Carti pentru copii (din Epoca de Aur)

Publicat pe Actualizat pe

Cateva, ale noastre, mai bine zis ale co-autorului. Cu o singura exceptie, Evei nu-i plac deloc, le tin ascunse, cand le prinde le jumuleste temeinic. Alta generatie, alta paginatie, ea prefera ilustratiile frumoase, colorate si desenate 3D.

 

Abecedarul asa cum si-l amintesc boboceii anilor ’80, cei  cu  ghiozdane din carton, nebranduite. Al meu era rosu si foarte greu

Cu Tarlici si alti voinici, poezii pentru copii, am ales doua mai sugestive, desi n-am avut niciodata dificultati in a memora si apoi recita cu patos astfel de mizerii

Si mai adanc in timp, Svetlana s-a facut mare, carte sovietica primita cadou de bunica Evei, pe cand avea 10 ani. (are si o papusa ce implineste anul asta venerabila varsta de 40 ani)


Exemplu de ilustratie, imi aduc aminte ca am avut si eu o carte cu povestiri sovietice, simpatice de altfel, se numea Lenin si copiii si capatasem o asemenea admiratie pentru Vladimir Ilici incat i-am cerut unei verisoare, care era ghid si mergea des in URSS, sa-mi aduca ceva cu Lenin. Mi-a adus.

Betisorul nazdravan, o carte care Evei ii place foarte mult, are povesti frumoase si e plina de ilustratii. P-asta n-o rupe. Dar am ales o poveste in care Mos Craciun e Mos Gerila iar bradul de Craciun este Pomul de Iarna, si primeste sub crengile lui pungute cu 2-3 portocale, biscuiti si bonboane de pom, date de la sindicat

Unchiul Peio, povesti populare bulgaresti, unele ok, altele misogine, ilustratiile sunt pe alocuri cu nuduri

Ce carti de colorat cu personaje Disney, Miffy, Thomas si alti necunoscuti? Soriceii lui Andronic, sigur va pare familiar stilul.

15 gânduri despre „Carti pentru copii (din Epoca de Aur)

    capreleirinucai a spus:
    28 Octombrie 2010 la 1:44 PM

    unchiul peio am avut si eu, parca era o poveste in care socrul alegea nora in functie de cat (de putin) gunoi aducea. cam misogina, da, dar tin minte ca-mi placea.
    carti de colorat eu nu prea am avut, dar ilustratiile alea-mi seamana cu serialele de benzi desenate care apareau prin „almanahele” pentru copii.

      adra_bell a răspuns:
      28 Octombrie 2010 la 2:00 PM

      exact de povestea aia zic si eu ca e misogina, pana la urma am primit de curand o carte de povesti in care e una si mai si (misogina)
      Andronic desena prin toate ziarele, revistele si almanahele vremii.(pluralul asta a devenit atat de folosit incat imi suna corect:D)

    abramburika a spus:
    28 Octombrie 2010 la 2:37 PM

    N-am avut nimic din ce ai prezentat tu pe-aici. Ba da, doar abecedarul. As vrea sa mai fac rost de unul acum. Asa, pt. mine … eu aveam Habarnam, Luna Betiluna…, Trei grasani, Milena si Crina etc.

      adra_bell a răspuns:
      28 Octombrie 2010 la 4:55 PM

      cred ca am avut si eu Trei grasani. si le mai ai? sa le pastrezi, eu petreceam cate o dupa-amiaza intreaga in pod, citind manualele mamei. Asa am incercat eu la sa citesc, la 8 ani, O noapte furtunoasa, tzzz, tzzz, ce tampenie dom’le acest Caragiale, mi-am zis:))
      Din pacate, chiar acea parte din pod, a ars prin ’95

        abramburika a spus:
        29 Octombrie 2010 la 7:15 AM

        Le mai am pe toate … in afara de Milena si Crina, dar am facut rost si de aia, stii povestea. Am multe carti de cand eram mica, le pastram frumos.

    Lenache a spus:
    28 Octombrie 2010 la 4:39 PM

    am avut doar abecedarul din tot ce ai enumerat tu acolo.
    m-a napadit nostalgia …
    dintre cartile copilariei, vorbesc aici de scoala primara, mi-a placut foarte muuuuult „zanele din valea cerbului” de Nestor Urechia. Incerc sa dau de ea si intentionez sa cumpar doua exemplare. Unul pentru Eva, unul pentru Lena. Nu stiu daca o sa le placa dar tot nu renunt la planul meu.
    Eu am citit-o pe cea de la editura tineretului din 60′ si ceva. stiu ca a fost republicata la herra si la garamond dar nu se mai gaseste pe piata. se pare ca hartia si modul de prezentare lasa de dorit dar tot nu renunt. 🙂

