Puericultura de consum

Publicat pe Actualizat pe

Babyexpo mi-a trimis mesaje, Babyboom nu s-a lasat mai prejos cu minim un mesaj pe zi, mai multe magazine virtuale imi trimit mailuri cu tot felul de minuni pentru pici. Ma, de unde stiu astia ca sunt insarcinata?

Stiu ca sunt spamuri, dar imi vine sa jur ca au un al 6-lea simt pentru femeile gravide, cele mai predispuse la a face shopping serios. Cum altfel? Copilul meu sa n-aiba? Fara bouncer? fara centru de joaca? fara carusel complicat care canta 10 melodii si proiecteaza o poveste intreaga pe tavan? Cum o sa creasca? ce fel de parinte sunt daca nu-i pot asigura toate aceste lucruri strict necesare?

Eheee, la Eva inebunisem ca nu mi-au ramas bani de carusel, vroiam unul anume si acum mi-l amintesc, cu o gasca in zbor, abia a venit copilul ca m-am si repezit sa comand. Nu carusel ci o steluta care proiecta niste ursuleti luminosi.  Cu ce nerabdare am asteptat sa vina seara si sa vada Eva frumusete de ursuleti! Mai ca am fost dezamagita de lipsa ei de reactie,  m-a tratat cu un jemanfichism bebelusesc, era atat de mica incat nu vedea pana pe tavan, nu stia ce-i ala ursulet si nici ca o interesa.

Impresia unei viitoare mame, mai ales la primul copil, este ca are nevoie de o sumedenie de lucruri, fara de care copilul nu ar creste „asa cum trebuie”.  Recunosc ca steluta a fost utila mult mai tarziu, ba chiar s-a dovedit a fi motiv de distractie si de povesti cu ursuleti, asa cum recunosc ca am cheltuit sume mari de bani pe haine care n-au mai avut timp sa fie imbracate, paturici nefolosite, lingurite care sesizau fierbinteala mancarii. Inutilitati!

Dar unele nu m-au pacalit. Acum sunt la al doilea copil, dar nu inteleg, si nici la primul n-am inteles, presanta prezenta pe lista de cumparaturi a unei gravide a urmatoarelor:

Cantarul pentru bebelusi

Mi-a fost recomandat de neonatalog, care s-a si contrazis la urmatoarea propozitie rostita: „sa nu faceti proba suptului, e o prostie”. Initial, m-am panicat „vai mie, cata inconstienta, n-am cantar acasa” de parca abia intram pe usa si aruncam copilul pe cantar. Apoi m-am gandit bine si am ajuns la concluzia ca as deveni obsedata de greutate, si nu de a mea, ceea ce n-ar fi chiar o noutate, ci de a copilului. Mai bine nu! Un copil sanatos, nascut la termen, nu are nevoie de cantarit obsesiv. Daca mananca, uda scutecul, e vesel si fericit inseamna ca e de bine si poate fi cantarit o data pe luna la medicul de familie

Sterilizatorul de biberoane

Nici macar nu mi-a trecut prin cap sa cumpar, in primul rand ca n-aveam biberoane, nici d-astea nu m-am gandit ca as avea nevoie. Am pornit cu optimism si incredere maxima in proaspetele mele superforte fiziologice, si n-am gresit. Dar ma intristeaza prezenta obligatorie a sterilizatorului/solutiei de sterilizat pe lista de cumparaturi a multor viitoare mame.

Termometru

Ba am luat, la cateva saptamani dupa nasterea Evei, aveam un termometru clasic si am cumparat unul de ureche. Dupa un timp am aflat ca termometrul clasic e mai bun, are si o alta intrebuintare: stimularea bebelusului sa aiba scaun. Stimularea zilnica a bebelusului. Trebuie sa aiba scaun zilnic, asa cum trebui sa ia un anumit de grame saptamanal. Mai tarziu va trebui sa manance o anumita cantitate de mancare, sa numere pana la 10 in papuanouaguineza si inapoi in islandeza, sa stie literele la 2 ani ca sa poata citi la 4 ani.

Pompa de san

M-am gandit serios inainte, am prospectat piata pompelor de san electrice, manuale, tip seringa, de celalalt tip si m-am oprit asupra uneia. Am decis sa imi acord un pic de credit, am scris un biletel cu numele pompei, locatia ei bucuresteana, suma aproximativa si i l-am pus sotului intre actele de la masina. „Daca te sun si-ti cer pompa, uite p-asta sa mi-o aduci”.

