Despre scutece textile si scutece de unica folosinta. O balanta

Publicat pe Actualizat pe

Nici nu apare bine cea de-a doua liniuta roz pe testul de sarcina, ca am si picat ca mustele in plasa marketingului. Carucior, salteluta de infasat, biberoane, lapte praf, pompe de muls, pempărşi. Copilul are nevoie de atat de multe! Cheltuim bani, foarte multi bani, mai ales la primul copil. Ii cam aruncam, de fapt, pentru ca intotdeauna existe alternative. N-am cumparat lapte praf, biberoane, pompa de muls, am luat un carucior scump pe care l-am folosit vreo 4 luni, nu cine stie ce intens, ca era iarna si mergea mai mult in brate.

Dar la scutece m-am dus exact ca pisica din cutia tarcata, am inhatat primul pachet de  pempărşi. Paranteza: ma amuza consacrarea unor marci si trecerea lor in limba romana ca si substantive, gen: adidasi, tenisi, carioci, bicuri si  pempărşi. Ce-i cu pisica din cutia tarcata? Am citit mai demult despre un experiment, niste pisicute crescute doar in cutii in dungi. Totul in jurul lor era in dungi-dungi. Dupa un timp, pisicutele sunt scoase in mediul normal si – surpriza mare – nu recunosteau decat obiectele in dungi. Cam asa si cu viitoarea mama, este o victima sigura pentru marketingul agresiv, nici macar nu m-am gandit ca mai exista si alte marci de scutece, ca sa nu mai zic de alte tipuri, am luat Pampers, am tras lozul necastigator,  bebelusul a facut o iritatie de scutec foarte urata. E vorba despre primul bebelus, la al doilea am primit cadou doua cutii mari de …Pampers si am folosit din ele pana ce Filip a facut o…? O iritatie de scutec, bineinteles, pentru ca Pampers nu este nici pe departe o marca atat de buna, pe cat e de promovata. Ma leg de Pampers fiindca la noi aceasta marca a creat probleme, dar am auzit mai multe mame plangandu-se de Pampers dar si de alte marci. Pana la urma, la Eva am folosit Happy, iar la Filip am folosit marca DM, Babylove, pana de curand cand am trecut pe scutece textile.

De ce scutece textile?

Cand era Eva bebelus nu auzisem de scutecele textile, am observat aparitia lor pe piata  dupa ce Eva era scutec-free. Cand s-a anuntat la doilea copil, am inceput sa ma gandesc la aceasta alternativa, initial cu mare reticenta. Mi-am imaginat ca este vorba de clasicul finet care se prinde in ace de siguranta si trebuie schimbat absolut la fiecare eliminare, altfel se transforma intr-un bandaj cu urina. Apoi am fost zapacita de multitudinea de modele de scutece textile: cu buzunar, cu capse, prefold samd, ca sa nu mai spun ca n-am crezut o secunda ca un scutec se poate utiliza de la nastere, adica de la 3 kg pana la 2 ani, cand copilul are peste 15 kg.

Avantajele scutecelor textile sunt multiple. Este vorba in primul rand de sanatatea copilului, adio iritatii, reactii alergice, dermatite la fundulet, cu care vin scutecele de unica folosinta. Scutecele de unica folosinta, de orice marca ar fi ele, contin o substanta superabsorbanta, un polimer, acid poliacrilic sau prescurtat SAP.  Cam 4-5 grame de SAP sunt adaugate in fiecare scutec sub forma de pudra si absorb de 30 de ori mai mult lichid decat greutatea lor. Teoretic, polimerul nu vine in contact cu pielea copilului, practic este considerat responsabil de multe alergii. Si daca nu este SAP, este de vina orice alta substanta care intra in componenta scutecului:

