Sfaturi din popor

Publicat pe Actualizat pe

Oamenii sunt draguti, se intereseaza de bebelus, de relatia Evei cu fratiorul ei si de mine, bineinteles. Am/n-am lapte, doarme/nu doarme, e cuminte/nu e cuminte, are/n-are colici (aici sunt si amenintata ca vor veni ei colicii si vom vedea noi atunci) si mi se transmit tot felul de sfaturi. Unele intra in sfera ridicolului, le stiu deja de cand era Eva bebelus, dar am si prospaturi:
„sa nu scoti copilul afara pana la botez decat cu o panza pe fata. Altfel ii ies bube” Imposibil de urmat din doua considerente: nu risc sa sufoc copilul punandu-i ceva pe fata; nu stim cand va fi botezul.
„sa nu iesi afara din casa timp de 40 de zile. Daca iesi in perioada asta, s-ar putea sa te deoache cineva si o lauza deocheata moare subit”
Tot in aceeasi sfera, a lauziei riscante intra si urmatorul sfat:
„sa nu cumva sa iesi din casa, altfel lauzesti (!) si niciun medic nu are ce sa-ti faca, decat sa te trimita la baba si babe nu prea mai gasesti”

41 de gânduri despre „Sfaturi din popor

    cojocarii a spus:
    16 August 2011 la 11:53 AM

    eu am o prospatura tarede tot: sa nu lasi o femeie ce a facut sex cu o seara inainte sa iti priveasca copilul nebotezat! 😀
    … alea cu sa nu scoti copilul seara, sa nu ii lasi hainele la uscat peste noapte afara, pana la botez – la ambele explicatia e ca vin ursitoarele rele, cred ca sunt vechi. 😛
    dar daca tot deschisesi subiectul, explicami-o si mie pe aia cu lauza care nu are voie sa treaca peste apa (pod), te rog… chiar ma roade sa aflu care este explicatia populara pentru aceasta interdictie.

      adra_bell a răspuns:
      16 August 2011 la 12:58 PM

      pai si cum afli daca a facut sex cu o seara inainte? Eu stiam ca sa nu lasi o femeie aflata la menstruatie sa puna mana pe copil. Bine, nici asta nu-i chiar simplu de aflat:DNu stiu care-i explicatia cu apa (pod), dar exista o superstitie de genul asta legata de raspantii. Mi se pare ca ar exista chiar o asemnare cu ritualurile de la inmormantari. Probabil in ape, la raspantii si in intuneric salasluiesc spiritele rele si periculoase

    Andreea a spus:
    16 August 2011 la 11:59 AM

    Felicitari in primul rand!! Sa va traiasca micutul Filip si sa fiti toti 4 sanatosi! 🙂
    M-a binedispus postul tau de azi….culmea ca in zilele noastre mai sunt oameni care mai pot crede in asa ceva…dar priveste partea buna a lucrurilor…oamenii au imaginatie bogata..:))
    Va pupacim si va dorim mult succes in continuare!

      adra_bell a răspuns:
      16 August 2011 la 1:37 PM

      Andreea, stiu foarte multe superstitii dintr-astea, chiar ca au imaginatie bogata

    ralu' a spus:
    16 August 2011 la 12:14 PM

    =)) Adevaru-i ca tare putine babe sunt in ziua de azi 😛

      adra_bell a răspuns:
      16 August 2011 la 1:37 PM

      Ralu, babe d-alea care trag de oase, pun ventuze, un fel de vraci

    luckyrock a spus:
    16 August 2011 la 1:20 PM

    aoleu, da’ in ce localitate din varf de munte [sau de campie :D] stai??:))

    eu chiar ma gandeam ca ai asteptat destul de mult sa il scoti pe cel mic afara si ma intrebam daca ati avut ceva probleme cu sanatatea. [el, fata, tu sau toti 3]

    aia cu bebelus cuminte ma irita.

      adra_bell a răspuns:
      16 August 2011 la 1:39 PM

      hai, ma, aici in oras, langa capitala:D
      Probleme gramezi, Eva a vomitat si a avut dureri de burtica, eu am fost racita si acum ma mandresc cu o sinuzita, dar oricum nu prea aveam ce scoate afara, ca el isi dorea numai sa stea la san. Asa fac eu, niste copii super-lipiciosi. Acum a mai rarit-o cat de cat

      luckyrock a spus:
      16 August 2011 la 8:05 PM

      mdea, ai dreptate. si in capitala auzi d-astea.