    Lenache a spus:
    28 Octombrie 2010 la 4:52 PM

    Cat priveste ghiozdanul, tot greu era. Portocaliu si greu!
    Poate scrii ceva si de pozele alea facute in prima banca, cu penarul si cartile altui copil si cu harta pe perete …
    Pe mine m-au nimerit in ziua in care aveam niste fundite de „de rezerva”, facute dintr-un material care aduce a perdea, in locul pampoanelor frumoase :-). Toata familia a avut un mare regret ca am fost imortalizata asa. Imi amintesc ca penarul era al unui baiat, Buduru Marius, si mi-a fost ciuda ca al meu era mai frumos. Cel putin asa credeam eu!Invatatoare a fost de alta parere, ca doar ea l-a ales sa apara in tote pozele.

    adra_bell a răspuns:
    28 Octombrie 2010 la 5:26 PM

    Eu nu stiu cum de mai are Mugur fragmentul asta din Abecedar, nu le predam la sfarsitul anului scolar si le primeam pe cele din clasa urmatoare? Imi aduc aminte ca se facea o discriminare si cei care invatau bine aveau dreptul sa-si aleaga manualele in stare buna.
    sa stii ca eu n-am avut asa multe carti de citit, mergeam la biblioteca scolii si imprumutam, bibliotecar era domnu’ Tatu, care ma mai lasa sa pastrez cate o carte.
    Am eu o amintire falsa sau tu mi-ai aratat o data niste carti din copilarie? parca la garsoniera nu pe Maresal Foch…si o colectie de creioane sau ascutitoare?
    Noi n-am facut poze de gen in clasa I, dar pampoane aveam, erau lucioase, „aduse din Bulgaria”, deci nu eram chiar fitecine:D, inutile si dificil de purtat la par scurt ca al meu, dar Marilena, care era de detasament, avea o frumusete de cozi impletite si impamponate, pffuuu, muream de ciuda.

    Andreea a spus:
    28 Octombrie 2010 la 8:42 PM

    Hmm, eu nu le-am avut pe niciunele. Ai mei au pastrat cartile de cand eram micuta si tare m-am bucurat sa le revad. Frumoase tare:)

      adra_bell a răspuns:
      28 Octombrie 2010 la 9:15 PM

      esti mult mai tanara, Andreea

    alina downunder a spus:
    29 Octombrie 2010 la 1:59 AM

    Daaaa … mi-aduc aminte abecedarul ala, si pe Peio, cum sa nu!!!
    Si ai mei pastrasera cartile din copilaria mea, din pacate cand au vandut casa in care locuisem 16 ani (eu, mama vreo 40, tata vreo 20) s-a ales praful si de ele (erau in pod, alaturi de reviste rusesti, carti din copilaria bunicilor si multe alte comori tiparite, care ma tineau acolo cu orele cand eram mica …).
    Ma bucur sa revad la tine franturi din copilaria noastra!

      adra_bell a răspuns:
      29 Octombrie 2010 la 7:27 AM

      M-am uitat ieri la un documentar BBC despre „iepoca de aur”, cred ca de acolo mi se trage.
      Pacat de continutul podului

    renata a spus:
    29 Octombrie 2010 la 8:01 AM

    nu stiu, mie imi trezeste abecedarul ala niste amintiri placute. mi-ar fi placut sa-l am, si la fel si manualele de Citire. Imi amintesc si destul de vag de carti cum ar fi Fram, ursul polar, Lupul, tapul si varza (cu o coperta foarte frumoasa), Tom Sawyer intr-o editie mare si excelent ilustrata (mi-au ramas intiparite pe retina multe desene din cartea asta), Povestiri istorice, Povesti cu zane, Hansel si Gretel, Trecute viete de doamne si domnite si multe altele al caror titlu imi scapa. Imi amintesc insa cu acuratete de cartile primite cand am luat premiul I in clasa I: Tartarin din Tarascon, Aladdin si Lampa fermecata si Ali Baba si cei 40 de hoti si Canuta, om sucit:)

      adra_bell a răspuns:
      29 Octombrie 2010 la 8:32 AM

      si mie imi placea Abecedarul, cat despre celelalte carti de citire tin minte ca le citeam cu mare nerabdare, dar asta nu inseamna ca erau bune, stiu ca in cls a II-a era o lectie cu o macara:))
      Si cartile de la premiu, oh ce nerabdatoare eram, in general primeam carti frumoase, dar la un moment dat am primit niste teorii matematice de Dan Barbilian:)

    Mai citim povesti? « About Eva a spus:
    9 Martie 2011 la 6:13 PM

    […] chestionar despre cartile pentru copii, de la Madalina Andronic (o fi vreo legatura cu desenatorul soriceilor?) via […]

Lasă un răspuns