Nu neg utilitatea ulterioara a acestor obiecte, dar atunci cand ne agatam direct de ele uitam sa avem incredere in noi, in instinctul matern, in bebelus si facem ca inceputul sa fie si mai greu decat este

Anunțuri

27 de gânduri despre „Puericultura de consum

    mmaria a spus:
    16 Aprilie 2011 la 9:34 AM

    De acord! Nu hotarat achizitiilor pt just in case. La nevoie reala le poti avewa insi in miez de noapte

      adra_bell a răspuns:
      16 Aprilie 2011 la 10:16 AM

      da, exact, sunt obiecte care se gasesc peste tot

    Mari a spus:
    16 Aprilie 2011 la 10:08 AM

    Eu am folosit doar pompa,destul de rar,cand trebuie sa ies mai mult de doua ore(mi se umfla sanii si-mi curg).Un nu categoric cantarului,aducator de paranoia,mai ales ca mereuvenea asistenta sa faca masuratorile.Oricum,de la a doua fetita am inceput sa am tot felul de revelatii,sa inteleg mai multe lucruri,sa acord mai multa atentie lucrurilor cu adevarat importante 🙂 Mari

      adra_bell a răspuns:
      16 Aprilie 2011 la 10:16 AM

      da, da, nu zic ca nu-i nevoie de ea, mama poate incepe serviciul devreme si lasa lapte muls, sau e nevoita sa lipseasca cateva ore de acasa, cum e cazul tau. Dar cumparata din start poate alimenta senzatia aia de „eu n-am lapte, nu pot alapta”. Mama foloseste pompa, cu care va scoate mai putin lapte decat scoate bebelusul, si zice „wow, pai uite eu n-am scos de cat 30 ml de lapte” si gata-i concluzia gresita

    Mari a spus:
    16 Aprilie 2011 la 11:03 AM

    Da,chiar nu m-am gandit ca ar putea da o anumita nesiguranta ,ai dreptate.Credeam ca doar cantarul e de vina.Si adevarul e ca am folosit-o doar ca sa degajez putin….eu alaptez in tandem,(

      adra_bell a răspuns:
      16 Aprilie 2011 la 11:55 AM

      pai felicitari! Esti primul caz de alaptat in tandem de care aud

    Mari a spus:
    16 Aprilie 2011 la 11:04 AM

    si fluxul e chiar imens…

    luckyrock a spus:
    16 Aprilie 2011 la 11:14 AM

    jucarii – de multe ori jucariile ii incanta pe parinti si de aceea le cumpara in prostie. nu este rau ca un copil sa aiba multe jucarii, dar este de preferat ca parintii sa se informeze asupra celor potrivite varstei lui. [si sa acorde o mare importanta pericolului pe care il prezinta anumite jucarii la varste fragede]

    hainute – hainute vor fi intotdeauna prea multe, nu de alta, dar pe langa parinti, si rudele, prietenii, cunostintele, colegii tot hainute cumpara. in primele luni chiar este nevoie de multe schimburi de haine, dar apoi, cu timpul, e o risipa sa dai bani pe hainute, in conditiile in care copilul creste „ca-n povesti”, adica foarte repede.

    cantar – este suficienta cantarirea lunara la medicul pediatru, ai dreptate. si-apoi fiecare copil are propriul ritm de crestere [in greutate si inaltime], nu trebuie sa se incadreze toti „in grafic”.

    sterilizator – multi bani aruncati pe fereastra. multi bani.

    termometru – mie imi place mult termometrul suzeta. nu stiu daca e bun, daca functioneaza corect, dar m-a incantat ideea. cat priveste termometrul clasic, de ce oare nu le spune nimeni proaspetelor mamici ca temperatura bebelusului se poate lua si punandu-i termometrul la axila? din punctul meu de vedere „stimularea zilnica” mi se pare un abuz asupra copilului. am vazut o mama facand asta, orificiul an@l al bebelusului nu mai avea de mult „dimensiuni” normale, fapt care m-a oripilat pur si simplu.

    pompa de san – un rau necesar. si nu numai pentru femeile care n-au lapte, ci si pentru cele care au prea mult. [adica bebelusul suge si sanii inca raman plini – e dureros si femeia poate face mastita] insa nu este unul dintre obiectele neaparat necesare, nu trebuie cumparata inainte de nastere, ci numai daca femeia are nevoie.

      adra_bell a răspuns:
      16 Aprilie 2011 la 11:35 AM

      Eu m-am oprit din cumparat jucarii in momentul in care m-a intrebat sotul daca nu cumva am avut o copilarie nefericita din punctul asta de vedere. Dar jucariile sau hainutele in exces nu strica, pot merge la alti copii.
      Ei, exact la utilizarea asta ciudata a termometrului ma refeream si eu. Noi n-am avut termometru suzeta, bine am facut, fii-mea scuipa cu bolta orice semana a suzeta.
      Cat despre pompa de san, brr, bine ca n-am avut nevoie, mi-a fost foarte frica de ea. Daca mama are lapte mai putin, bebelusul stimuleaza cel mai bine lactatia.

        luckyrock a spus:
        16 Aprilie 2011 la 12:16 PM

        da, ai dreptate cu termometrul suzeta, chiar cand scriam despre el, ma gandeam ca nu merge sa-l dai copiilor care nu sunt invatati cu suzeta sau biberon.