      tatica-i buna.:) cred ca toti copiii ar fi super-lipiciosi daca i-ar tine mamele la san.

    alina downunder a spus:
    16 August 2011 la 2:05 PM

    As rade, asa un pic. Ultima perla cel putin … :)).
    Mi se pare incredibil, aici in afara de o singura faza (si aia era o gluma oricum, cu bataie spre traditia superstitioasa – sa nu stai pe scaunul pe care a stat o gravida, ca „se ia”, culmea e ca asa a si fost!!! :)) n-am auzit nicio replica de genul asta.
    Si pe bune ca si aici sunt babe :)))).

      adra_bell a răspuns:
      16 August 2011 la 8:08 PM

      nu stiam asta cu scaunul, dar mi-am amintit ca in copilarie, cand vedeam cate o gravida ne plezneam reciproc peste frunti, ca sa nu se ia. Si, prin clasa a V-a, aveam o profa gravida, am inceput sa ne palmuim ca gastele, eram la cules de rosii, ne-a vazut fata si vaiii, ce ne-a mai certat, ce rusine ne-a fost:)

      abramburika a spus:
      22 August 2011 la 5:26 PM

      Vaiiii, mor de ras!! Nu ca nu as fi auzit astfel de superstitii, da’ asta cu statul pe scaun imi aduce aminte de o gluma de la Radio Erevan … da, poti sa ramai gravida daca „imparti” scaunul cu o femeie insarcinata, daca in acelasi timp sta si un barbat pe scaunul respectiv, iar tu in poala lui … Ce idiotenii cu superstiile astea!!

    Roxana a spus:
    16 August 2011 la 2:29 PM

    Alina, cu scaunele stiam si eu ceva, ca Moldova e plina de superstitii, bata-le sa le bata! Daca se rupe scaunul cu tine intr-o casa, te mariti cu baiatul din casa aia. Acum, cu deochiatul, mama ma maia juta, cand ii spala hainutele lui Andrei le pune doar ziua la uscat, nu le lasa noapatea afara :), iar baiatul meu are la manuta o sfoara rosie, legata tot de bunica. O las sa creada toate astea, or fi si ele cumva ocupatoare de timp si subiect de discutii babesti.

      adra_bell a răspuns:
      16 August 2011 la 8:57 PM

      si eu as face mici concesii pentru o mana de ajutor. O sfoara rosie la manuta nu face niciun rau si daca vrea sa stranga rufele inainte de lasarea serii, de ce nu? Nu ca noi, unul spala, altul le intinde in cateva etape, si le mai si uitam cate doua zile p-afara:))

    moni a spus:
    16 August 2011 la 4:08 PM

    Sa nu tai ci sa rozi unghiile bebelusului pana la botez nu ti-a zis nimeni? 🙂

      adra_bell a răspuns:
      16 August 2011 la 8:58 PM

      ba da, p-asta o stiam de la Eva

    v_florina a spus:
    16 August 2011 la 4:29 PM

    Ah, da, o recunosc si eu pe mama in unele superstitii de aici. Dar superstitia care efectiv m-a terminat pe perioada sarcinii este cea legata de faptul ca se va naste copilul la 4 luni jumatate dupa ce a miscat. ‘Oi fi fot eu mai simtitoare si mi-am simtit puiul mai devreme, ca toata familia a pus pariu ca nu ma apuca sfarsitul lui iulie. Acum ca inca n-am nascut stii ce au zis? Ca mi s-a parut atunci si ca de fapt el a miscat mai tarziu!

      adra_bell a răspuns:
      16 August 2011 la 8:59 PM

      Nu stiam asta. Eu l-am simtit pe Filip foarte devreme, placenta fiind posterioara, cred ca pe la 12-13 saptamani, si uite ca nici la 40 de saptamani nu aveam gand de nastere

    degetica a spus:
    16 August 2011 la 5:16 PM

    genial, geniaaaaal :))))))))

      adra_bell a răspuns:
      16 August 2011 la 9:11 PM

      Sabina, am o gramada. De ex, daca o lauza iese seara din casa trebuie sa aiba ceva pe cap si sa fie inarmata cu un vatrai. Nu ma intreba de ce….