– vopsea. Am fost socata de faptul ca scutecele contin vopsea, chiar de vreo 4 tipuri (Disperse Yellow 3, Disperse Orange 3,  Disperse Blue 124, Disperse Blue 106)

dioxina care rezulta in procesul chimic de inalbire cu clor a pastei din lemn din care se obtine hartia cu care este umplut scutecul. Dioxinele – este vorba de un grup de substante – sunt considerate foarte periculoase pentru  sistemul  reproductor, depresante ale sistemului imunitar, cancerigene si mutagene. Desi cercetatorii afirma ca dioxina este in cantitate prea mica pentru a fi periculoasa, mai multe tari europene au cerut recent sa se elimine folosirea clorului din procesul de fabricatie al scutecelor, cica ar exista pe piata scutece care nu sunt inalbite cu clor, dar asta e greu de verificat, pe nici o cutie de scutece nu am gasit explicatii referitoare la substantele continute

adeziv (P-tert-butyl-phenol-formaldehyde resin) – folosit la lipirea straturilor din care este format scutecul

Mai sunt si alte substante chimice, mai multe aici  si aici (sursa foto)

Un alt avantaj vine din economia la bugetul familiei, eu am calculat cam cat costa scutecele de unica folosinta pentru un an de zile.  Scutecele textile reduc cu mai bine de jumatate aceasta suma, mai ales cele cu marime unica, foarte inteligent concepute.

Cel mai neglijat cred ca este mediul inconjurator. Intr-o tara in care ne luptam pentru supravietuire, nu-i pasa nimanui de mediu, asta se vede la orice colt de strada. Si totusi, asta le ramane copiilor nostri, oricat ar suna de ridicol. Intr-un studiu recent, facut la ei, la americani, s-a constatat ca 81% foloseau scutece de unica folosinta pentru copiii lor, 15% foloseau scutece textile si de unica folosinta si doar 4% foloseau scutece textile. Hartia si SAP sunt biodegradabile, dar restul nu. Adica polietilena, poliesterul, elasticul, polipropilena care intra in componenta „ariciului”. Asta fara sa mai vina vorba despre contaminarea cu fecale umane, bacterii etc. S-a calculat ca pentru un copil se cumpara cam 10 000 de scutece pana sa ajunga sa foloseasca olita, un copil occidental poluand in primii sai doi ani mai mult decat un adult din Africa intr-o viata intreaga.

Dupa o luna de scuteceala textila, cred ca m-am prins, in mare si de dezavantaje. 

Sunt foarte scumpe, intre 60 si 100 de lei bucata, pentru inceput e nevoie de minim 8-10 bucati, deci investitia initiala nu este de neglijat. Pare mai simplu sa dai bani cu ţâraita pe un pachet de scutece de unica folosinta. Dar, odata cumparate, constati ca se aduna niste bani saptamanal si cel mai important, poti renunta la cremele pentru funduletul copilului.

Nu sunt la fel de absorbante  ca scutecele de unica folosinta, ceea ce n-ar fi o problema in sine, schimbi copilul mai des si gata. Dar e vorba de noapte, ce te faci cand nu poti schimba copilul noaptea,  ai un mic Filip care nu mai adoarme la loc, odata ce a fost manevrat si spalat la fund.

Se spala pentru a fi refolosite. Pentru mine asta nu-i un inconvenient, cu doi copii mici oricum spal aproape zilnic, nu mai conteaza o sacosa in plus. Dar stiu mame care strang scutecul cu produs in el, cu o mana la nas si il duc la gunoi icnind, cred ca le-ar fi greu sa curete un scutec textil si sa-l spele. Stiu ca in alte tari exista firme specializate pe spalarea scutecelor textile, care colecteaza pe baza de abonament. Apoi este indicata folosirea unui detergent bland, eco, detergentii chimici, agresivi, pot sa reduca din capacitatea de absorbtie a scutecului. Vestea buna este ca se pot spala la masina, deci nu-i mare lucru, o masina de rufe in plus

Nu-i chiar un inconvenient al produsului in sine, dar scutecele astea textile sunt diferite ca si conceptie. Eu am doua marci, si la ambele am avut nevoie de extra-informatie, ca sa le pot folosi. Informatia asta nu e chiar foarte disponibila, exista filmulete pe youtube care iti arata cum se face, dar sunt in engleza. Asta a fost ok pentru mine pana cand, la una dintre marci, filmuletul era vorbit cu un accent imposibil, probabil australian, de am ciulit urechile pana am reusit sa arat ca suricatele alea de la Discovery ca sa pot intelege ceva.