    Mihaela a spus:
    16 Aprilie 2011 la 3:27 PM

    din mica mea experienta de mama am observat ca doar atunci cand te confrunti cu o situatie poti apoi sa spui am sau nu nevoie(poate la urmatorul bebe),dar inainte sa nasti te intrebi ce anume iti trebuie si ai vrea logic sa ii oferi copilului de toate:)

      adra_bell a răspuns:
      16 Aprilie 2011 la 3:58 PM

      intrebarea mea este de ce are nevoie nou-nascutul, nu de ce are nevoie parintele ca sa se simta confortabil ca-i ofera copilului tot. La primul copil credeam ca are nevoie de foarte multe, si tot incercam sa-i mai ofer. Plange? i-am luat vreo 10 suzete. Nu doarme? uite, mama, ce pat frumos, cu carusel, lenjerie si aparatori cu ursuleti, jucarii. M-a invatat ea pe mine, foarte repede ca tot ce-i trebuia era laptele meu, (si nu din 3 in 3 ore, cate 15 minute la un san, ci timp de trei ore cu pauza de 15 minute de motait) si sa o tin in brate

        Mihaela a spus:
        17 Aprilie 2011 la 10:32 AM

        nu m-am exprimat corect eu dar ai zis tu si pentru mine:inainte de Antonia nu stiam ce ii trebiue si citind tot felul de treburi pe net am crezut ca are nevoie de toate cele ca sa ii fie bine. Acum vad lucrurile altfel si nu m-as mai agita atat:P

        adra_bell a răspuns:
        17 Aprilie 2011 la 8:18 PM

        Categoric. Eu sunt atat de relaxata, nu mai trebuie sa decid intre fotoliu pentru alaptat si perna speciala, carucior 3 in 1 sau cu scoica separat samd. Timpul trece mai frumos asa. Si foarte repede..

    Zicolorata a spus:
    16 Aprilie 2011 la 8:47 PM

    De multe ori am spus ca mi-as dori sa am toti banii pe care i-am aruncat pe lucruri „absolut necesare copilului” de care nu ne-am folosit. Carusel care numai cartofi prajiti nu facea, in rest de toate, patut, asternut antialergic, saltea de nuca de cocos, 2 carucioare, zeci de gadget-uri pe care plodu’ n-a dat 2 bani… Sa o iau de la capat nu as mai lua decat scaunul de masina si un sling…

      adra_bell a răspuns:
      17 Aprilie 2011 la 8:20 PM

      Acum au aparut niste colacei pentru baia nou-nascutului, cica ii bagi colacelul pe cap, si ii sta in jurul gatului sa nu se inece

    Sofie a spus:
    16 Aprilie 2011 la 10:30 PM

    Pai iti citesc blogul, normal ca stiu ca esti gravida :).
    N-am avut cintar, nici sterilizator, am folosit metoda clasica de fierbere, 2 minute, si n-a patit nimic. De pe la 1 an, am bagat totul in masina de spalat vase.
    Termometru am avut in casa, dar nici nu mi-a trecut prin minte sa-l folosesc ca si stimulator pentru kk, geez!
    Pompa de sin, am avut una manuala, cu care pompam restul, dupa ce se satura Sumo – asa ii ziceam p-atunci ca era dolofana 🙂 … laptele il etichetam si-l puneam in frigider, just in case … s-a dovedit util in multe situatii inevitabile.
    Hainute si jucarii, hmmm, greu de rezistat, chiar si astazi, la preturile si gama produselor de aici. Macar am facut si facem fericiti alte zeci de copilasi.
    La noi, cele mai folosite si utile, au fost: caruciorul, scaunul de masina, tarcul – suntem calatori din fire, si tarcul a fost patutul ideal atunci cind nu dormea cu noi, prosoapele cu gluga, hainutele gen salopeta sau sleepers – cum le zice aici, servetelele umede, si-o geanta de umar, rezistenta, tip „mesager”, cu compartimente, in care incapea orice si fara care nu plecam niciunde, nici macar pina in parc.

      adra_bell a răspuns:
      17 Aprilie 2011 la 8:25 PM

      si delicata ta a fost o grasunica? Eu si acum cred ca am avut noroc ca Eva a fost asa de grasuna in bebelusie, la 6 luni avea vreo 9 kile si toata lumea imi zicea sa-i dau copilului si altceva de mancare ca nu-i mai ajunge laptele. Si ea, biata neajunsa, era rotunda. Daca as fi avut vreo fetita slabuta cred ca ma raportau la Protectia copilului

    vasari a spus:
    18 Aprilie 2011 la 9:06 AM

    Adra, eu iti recomand doar un wrap elastic pe langa scaunul auto.:)

      adra_bell a răspuns:
      18 Aprilie 2011 la 9:59 AM

      eu am indoieli serioase ca ma voi descurca cu wrapul. Avem scaunul de la Eva.