    Ch_Dana a spus:
    16 August 2011 la 6:00 PM

    Aia cu moliftele ai servit-o ? Pe aia de 8/9 zile (cate or fi) am sarit-o, cu apa la copil, dar de aia de 40 zile n-am scapat, ca cica nu te lasa sa intri in biserica la botez…oricum a fost fain, ca la noi aici s-a facut o bisericuta maramureseana toata numai lemn si tare frumoasa, mititica asa…dar la faza cu statul sub patrafirul popii m-a cam bufnit un ras discret. In fine, daca-s inofensive, nu-i suparare. Culmea e ca mama e ff indignata, ea „la vremea ei” n-a auzit de faza cu moliftele, citez „alta metoda de a-ti scoate popii bani din buzunare” 😀 (asta spusa de o nepoata de preot e ceva, nu ?) 🙂

      adra_bell a răspuns:
      16 August 2011 la 9:04 PM

      cu molifta a fost foarte caraghios, noi am botezat-o pe Eva la 6 luni, asa ca eu am uitat complet de molifta, mi-am adus aminte brusc cu o saptamana inainte de botez. Cum aveam niste amici preoti, chiar ne intalnim cu unul dintre ei, si-l intreb de molifta, daca vin la el, la biserica. Iar omul, mai ne-haruit ca sa zic asa, zice: „pai tu la 6 luni vrei molifta? da-o dracu’ de molifta, zici c-ai facut-o si gata, ca nu are cum sa te controleze”. Pana la urma m-am dus la celalalt preot cunoscut, mai haruit, dar foarte superstitios. Omul a cascat continuu cat mi-a citit, asa ca m-a intrebat daca nu cumva am avut si dureri de cap. Chestii diavolesti cred, cascat, dureri de cap, brrr

    salmi a spus:
    16 August 2011 la 7:15 PM

    yeap! Pe Silvia am botezat-o la 8 luni :)). Iar aici in Suedia, unde credinciosii numara cam 10 % din populatie, sunt multi nebotezati :).

    Dar toate chestiile astea le stiu de cand o nascusem pe Diana, caci atunci am avut soacra de la tara(mama nefiind deloc cu superstitiile, eu nici atat)…si culmea e ca m-am lasat influentata…nu am iesit cu Diana afara primele 6 saptamani, pana la botez. Noroc ca ea s-a nascut la sf. de noiembrie si practic era cam uratel afara, dar nu de neiesit…o scoteam pe balcon :)). Cu Silvia am iesit dupa 5 zile…mama ce bine m-am simtit ca nu mai aveam nici un junghi in coaste(deh, schimbasem soacra 🙂 pe una ca o mama…ce pacat ca nu o mai am :(…

      adra_bell a răspuns:
      16 August 2011 la 9:07 PM

      Sa stii ca Mamituni zicea la un moment dat ca faza asta cu statul in casa timp de x zile a fost inventata de femei pentru protectia lor. Adica, ai nascut, zici ca nu e bine sa iesi afara, decat sa fii carata la muncile campului, cum era inainte. Asa gaseau timp sa se refaca si sa stea cat de cat cu copilul. Dar acum, mi se pare cumplit sa nu iesi fara 40 de zile.
      Imi pare rau pentru soacra ca o mama, rar aud o astfel de conmparatie

        Mamiţuni a spus:
        17 August 2011 la 11:09 PM

        Amendament: pe vremea aia nu cred ca se punea la socoteala iesitul in propria ograda 🙂
        Adica nu cred ca statea nimeni incuiat in casa, doar ca nu „prestai” vizite prin sat!

    Mari a spus:
    16 August 2011 la 9:28 PM

    Apropos de ce a spus moni,cu unghiile….cica un an sa nu i le tai.ca devine hot.Ineptii,ce mai.Eu am avut noroc ca ,neavand niciun ajutor nu prea se ingramadea nimeni cu sfaturile…no,acuma pe mine ma amuza, si zambesc asa,tamp si mai scap cate un serios???foarte ironic si plin de autosuficienta (desi nu sunt asa,_autosuficienta.) Va tinem pumnii in inceputul asta de calatorie.Mari

      adra_bell a răspuns:
      17 August 2011 la 7:56 PM

      am auzit-o si p-asta cu unghiile pana la un an. Noi am tuns-o pe Eva pe la 7-8 luni, avea par lung deja, era vara si ii era cald, si am avut parte de oameni mirati ca am tuns fata inainte de turta. Care turta niic nu este cunoscuta prin Ardeal si Maramu…

    Andreea Tui a spus:
    17 August 2011 la 7:41 AM

    Mie mi s-a mai spus sa nu ma apropii de foc – aragaz in perioada de lauzie. Mi-ar fi placut sa faca sotul mancare si restul, dar nu a rezistat decat o saptamana. :))

    Multa sanatate!

      adra_bell a răspuns:
      17 August 2011 la 7:57 PM

      asta-i o supersitie chiar misto:D Nici de masina de spalat nu e bine sa te apropii….

