Trezeste-te!

Publicat pe Actualizat pe

Pentru totdeauna mi-a ramas intiparita in memorie acea duminica calduroasa din vara lui ’83. Stateam in lumina voioasa a diminetii in curtea de oratanii a vecinilor, noi, copiii din gasca noastra exclusivista, smotocind niste catei carora abia le dadusera ochii. Eu si sor-mea, cu cei doi frati, vecini cu noi eram parca jurati sa nu ne bagam si cu alti copii. Nu ne jucam nici cu Ionela, cea care cantarea mereu doua pietre puse pe un lemn, zicand ca e vanzatoare, nici cu Steliana, care lalaia cu orele la un bat pe post de microfon, cantand in engleza cica, nici cu Marian, pe care-l facusem „primar”, eram doar intre noi, cu jocuri inventate de noi, putin salbatice si chiar periculoase ziceau parintii care ne confiscasera in nenumarate randuri si pucul de la „purcea” si cutitul cu care jucam painile, ba tata chiar taiase cracile de la un nuc pe care faceam zilnic gimnastica si acrobatii. De altfel promisesem ca nu ne vom desparti nici cand vom fi mari, eu urmand sa ma marit cu Nicu iar sor-mea cu Eugen, si rasetele infundate ale mamei care ne spunea ca nu se poate, ca suntem rude, nu ne dadeau inapoi.Casele noastre erau, mai sunt si acum, insirate una dupa alta, intai a noastra, apoi a celor doi frati si apoi a lui Catalin. In mod neasteptat il acceptasem pe Catalin in gasca noastra, noi, 4 godanei in clasele primare si el, un copilas de 3 ani, aveam o lume si trei curti la picioarele noastre. Ne tarmoceam in noroi dupa fiecare ploaie de vara, facand diguri si bile cu care tinteam vrabiutele, ne amuzam de cum stalcea cuvintele si il puneam seara tarziu, cand stateam toti pititi dupa gard, sa strige la cate un cuplu inlemnit in sarutari pe banca de la poarta: „Gagicul si gagica”, tipa Catalin stricandu-le oamenilor cheful, si fugeam toti razand in urma lor.

In dimineata aceea puneam la cale un plan strategic, absolut secret si miselesc, de furat niste cirese parguite dintr-o gradina, cine sta de paza, cine se suie in copac, unde urma sa ne infruptam pe ascuns, cand a venit mamaia lu’ Catalin, sa-l ia acasa, sa-l imbrace si sa plece cu parintii la ceilalti bunici, in alt sat. Baiatul nu s-a lasat dus cu vorba buna, a fost luat taras, tipand de focul ciresele promise, sub ochii abia mijiti ai cateilor.

Dimineata a trecut vesela si, spre pranz, dornici de o inghetata, iesisem complici de sub hambar, cu burtile pline de cirese, sa cerem 6 lei de la mama. Am gasit-o in fata casei plangand in hohote, ne-a strans in brate si ne-a spus printre suspine ca Danut, varul ei, tatal lui Catalin a murit intr-un accident de masina.
Si Catalin?
Catalin e in coma, mama, doar Mariana este mai bine, are mai multe fracturi.

In vara ce a urmat ne-am jucat mult in cimitir, nu ne era frica, treceam des pe langa cruci cunoscute, bunicul meu, o ruda de-a lu’ Nicu si Eugen, mormantul lui Catalin. Anii au trecut si o lunga perioada de timp mi-am adus aminte din ce in ce mai rar de micutul prieten din copilarie, pana cand gravida fiind, am mers sa fac cateva ecografii la mama lui. M-a recunoscut, mi-a aratat, cu vorba blanda, pe monitor giumbuslucurile pe care le facea Eva, m-a intrebat ce mai face sor-mea, daca are copii. Da, are o fetita si un baietel. Eu n-am intrebat-o nimic, ce as fi putut sa o intreb?

Chipul mutilat al lui Catalin  imi revine din ce in mai des in fata ochilor. Dormea pe bancheta din spate cand un camion a intrat in Dacia lor. A fost aruncat din masina, n-a avut nici o sansa. Dar vad zilnic zeci de copii, care ar avea o sansa sa scape dintr-un accident asemanator. Scaunul de masina pentru copii nu exista pe vremea aia, nu in Romania, astazi se poate cumpara de la orice hypermarket.

Ma revolta si ma intristeaza mama care sta cu bebelusul in brate pe locul copilotului, copilul de 2 ani care se joaca liber pe bancheta din spate, itindu-si capul pe deasupra umerilor tatalui care sofeaza cu peste 100km/h. De ce risca acesti oameni vietile copiilor lor? Eu am incetat sa ma mai consider nemuritoare dupa ce am nascut-o pe Eva, vreau sa fiu cat mai mult alaturi de ea, iar viata ei este inestimabila. Un scaun de masina nu este extrem de scump, poti merge pe jos o luna, economisesti banii pentru benzina, dar apoi iti stii copilul in siguranta.

As vrea sa ma infig in fiecare dintre acesti parinti si sa-l scutur de umeri. Te consideri un sofer excelent, poate si esti, dar cate blonde ti-au iesit in fata de pe o straduta laterala fara sa se asigure? Cati tineri nebuni ai intalnit gonind nebuneste pe sosea in decapotabilele lor scumpe? Cati idioti periculosi intalnesti zilnic in trafic? Trezeste-te! Du-te chiar acum si cumpara un scaun de masina care poate va salva viata cea mai scumpa tie!

3 gânduri despre „Trezeste-te!

    luckyrock a spus:
    24 Ianuarie 2011 la 7:39 AM

    trista poveste, o adevarata tragedie, prin care ii „scuturi” pe parintii inconstienti.

    cojocarii a spus:
    24 Ianuarie 2011 la 3:46 PM

    trist… si chiar daca constientizez pericolele, tot mai am scapari de genul tinut copilul in manduca chiar si in masina, deoarece doarme mai bine asa, sau eliberatul din stransoarea scaunului si lasatul sa se mai dezmorteasca explorand bancheta din spate, in cazul drumurilor mai lungi.
    Ai mare dreptate cu inconstienta… si eu mai am astfel de mici scapari. Multumesc ca ai impartasit cu noi aceasta poveste, amintindu-ne astfel cat de importanta este siguranta, si cum ea face diferenta dintre viata si moarte…. Voi incerca sa fiu mai responsabila si sa nu mai fac concesii!

      adra_bell a răspuns:
      25 Ianuarie 2011 la 7:41 AM

      Noi facem pauze la drumurile mai lungi. Dar imi amintesc ce greu era cand Eva avea varsta Mariei, cateodata cantam si spuneam povesti cate o ora, ma durea gura. Folositi tot scaun 0-9? Eva pe la 9-10 luni n-a mai vrut sa stea in el si i-am luat scaun pentru copii mari

Lasă un răspuns