    Lenache a spus:
    19 Aprilie 2011 la 1:24 PM

    Hi, hi, hi! Eu eram ingrijorata ca am uitat sa cumpar termometru de baie! Nici n-am mai cumparat … Mi-am dat seama ca e mai complicat sa stau sa verific cu termometrul apa.
    Scoica de masina si slingul ne-au fost cele mai utile. La categoria necesare au fost batista bebelusului si termometrul (noi am avut de ureche).
    Printre inutilitati se numara pernutele aparatoare de la patutul copilului. Sincera sa fiu, si patutul in sine e o mare inutilitate – posibil sa scandalizez dar noua ne serveste drept depozit de haine si jucarii. Off, sunt atatea prostii care iti sunt induse ca necesitati…

      adra_bell a răspuns:
      19 Aprilie 2011 la 1:34 PM

      care pernute? lateralele?
      chiar ca ati avut termometru, ca acum e la noi:))

    Aurelia a spus:
    19 Aprilie 2011 la 4:24 PM

    Da, cantarul e cea mai proasta investitie. Devii obsedata de greutate si in plus cred ca poti ajunge sa iti scada lactatia tot gandindu-te ca nu se ingrasa copilul X g/zi.
    Biberoane si suzete nu am folosit, iar sterilizator nici nu prea stiu bine cum arata.
    Pe mine termometrul acela clasic m-a facut sa ma simt sadica, asa ca m-am bucurat foarte tare cand am primit unul de ureche. Mi se pare util sa ai un termometru in casa, pentru situatii de urgenta. Nu as renunta la el.
    Pompa de san am avut una manuala si cel mai mult m-a ajutat in primele saptamani, cand imi venea sa urlu datorita ranilor aparute ca urmare a proastei pozitionari la san. Puneam copilul la un san si la celalalt foloseam pompa si ii dadeam cu seringa. Asa am reusit sa scap mai repede de rani. M-a ajutat foarte mult si lanolina.

      adra_bell a răspuns:
      20 Aprilie 2011 la 8:18 AM

      ei, si noi avem termometru clasic in casa, dar pt Eva il folosim pe cel de ureche. Eu am fost cu Garmastanul, dar de data asta o sa incerc si lanolina

        Aurelia a spus:
        3 Mai 2011 la 6:39 PM

        Prima data am folosit si eu Garmastan, dar la cat de grava era situatia la mine nu a facut fata.
        Am luat lanolina si niste comprese Bioclin. De comprese nu imi mai aduc aminte mare lucru, dar lanolina a fost salvarea mea.
        Nu stiu daca as mai da banii pe Garmastan de data asta.

    Moni a spus:
    20 Aprilie 2011 la 10:55 PM

    e clar ca pruncul mic, iesit de la cald in lumina si racoare are nevoie in primul rand de mama, de laptele si trupul ei, dar ce ne facem cu trendul, cu promotiile si ofertele speciale, cu tot bombardamentul de advertising care ne transmite subliminal ca ne calificam pentru parenthood doar daca golim rafturile cu jucarii si hainute, luam cel mai monstruos pat posibil (in cazul nostru transformer, un dinozaur de 100 kg), biberoane, incalzitoare de biberoane, tetine, ca doar suntem in competitie cu toti copiii stiuti si nestiuti si trebuie sa fim, sa dovedim, sa avem, sa facem…off.
    bebelusul mic are nevoie de mama lui senina, linistita, increzatoare, sustinuta si incurajata de familie (eventual si de medicii de familie), de hainute usoare si nesofisticate, din bumbac, de caldura si lapte de mama.
    consumerismul face intr-adevar un transfer de responsabilitate (poate si de afectivitate) de la parinte la obiecte. things you own end up owning you…

      adra_bell a răspuns:
      21 Aprilie 2011 la 8:54 AM

      pai ce sa ne facem? scapa cine poate. Unii ajung sa constientizeze ca muncesc pentru a cumpara si mai mult – si aici nu e vorba doar de produsele pentru copii – altii sfarsesc prin a fi stapaniti de lucrurile cumparate, asa cum bine spui

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s