O masca rade

Publicat pe Actualizat pe

De fiecare dată când mă duc la ţară  mă simt ca măştile acelea care întruchipeaza teatrul. O mască plânge pentru că ochii mei de adult nu regăsesc mare lucru din ce-şi aminteste sufletul fostului copil. Cealalta râde fiindcă sufletul fostului copil simte ce ochii adultului nu mai pot vedea.
Bulgarii mov sau albi de liliac in care-ti vine sa-ti ingropi fata, mirosul delicat al lacramioarelor, gustul amar al firului de papadie strans intre dinti, mierlele cu cioc rosu zburand speriate cand se izbeste poarta gradinii, banutii de musetel infloriti sa inveseleasca o curte trista, puisorii de-o zi, gramejoare adorabile de portocaliu, si closca burzuluindu-se furioasa la Eva, matusa mea batrana, singura ramasa in viata din generatia bunicilor, ridicandu-se greoi de pe scaun ca sa pregateasca, pe un tocator de lemn, iarba cu ou fiert pentru „răţişoare”.

Mi-am amintit cateva regionalisme altadata familiare, care astazi imi suna straniu: saia, macat, batir, branişte, scoverzi, pâsat, dolangaci. M-am oprit la ultimul, o placinta bulgareasca simpla si m-am bucurat ca mai am inca de la cine sa aflu reteta. Am venit cu lapte nepasteurizat, branza grasa de vaca si oua de tara si am copt in tava  de la bunica primul meu dolangaci, putin ars

PS Liliacul este dedicatie pentru altă Ană

13 gânduri despre „O masca rade

    adelamaria a spus:
    8 Mai 2011 la 7:21 AM

    Multumesc, Adra! Chiar mi-a bucurat sufletul! Eu nu-s legata de tara, n-am avut bunici acolo si nu stiu s-o vad cum o vezi tu…insa incerc sa-mi inchipui, sa-mi imaginez…La urma urmei, oricare dintre noi are amintiri de suflet din copilarie, indiferent unde a crescut…
    Din pacate pentru tara asta, saracia isi spune din ce in ce mai mult cuvantul…mai ales la tara…Iar pe mine asta ma doare si ma descurajeaza…

    adelamaria a spus:
    8 Mai 2011 la 7:23 AM

    PS. O sa-ti trimit si eu „liliacul meu” pe blog – mai anemic, mai de Bucuresti, asa :)) Dar inca e parfumat 🙂

    adra_bell a răspuns:
    8 Mai 2011 la 8:10 AM

    Am sarit peste partea care plange, saracie, alcoolism, mizerie, delasare, offff, si mai sunt. Liliacul alb e batut, n-am rupt liliac, dar la lacramioare n-am rezistat. Si am cules si un buchet de menta proaspata pentru ceai cu gheata

    abramburika a spus:
    8 Mai 2011 la 8:50 AM

    Atunci lacramioarele mi le auto-dedic, daca liniacul e deja rezervat. Imi plac!!
    Frumoasa viata la tara, asa cum o redai tu aici, adica partea frumoasa. Nici eu nu am avut parte, dar mi-am dorit mereu, de copil, sa imi petrec vacantele la tara.

    Reteta de la placinta?? Pare apetisanta rau …

    adra_bell a răspuns:
    8 Mai 2011 la 8:58 AM

    Sunt florile mele preferate, dar matusa mea nu a mai putut sa le rareasca, asa ca nu am gasit prea multe inflorite. Iar eu nu ma mai aplec sa fac fotografii, ca raman acolo, nu ma mai pot ridica, asa ca fotografia e destul de proasta.

    Reteta
    8 oua, 1l lapte, 250-300 g zahar, 300-400 g branza, coaja de portocala, lamaie, zahar vanilat, un pachet de foi de placinta

    Se unge serios o tava si se pun doua foi intinse pe fundul tavii. Apoi se strang doua foi evantai si se pun in tava, alaturi se pun alte doua foi evantai si tot asa pana cand termini lungimea tavii. Printre faldurile formate de foi se presara branza fie rasa, fie faramitata, a mea era cam moale asa ca am farimitat-o. Se amesteca ouale cu laptele, zaharul si aromele (la blender) si se toarna peste tava. Se picura deaaupra niste ulei si se da la cuptor la treapta 4, 40-50 minute. SE presara cu zahar cand e gata.

    Eu am pus 400g branza si 300 zahar, laptele, ouale si branza au fost de la tara. Calda, mananci de nu te mai opresti, e insiropata si delicioasa. Dupa ce se raceste poti sa o tai

    Nu e complicat deloc de facut si cred ca te salveaza si in situatii cu musafiri neasteptati

    adra_bell a răspuns:
    8 Mai 2011 la 8:59 AM

    daca nu intelegi procesul cu foile evantai/armonica iti trimit o poza din timpul prepararii. Eu aveam amintirea asta, cu foile stranse, din copilarie, doar ca mamaia le facea in casa
    Acum mi-am amintit de o alta placinta tot cu foi evantai, nuci si lapte

    abramburika a spus:
    8 Mai 2011 la 9:11 AM

    Da, merci de reteta. Nu am foi. Nu am acasa, pot cumpara. Deci, pana atunci ma apuc sa-mi fac macaroane cu branza. Oricum, am sa o fac curand si atunci te mai bazai daca nu inteleg procesul foilor evantai.

    turistclujan a spus:
    9 Mai 2011 la 7:57 AM

    frumoase flori

      adra_bell a răspuns:
      9 Mai 2011 la 6:50 PM

      Multumesc! Fotografii facute mai din copac, in graba:))

    Roxana a spus:
    9 Mai 2011 la 2:42 PM

    Asa e, ulita satului era uriasa si fiecare cotlon avea cate un secret. Acum toate sunt prea directe, nu mai e vraj aia nicaieri. Bine ca avem de schimb masca vesela. Si eu ma bucur cand vad ca Eliza e incantata de gradina bunicilor.
    Mi-a varat nasul in liliacul vostru, iar papilele mele gustative sunt la pamant 🙂

      adra_bell a răspuns:
      9 Mai 2011 la 6:51 PM

      da’ nici nu stiu daca a existat vraja aia vreodata sau doar noi poleiam asa frumos lucrurile

    Sofie a spus:
    9 Mai 2011 la 6:41 PM

    🙂 In afara de „scoverzi”, care presupun ca au aceeasi semnificatie ca si-n vestul tarii – clatite, n-am inteles nici unul din celelalte cuvinte :).

    adra_bell a răspuns:
    9 Mai 2011 la 6:54 PM

    saia-acoperis pentru animale
    macat-patura traditionala tesuta la razboi
    batir-papiota
    braniste-padure pe malul apei
    pasat-boabe de porumb macinate mare, cu o moara de mana, fierte in lapte cu zahar si cu …untura. Aici se da de pomana, dar nu mai stiu la ce sarbatoare crestina
    scovergi- nu’s chiar clatite, e un aluat facut cu drojdie si prajit in ulei mult. La fel ca lipiile dar mai groase. Se mananca cu branza, castraveti murati, mujdei de usturoi sau dulceata. Versatile, ce sa mai:))

Lasă un răspuns