    anto a spus:
    17 August 2011 la 9:05 AM

    =)) ahhaaahaa

    Rox si Luca a spus:
    17 August 2011 la 9:52 AM

    Si eu am avut parte se sfaturi din acestea, si m-am amuzat tare. Chiar stiu pe cineva care nu a taiat copilului unghiile pana la botez si a botezat fetita pe la 2 luni juma, o tinea cu manusi!

      adra_bell a răspuns:
      17 August 2011 la 7:57 PM

      eu i-am taiat deja unghiile de doua ori, cresc uimitor de repede

    Camelia a spus:
    18 August 2011 la 1:17 PM

    eu chiar am ris. 😀

    kemell a spus:
    18 August 2011 la 3:28 PM

    Să vezi ce-mi aud eu… cica daca o mai alaptez mult (are 1 an si 4 luni) nu o sa mai creasca, ca stie pe cineva… si-mi da exemplu cum nu a mai crescut (din picioare) … in fine… cat de absurd!

      adra_bell a răspuns:
      21 August 2011 la 9:11 AM

      Si mie mi s-a spus chiar ca o imbolnavesc alaptand-o dupa un an. Oricum, dupa un an jumate nu ma mai intreba nimeni, nici prin gand nu le trecea ca e inca alaptata

    arakelian a spus:
    21 August 2011 la 9:36 PM

    -sa nu iau haine la copil inainte de nastere
    -sa nu se aseze femeie la ciclu pe pat cu copilul
    -sa nu las copilul sub nuc
    -sa nu ies cu copilul afara cand ninge (eu nasteam in mai)
    -sa scot copilul de gat din apa
    -sa trag copilul de nas sa ii creasca nasul ca ramane mic (mai dar sa stiti ca il are mic!!!)
    -sa leg piciioarele copilului ca iese cracanat (eu am neshte paranteze de imi vine sa ii zic mamei ca nu m-a legat bine 😀 )
    -sa nu lasa pisica langa copil ca mananca nasul copilului (i-am cerut mamei nume si prenume de om cu nas mancat care il cunoaste )
    etc
    -ca nu am lapte bun (la asta am zis ca is capra de la tara )
    -regim alimentar la mama pe timpul alaptarii (inclusiv la copiii cu lapte praf 😀 )

    Pot mai mult!!! am si uitat 🙂

      adra_bell a răspuns:
      22 August 2011 la 5:59 AM

      Sa stii ca asta cu nucul s-ar putea sa aiba un sambure de adevar. Frunzele de nuc contin si emana o cantitate mare de juglona si iod, considerate potential periculoase pentru sanatate. Mie imi spunea tata sa nu mai pun sezlongul sub nuc, si cand i-am zis ca astea-s prostii mi-a atras atentia ca nici iarba nu creste in umbra nucului.
      Da’ sa tii regim cand copilul e hranit cu lapte praf=))

    arakelian a spus:
    22 August 2011 la 8:50 AM

    asta cu nucul o dezbatui cu un medic. Singura explicatie gasita: nucul tine umbra bine si poti raci (de nici iarba nu creste). Excesul de iod nu se poate ‘asimila’ pe nas, exces de iod nu se face nici din alimentatie excesiva, ci din interventie medicamentoasa gresit administrata (suplimentele care se vand si unii iau in exces). Ba mai mult, Romania are solul sarac in iod – exista carente mari de iod in alimentatia populatiei. Asta e si motivul de s-a introdus sarea iodata – desi nu este necesara la toata lumea si in toate localitatile.

    Elle a spus:
    26 August 2011 la 11:50 AM

    romanii sunt atat de inventivi…pacat ca aberatiile ocupa primul loc printre inventiile lor!
    mi s-a intamplat odata sa merg in autobuz si sa vad o familie ce il purta pe bebelus acoperit pe fata cu o batista, era infinita caldura, stateam si il priveam si ma gandeam oare cum respira?? cand a ridicat mama usor batista sa-l priveasca am vazut ca
    era sanatos, plus ca era goala masina, deci nu era nevoie sa-l acopere…nu am stiut ca „batista” e un „sfat din popor”, eu cand l-am vazut am crezut ca e bolnav sau ca are ceva pe fata.

      adra_bell a răspuns:
      26 August 2011 la 7:08 PM

      Eu credeam ca batista se pune ca sa nu traga aer rece, cum e fularul la gura iarna. Mie mi se pare o practica periculoasa

Lasă un răspuns

