Ai grija de copilul tau

Publicat pe Actualizat pe

Am primit cea mai buna carte  pe care am citit-o vreodata  despre ingrijirea copilului . Mi-ar fi placut sa o am atunci cand eram insarcinata cu primul copil si ma simteam total pierduta, credeam ca nu stiu nimic si aveam momente cand juram ca nu ma voi descurca. Doar ca nu aparuse pe vremea aia. „Ai grija de copilul tau” este un ghid ilustrat despre ingrijirea medicala a copilului, scris de o echipa de medici americani, o carte castigatoare a „American Medical Writers Association Book Award”. Ii da lectii doctorului Spock, sa nu mai vorbim de Capraru, considerat oricum invechit. Este o carte-caramida, peste 500 de pagini, dar nu e genul pe care o citesti si uiti de ea, ci sta mereu la indemana pentru a fi consultata ori de cate ori este nevoie. Termenul de „ghid medical” nu trebuie sa sperie, limbajul este cat se poate de accesibil, explicatiile sunt pe intelesul tuturor.

De ce ati avea nevoie de un ghid medical?

Orice parinte stie, oricati medici ati consulta, de la medicul de familie la pediatru, pana la urma decizia de a-i administra copilul un tratament sau altul, ii apartine parintelui. Si nu-i deloc o decizie usoara, tocmai de aceea ar trebui luata in cunostinta de cauza.

„In mod normal, un copil merge la medic de 3-4 ori pe an si are parte de mult mai multe probleme care sunt rezolvate acasa (…) Informatiile prezentate in aceasta carte sunt gandite pentru a va ajuta sa va sporiti increderea in deciziile pe care le veti lua”

Ce contine aceasta carte?

Atat de multa informatie incat as inunda blogul daca m-as apuca sa scriu cat de cat cuprinzator. Incepe cu sarcina,  prezentarea analizelor frecvente in sarcina, evitarea substantelor sau a unei conduite daunatoare, cursuri care ar putea fi folositoare si continua cu informarea gravidei pentru a lua o decizie corecta cu privire la modul in care va naste. Partea despre alaptare este mai succinta, desi alaptarea este incurajata, as zice ca este necesara o documentare mai minutioasa privind atasarea la san si eventualele probleme care pot aparea la inceputurile considerate atat de grele.

Bine ai venit acasa, drag bebelus, intampinat de niste parinti informati, capitolul despre nou nascut are tot, tot ce s-ar putea invata despre un nou-nascut.  Ingrijire, hranire, curbe de crestere, caca, pipi, reflexe, fara sa-i bage cuiva pe gat o anumita optica. Ii dai suzeta? Uite cum sta treaba cu suzeta. Il alaptezi? Felicitari! N-ai reusit si sunteti la biberon? Nu te invinovati inutil, esti o mama buna, mergi mai departe si iubeste-l mult.

Trecem la toddler (vai ce m-a luat unul la misto pe blog ca scriu toddler! Ia domnule draga si citeste aici cum ma englezesc: toddler, toddler, toddler) si vorbim despre securizarea mediului, potty training, vaccinuri, boli, prevenirea rapirilor, hiperactivitate, somn, frustrari. Cam asta e ideea, de carte completa si la capitolele despre copiii de scoala si adolescenti, doar ca aici nu pot fi foarte critica, ai mei inca sunt mititei

 Farmacia de acasa

Toate produsele farmaceutice si ne-farmaceutice care ar putea exista intr-o casa cu copil, intr-un limbaj accesibil si chiar amuzant pe alocuri, ca sa nu plictiseasca. De exemplu, „Bandajele adezive sunt pentru copii cum sunt medaliile pentru adulti. Ele sunt purtate cu mandrie ca simboluri ale supravieturii unei confruntari majore cu Pamantul”.

Cele mai frecvente probleme medicale ale copilului 

Urgente, cum sa reactionati, intoxicatii, ingerari accidentale de substante, plati taiate si intepate, sufocare, cu tot cu metode de prim ajutor, ilustrate pe alocuri, ceea ce prinde foarte bine, n-am auzit de parinte care sa nu fie speriat de spectrul sufocarii si caruia numele „Heimlich” sa-i sune necunoscut, ba dimpotriva cred ca multi ar dori sa faca un curs de prim-ajutor, eu, cel putin, nu sunt deloc satisfacute de practica mea pe un ratoi Donald, pe care l-am alaptat, l-am adormit, l-am manevrat Heimlich, l-am ajutat cand a avut convulsii febrile, vai de capul lui.

Si abia de am ajuns la jumatate, urmeaza sa citim pe larg informatii esentiale despre probleme oculare, ORL, bolile copilariei, boli dermatologice, raceli, probleme digestive si ale tractului urinar, problemele de sexualitate la adolescenti. Fiecare boala are o descriere care ajuta la recunoasterea ei, urmeaza cateva cuvinte despre intalnirea cu medicul, la ce sa va asteptati de la asta si apoi modul cum se poate administra acasa tratamentul indicat de medic. Subliniez „tratamentul indicat de medic”, cartea nu indeamna pe nimeni sa trateze copilul bolnav acasa, nu ofera astfel de informatii, ba dimpotriva, la fiecare boala are o schema logica, mergand din aproape in aproape, parintele vede daca e cazul de un tratament banal, sa sune la urgente, sa-si consulte telefonic medicul sau sa faca o programare pentru mai tarziu.

