Mai citim povesti?

Publicat pe Actualizat pe

Scurt chestionar despre cartile pentru copii, de la Madalina Andronic (o fi vreo legatura cu desenatorul soriceilor?) via Franceska

1. Ați citit/vi s-au citit povești sau basme în copilărie? Poate chiar ceva românesc? Ce titluri vă amintiți sau v-au rămas dragi?

Am citit tot ce mi-a picat in mana. Prima carte am citit-o cand am terminat clasa intai  – am auzit de curand ca este acceptata si formularea „clasa intaia”, probabil ca sa sune si ministrul invatamantului mai bine in romaneste – si a fost „Capra cu trei iezi” , o carte format mare cu poze infioratoare, imprumutata de la biblioteca.  Imprumutam carti de povesti de la biblioteca scolii, cred ca am mai povestit, bibliotecarul era profesorul de romana, dl Tatu, ii fusese profesor si mamei mele, era un barbat masiv si foarte bland. M-a lasat sa paatrez cateva carti de care nu ma puteam desparti. O alta sursa de carti erau cadourile, pentru mine un cadou apreciat avea intotdeauna o carte, adeseori cadoul era o carte. In podul casei am gasit multe carti de-ale mamei, carti de povesti, manuale scolare, si nu numai, asa am incercat sa citesc „O noapte furtunoasa” cand aveam doar 9 ani si am ajuns la concluzia ca Caragiale (pardon, nu ma corectati, cacofonie acceptata ca si biserica catolica) scria plictisitor.  Cand aveam 11 ani mama m-a gasit citind Decameronul. Abia o incepusem si probabil as fi abandonat-o daca nu mi s-ar fi interzis. Asa, am citit-o pe toata.

Nu-mi amintesc sa mi se fi citit carti, povesti mi se mai spuneau, aveam si „placi”, adica discuri de vinil, cel mai mult imi placea „Sarea in bucate”. La radio era -duminica? – teatru radiofonic pentru copii si in fiecare seara o poveste la „Noapte buna, copii!”

Astept ca un copil sa se re-editeze „Cipi, acest pitic urias”, caut o anume editie a „Vrajitorului din Oz” si am recitit pentru Eva aventurile papusilor albastre, Luna-Betiluna si Dora-Minodora

2. Credeți că au avut vreun rol în dezvoltarea voastră, încă din copilărie, ca viitor adult?

Povestile dezvolta imaginatia. Cel mai tare regizor se afla in mintea unui copil, ar fi un geniu cel care ar reusi sa-l scoata de acolo.

Cititul a fost foarte important pentru viitorul adult care sunt, pe langa gramada de informatii pe care le-am strans si cu care n-o sa am ce face in veci, sunt buna de gura, pot sa toc vrute si nevrute pe marginea oricarui subiect, stiu sa intorc vorba, ceea ce-i scotea din sarite pe ai mei si probabil ii mai enerveaza si acum pe cate unii. Practic, ii spun Evei povesti si cand sunt in good mood le si joc, ca la teatrul de papusi.

3. Sunteți de părere că fenomenul povestitului, mai ales în mediul familial, are o funcție importantă în educarea copilului încă de la vârste fragede? (Mai) dezvoltă acesta anumite legături între membri și transmite valori morale elementare pentru educarea unui copil?

Povestile vin cu o serie de norme morale, acolo se lupta adesea binele cu raul, frumosul cu uratul, minciuna cu adevarul. Unde lupta e prea apriga o indulcesc, unde povestea e prea sexista bramburesc personajele,  n-am ajuns inca la minciuna si adevar. Sa i le prezint asa brute, ca-n basm, sau rafinate, ca-n filosofie?

4. Citiți/ați citi povești copiilor dumneavoastră? Ați alege povești românești, basme din repertoriul internațional sau cele mai noi cărți pentru copii de pe piață?

Sigur ca-i citesc. Aleg carti bune si frumos ilustrate, eu sunt prima sita, copilul e a doua. Ea e mult mai pretentioasa decat mine, probabil e cel mai greu sa scrii/desenezi pentru copii. Si aici am citit o poveste de dragul cititului.

5. O carte inainte de culcare sau un desen animat?

O carte inainte de culcare, un desen animat la trezire.

6. Credeți că o poveste “din carte” stimulează mai mult imaginația unui copil și simțul său etic elementar decât alte metode care implică povești? *În ce măsură vi se par nepotrivite sau marcante pentru un copil scenele de violență din basme (fie ele românești sau nu)? Ar trebui ele „îndulcite” sau păstrate așa cum au fost create inițial?

Am raspuns deja la prima intrebare.  Indulcesc scenele, probabil orice parinte o face, in raport cu varsta copilului. Mai ales in basmele populare se intalnesc scene ciudate care nu se mai potrivesc vremurilor moderne. „Vrajitoarea” probabil ca este o reminiscenta medievala, omul negru e rasism curat, ar fi greu de inteles care este rostul Sfintelor Miercuri, Vineri si Duminica din basmele romanesti. Hansel si Gretel e horror de-a dreptul, mastera din Alba ca Zapada nu e mama vitrega tocmai pentru a nu crea vreo confuzie cu mama, samd. Totodata, lupul intra peste iezi, tocmai fiindca ei nu au ascultat-o pe mama si i-au deschis usa.

Chestionarul merge la mama Mariei, mama lui Matei si mama Lizucai

7 gânduri despre „Mai citim povesti?

    madi andronic a spus:
    10 Martie 2011 la 12:12 AM

    multumesc frumos! 🙂

    și cu șoriceii n-am treabă, da’ mi-s simpatici

    Mai citim povesti? | Cojocarii a spus:
    10 Martie 2011 la 8:52 AM

    […] nu sunt adepta lepselor blogosferice, am ales sa accept provocarea lansata de Adra_bell si sa raspund la un scurt chestionar lansat de Madalina […]

    adelamaria a spus:
    10 Martie 2011 la 11:55 AM

    Si eu ascultam povesti pe discuri de vinil 🙂 Sarea-n bucate m-a intristat intotdeauna teribil!…Imi pare rau ca acum nu-i pot pune Ilanei sa asculte…CD_uri cu povesti n-am luat pana cum, iar direct pe laptop nu vreau…
    Teatrul radiofonic era un moment pe care abia asteptam!! Si acum imi face placere sa ascult daca am ocazia. Si am si vreo doua audio-book-uri cumparate.

      adra_bell a răspuns:
      10 Martie 2011 la 12:39 PM

      Ana, nu-mi mai amintesc nici cum se termina povestea, parintii alegeau una dintre surori? Mie imi placea interpretarea, mai ales vocea regelui

    Jiminy a spus:
    14 Martie 2011 la 4:08 PM

    Ahhh, cum de mai ai dora minodora şi luna betiluna? Ai mei au rătăcit exemplarul de când eram eu mică şi nici pe asta n-o reeditează nimeni! :((( În schimb alor mele le place Carte pentru fata Gu a Danielei Crăsnaru 🙂 .
    Mama altei Marii

      adra_bell a răspuns:
      14 Martie 2011 la 6:15 PM

      s-au re-editat. Au aparut deja toate trei la editura Paralela 45

        Jiminy a spus:
        15 Martie 2011 la 3:33 PM

        Mulţumesc mult, mă pun pe căutat.

Lasă un răspuns

