Cauzele lexicale ale depresiei postnatale

Publicat pe Actualizat pe

De cand am adus o Eva mica acasa, m-am luptat nu doar propriile-mi  limite si prejudecati  ci si cu ale altora. Mi-a luat destul de mult timp sa-mi dau seama ce-mi zgarie auzul la sfaturile primite si ce ma face sa devin dintr-un om rezonabil, un arici ofticat.

o luna

Trebuie sa o lasi si sa planga, doar asta e jobul bebelusilor.

doua luni

Trebuie sa-i dai suzeta nu vezi ca te foloseste pe tine

trei luni

Trebuie sa-i dai si altceva de mancare, nu-i mai ajunge doar laptele tau

patru luni

Trebuie sa o obisnuiesti sa doarma in patutul ei, doar nu o sa doarma cu tine pana s-o marita

cinci luni

Trebuie sa o pui sprijinita de perne, altfel cum o sa invete sa stea in fund?

sase luni

Trebuie sa se obisnuiasca sa stea si singura, nu doar la tine in brate

sapte luni

Trebuie sa o pui in premergator, o sa invete sa mearga mai repede in picioare

opt luni

Trebuie sa o pui la olita, de fapt asta trebuia sa faci de cand sta in fundulet

noua luni

Vai de mine, n-ai pus-o in premergator nici pana acum, pai d-aia nu are nicio dorinta sa o ia in picioare! Trebuie, neaparat trebuie

zece luni

Trebuie sa-i pui zahar in fructe, d-aia nu vrea sa manance. Ti-am zis eu ca trebuia sa-i fi dat ceai cu zahar de cand avea o luna? Ti-am zis!

unsprezece luni

Cum sa nu-i dai ciocolata? Ce copilarie e asta? Trebuie sa-i dai si ei putina.

un an

Trebuie sa o intarci, e deja mare, daca n-o faci cat mai repede o sa suga pana o merge la scoala

Cam asta ar fi o foarte scurta selectie a celor mai intalnite sfaturi primite in primul an de mamicenie, am si acum partea mea de trebuie. Trebuie sa o dai la gradinita, astfel o sa cresti o salbatica e cel mai nou-venit sfat.  Nu neg bunavointa sfatuitorilor, cu siguranta oamenii au avut intentii bune si au vrut sa ajute o proaspata si nestiutoare mama, ca tanara nu sunt. S-au lovit de un zid dar e vina lor fiindca ei au venit cu barosul „trebuie”, caci asta e cuvantul impricinat si incornitat.

Nu stiu ce parte de vorbire/propozitie e trebuie, il banuiesc a fi adverb, asta daca nu e locutiune nu stiu de care. Intotdeauna precede un verb pe care il umbreste cu agresivitatea lui. Cand cineva imi spune „trebuie sa… ” imi sugereaza nu numai ca actiunea poruncita de trebuie este de maxima urgenta si neindeplinirea ei va avea consecinte extrem de grave, dar si ca el, stiutorul si sfatuitorul meu, a avut de-a face cu zeci de astfel de cazuri pe care le-a rezolvat in felul acela.

Mi-a luat doi ani sa-mi dau seama ca trebuie m-a agresat intr-un mod in care niciun alt cuvant cuvant nu a reusit, nici macar injuraturile cele mai injurioase. M-a agresat dar nu a avut efectul scontat, moi=Gica-contra, daca va intrebati cate sfaturi am urmat din cele de mai sus, aflati ca niciunul, zero, nada. In fine, mandra de descoperirea mea, o sun pe nasa Evei, psiholog de profesie si ii expun teoria mea: Trebuie ne aduce pe marginea depresiei. Or fi si hormonii de vina dar cuvintelul asta ii declanseaza, cred ca merge direct la hipotalamus, seful al mare al glandelor si il face sa ne verse in sange tot felul de substante innebunitoare. A, da, pai asa e, imi spune ea, exista si o teorie de acest gen in psihologie, e adevarat ca trebuie pune presiune mare pe oameni si provoaca depresii.