Mi-e teama ca n-am enumerat nici 10% din problemele pe care aceasta carte le trateaza pe larg, pentru profani, caci nu este o carte pentru medici, nu ca unora nu le-ar prinde bine sa o citeasca. Desi destul de scumpa, poate fi considerata o investitie in sanatatea copilului, de cand este in uter si pana pleaca la facultate, merita citita si apoi consultata din cand in cand sau cand este cazul, da Doamne sa nu se intample niciodata.

Esenta cartii sta chiar in primele randuri: „Puteti face mai mult pentru sanatatea copilului dumneavoastra decat poate face medicul dumneavoastra” si nu cred ca este o afirmatie care poate fi contrazisa

Recenzia face parte din campania vALLuntar a Editurii All, fiecare recenzie duce la 15 minute de voluntariat. O echipa a grupului editorial va presta ore de munca voluntara in folosul unor centre alese de bloggeri. Fiti generosi si cu comentariile, fiecare comentariu la obiect (despre carte sau campanie) mai aduce 3 minute de voluntariat

18 gânduri despre „Ai grija de copilul tau

    Lixa a spus:
    14 Martie 2012 la 9:43 PM

    Suna tare bine cartea, schemele astea logice sunt pe gustul meu 🙂

      adra_bell a răspuns:
      15 Martie 2012 la 7:57 AM

      si mie mi-au placut schemele alea, desi sunt aplicabile mai mult la ei decat la noi, sunt totusi folositoare

    Raluca a spus:
    14 Martie 2012 la 10:17 PM

    Hmmm am cercetat-o mai demult. Dar intr-adevar, avea dezavantajul ca nicaieri nu am gasit ceva scris despre ea. Vazusem la un moment dat o descriere scurta, de o fraza, ceva cu vaccinuri cat sunt de importante, si m-am gandit ca nu mai am nevoie de inca un Capraru care sa-mi spuna ce utile sunt picaturile cu antibiotic sau nitrat de argint in ochii bebelusului, ca poate poate are mama ceva boli venerice (?!), caz in care, daca nu primeste picaturile, copilul poate face conjunctivita. Asa ca am crezut ca e mainstream rau de tot. Dar daca e asa obiectiva, fara sa tina partea nimanui, si mai e si asa bine documentata, incepe sa-mi faca cu ochiul.

      adra_bell a răspuns:
      15 Martie 2012 la 8:00 AM

      Autorii sunt medici, asa ca optiunea de a nu-ti vaccina copilul nu exista pentru ei. Eu recunosc ca nu citisem capitolul, hotararea mea fiind deja luata, l-am citit de dimineata, sunt generalitati despre bolile respective, schema de vaccinare din US si am descoperit si niste termeni tradusi gresit:D

    Camelia a spus:
    15 Martie 2012 la 12:42 AM

    eu am cumparat-o tocmai pentru ca am zis ca e bine sa fie acolo in caz de nevoie, macar sa stiu ca pot sa fug sa o scot din raft daca am o problema;)

      adra_bell a răspuns:
      15 Martie 2012 la 8:00 AM

      si pe raft sa zaca, sa nu aveti nevoie de consultarea ei in caz de urgenta

    Nela Mihaescu a spus:
    15 Martie 2012 la 2:18 AM

    Fain review-ul! Si mi se pare super tare campania editurii!
    Daca n-as fi fost asa departe, sigur participam si eu!

      adra_bell a răspuns:
      15 Martie 2012 la 8:05 AM

      da, super campanie, chiar sunt curioasa sa vad urmarea, ce si cum va fi cu voluntariatul

    madelin a spus:
    15 Martie 2012 la 7:45 AM

    Foarte tare! O carte de recomandat!

    Zu a spus:
    15 Martie 2012 la 7:47 AM

    Foarte interesanta cartea, nu o remarcasem…

      adra_bell a răspuns:
      15 Martie 2012 la 8:06 AM

      e utila, chiar mi-ar fi placut s-o am de la inceputurile mamicesti, dar a fost tradusa in 2009

    corry a spus:
    15 Martie 2012 la 9:56 AM

    Nu stiam nici eu de cartea asta, un review foarte util!

    Aurelia a spus:
    15 Martie 2012 la 9:22 PM

    pretul nu e mare, pe Capraru, editia noua, am dat 60 lei in 2006.
    pe mine m/ar fi interesat capitolul de prim ajutor.

    Lenache a spus:
    17 Martie 2012 la 7:11 PM

    ma gandesc la un cadou pentru Simona, e in saptamana 21 asa ca are timp sa o studieze 🙂

      adra_bell a răspuns:
      19 Martie 2012 la 11:19 AM

      are niste minusuri, de ex la co-sleeping si gestionarea crizelor de furia, un psiholog bun in echipa autorilor ar fi adus un mare plus. Dar pe partea medicala, e ff buna, pt profani. Si la ingrijire, mai putin chestiile de finete, (a)normale, stii tu prea bine despre ce e vorba:D

Lasă un răspuns