Dezamagita ca tot ce descoper eu e demult stiut m-am apucat sa caut solutii, care ar veni in ajutorul proaspetelor mame. Am descoperit trei solutii, toate il elimina pe trebuie

1. solutia grea

Daca ai ramas gravida, cel mai potrivit dar pe care l-ai putea face celor din jurul tau este un curs de invatare a limbii engleze. Vorbeste numai in engleza cu soacra, mama, verisoara sau vecina, da lectii intensive si pune-le sa jure pe rosu ca atunci cand o sa apara bebe va veni vor glasui numai in limba lui Shakespeare.  O limba straina nu doar ca va deschide noi orizonturi culturale celor apropiati dar exista o mare sansa ca ei sa se jeneze sa te umple de must

2. solutia semi-grea

Cumpara un dictionar de sinonime, sper ca exista asa ceva. Subliniaza cu rosu pagina unde spune ca trebuie se poate inlocui cu poate ar fi bine sa…, m-am gandit ca…, hai sa incercam cu…, cum ar fi daca…., oare i-ar place sa..etc

3. solutia usoara

Inca din maternitate scrie un afis mare „nu fac nimic daca trebuie”. Trage-l in plastic si lipeste-l pe usa. Pe orice usa.

18 gânduri despre „Cauzele lexicale ale depresiei postnatale

    Lala a spus:
    13 Aprilie 2010 la 10:55 AM

    Super !
    Dar pui pariu cu mine ca binevoitorii anglofili vor incepe musai cu „you must have… !!!!” :))
    Nu de alta dar naravul se dezvata greu.
    Eu n-am prea primit „sfaturi” deoarece sunt genul care se uita urat, pe sub sprancene si nu prea au avut curaj.
    Doar ala cu olita a fost susurat de soacra la un moment dat la primul copil si dupa ce i-am retezat scurt ca nu am vazut scolar sanatos cu pampers la al doilea nu a mai deschis subiectul nici pana in ziua de azi :))

      adra_bell a răspuns:
      13 Aprilie 2010 la 5:25 PM

      Pai su ma pricep la uitat pe sub sprancene doar ca nu pot opri susuratul. Cre’ca nu tine de mine

    roxana a spus:
    13 Aprilie 2010 la 2:45 PM

    daaaa, ai dreptate, monser!
    Trebuie reteaza orice, anuleaza, nimiceste, micsoreaza, tu nu mai existi…exista doar cel ce emite adevarurile universal, existential valabile care incep cu trebuie

    eu zic…ca Trebuie….sa fim anti-trebuie!

      adra_bell a răspuns:
      13 Aprilie 2010 la 5:25 PM

      Da, „trebuie” ar trebui interzis:D in preajma mamelor

    Lenache a spus:
    13 Aprilie 2010 la 11:02 PM

    Asa, sa-l inlocuim pe TREBUIE!
    In fond, de ce trebuie? Cine zice ca trebuie? Ce se intampla daca nu ne trebuie TREBUIE?

    alina downunder a spus:
    14 Aprilie 2010 la 1:26 AM

    Adevarul este ca pe englezeste, cel putin downunder, nu prea auzi „you should do that & that”, nici vorba de „must”. 🙂 Cel mult ti se povestesc experientele personale si, in functie de mama, asta poate fi sau nu deranjant (cantitatea de laudarosenie din enunt).
    Pe mine frustrarile (depresive nu, dar oricum, demoralizatoare) ma apuca din cu totul si cu totul alte motive. Am avut de suferit insa, mai pe la inceputuri, de treburile cu cantarul, statisticile, formula supliment … si, da, si de treaba cu dormitul impreuna.

    ps Trebuie e chiar verb, de sine statator. 🙂

      adra_bell a răspuns:
      14 Aprilie 2010 la 3:12 PM

      Saru’mana pentru clarificarea gramaticala:)

    anto a spus:
    14 Aprilie 2010 la 3:09 PM

    da ani si la mn au venit cu d’astea cu TREBUIE si ink multe…
    si la una chiar am cedat,dar bn k m-am oprit la timp(stii tu k te-am sunat)

      adra_bell a răspuns:
      14 Aprilie 2010 la 3:13 PM

      Imi imaginez ca tu fiind si tanara mamica, pe bune, te tabara si mai tare. Da’ eu chiar nu mai stiu ce mai faceti voi, cred ca va vizitam we asta

    Renate a spus:
    8 Mai 2010 la 12:36 AM

    😀 Vai cat imi place ce si cum scri !
    La citirea cuvantului trebuie… mi s-a zburlit hipotalamusul 😀 precum ariciul zburlit.
    Am pus blogul la favorite si sunt tare incantata 🙂
    Numai bine !

      adra_bell a răspuns:
      8 Mai 2010 la 9:20 AM

      Asta fiindca te-ai lovit de imperativul trebuie:)

    luckyrock a spus:
    26 Ianuarie 2011 la 5:41 AM

    „trebuie” poate fi folosit si in sens pozitiv si atunci nu te-ar mai duce in depresie, din contra, te-ar intari impotriva „sfatuitorilor”.

    de exemplu:
    – trebuie sa fac numai cum simt eu ca este bine, nimeni nu-mi cunoaste copilul mai bine decat o fac eu, cea care ii sunt mama
    – trebuie sa am incredere in instinctul meu de mama si in intuitia mea de femeie – acestea ma vor ghida intotdeauna mai bine decat oricine altcineva
    – trebuie sa am permanent incredere in mine si sa cred cu tarie ca, chiar daca voi mai gresi din cand in cand, voi invata din greseli, si ca, chiar daca voi mai gresi uneori, nu ii voi face niciodata rau copilului meu – acel instinct de mama va fi permanent treaz si ma va trage de ureche
    – trebuie sa-mi ascult copilul intotdeauna cu mare atentie, chiar daca nu stie sa vorbeasca [ma refer cand este inca bebelus], el va sti sa-mi comunice prin alte metode durerile si nevoile lui

    …si asa mai departe.:)
    parca nu mai este asa stresant, nu?

      adra_bell a răspuns:
      26 Ianuarie 2011 la 6:24 AM

      ar fi ideal dar cate proaspete mame au incredere in instinctele lor sau in bebelus?

    luckyrock a spus:
    26 Ianuarie 2011 la 6:28 AM

    😦

    m-am bosumflat. ai si tu dreptate.:-<

    ei, era pentru tine, nu pentru altele.:P

      adra_bell a răspuns:
      26 Ianuarie 2011 la 6:53 AM

      ah, eu sunt genul care are intotdeauna dreptate,:D destul de sigura pe mine. Daca cineva incearca sa ma convinga de ceva are nevoie de o argumentatie solida. In plus, am avut si norocul sa ne crestem singuri copilul, astfel ne-am lovit f rar de conceptiile si de practicile puericulturetnice ale altora

    luckyrock a spus:
    26 Ianuarie 2011 la 6:58 AM

    ce chestie, si eu la fel.:))
    [adica am intotdeauna dreptate :D]

    sa speram ca niciodata „dreptatile” noastre nu se vor contrazice, altfel discutia va dura la nesfarsit!=))

    DanaC a spus:
    2 Aprilie 2013 la 4:32 AM

    Mama, Dumnezeu s-o ierte, a incercat si ea in primele luni (e drept ca nu asa imperativ, oricum la mine ar fi alunecat ca apa pe rata) si i-am pus cartea lui Capraru in brate „sa se actualizeze”. A batut rapid in retragere 🙂 In rest,am avut bafta si nu am avut binevoitoare d-astea prin preajma – sau mai precis, nimeni nu s-a bagat. probabil ca scria pe fata mea : „sfaturi? thanks but no, thanks” 🙂

      adra_bell a răspuns:
      2 Aprilie 2013 la 5:37 PM

      Imi pare rau, Dumnezeu s-o odihneasca! S-a intamplat de curand, nu?
      Cat despre carte, eu nu l-am citit pe celebrul, dar noua ni s-a spus de multe ori „aaa, voi vreti sa o cresteti dupa carte? nu merge asa, si noi am crescut copil”. Cred ca e o replica clasica

Lasă un răspuns