Cam atat despre generalitati, am sa mai scriu despre cele doua marci de scutece textile pe care le foloseste Filip: Charlie Banana si Itti Bitti, dar altadata, acum trebuie sa o duc pe Eva la dansuri

24 de gânduri despre „Despre scutece textile si scutece de unica folosinta. O balanta

    Xelomon a spus:
    2 Aprilie 2012 la 8:53 PM

    Foarte utila postarea! Intentionam sa folosim scutece textile si avem aceeasi problema ca la primul copil – multitudinea de modele si tipuri. Am citit despre
    Astept postarile urmatoare despre cele 2 tipuri

      adra_bell a răspuns:
      3 Aprilie 2012 la 8:02 AM

      nu-i nici pe departe atat de complicat cum mi s-a parut

    ilatixanuw a spus:
    2 Aprilie 2012 la 11:41 PM

    Citat: Utilizarea fotografiilor sau a textelor de pe acest blog se poate face numai cu acordul meu.

    E valabil și pentru diagramele ciordite, inginereaso?

      adra_bell a răspuns:
      3 Aprilie 2012 la 8:06 AM

      multumesc pentru atentionare. Mai lucreaza la eticheta, e valabila si pe net, inclusiv pentru anonimi. E vorba de eticheta=Totalitate a normelor de conduită în societate. reguli convenționale de comportare (politicoasă), întrebuințate în relațiile dintre membrii unei clase, ai unei societăți etc, si nu de bucatica aceea de hartie

        ilatixanuw a spus:
        3 Aprilie 2012 la 7:07 PM

        Hmm… dacă nu mă cunoști înseamnă că sînt anonim, Andra Clopoțescu. Hahaha. Tu ești din ăia care *&&^%^%$#@@%%
        ^
        (comentariu jignitor deci ciuntit. ia un calmant si spala-te pe dinti. Uita adresa asta. Urmatoarele comentarii vor merge direct la gunoi. adra_bell)

          zoozie a spus:
          4 Aprilie 2012 la 4:41 PM

          trebuie sa fii cel putin bolnav sa reactionezi asa…

          ABC a spus:
          7 Aprilie 2012 la 1:41 PM

          Nu, domnule ilatixanuw . Ia da un google cu numele tau si vedem DUPA aia cine e bolnav. Comentezi pe zeci de bloguri si arunci numai frustrari. Esti complexat rau se pare. Eu zic sa mergi la medic.

            adra_bell a răspuns:
            7 Aprilie 2012 la 1:45 PM

            vieti goale, bietii oameni. Incearca sa si le umple in vreun fel, fie si patetic

    mady a spus:
    3 Aprilie 2012 la 7:21 AM

    Vreau sa scriu cateva cuvinte ce sper sa le vina in ajutor celor care vor sa scuteceasca.Eu le folosesc de aproape 2 luni si sunt f multumita,noi care aveam o ditamai dermatita ba atopica ba seboreica,dupa ce dadusem milioane pe creme mi-am adus aminte ca citisem ceva de scutece textile si uite asa m-am pus pe studiat,si am studiat mult de am ajuns sa le visez noaptea.In sfarsit m-am hotarat si mi-am luat 6 bucati de CB de care am fost f multumita dar spalam zi de zi asa ca am mai luat inca 6,iar dermatita incepuse sa treaca.Intr-adevar nu e f usor dar nici imposibil,e chiar mai usor decat ma asteptam,ce mai conteaza o masina in plus,iar detergentul eco nu e scump il folosesc pt scutece si hainutele de bb si chiar imi ajunge cam o luna jumate….noaptea am rezolvat problema si am luat scutece cu inserturi din bambus si efectiv 10 ore nu se uda,e chiar ok…de cand le avem pe astea nu am mai pus scutec de unica folosinta si nu as renunta la astea deloc!Scuteceala placuta!

      adra_bell a răspuns:
      3 Aprilie 2012 la 8:07 AM

      care-s cu inserturi de bambus?

        mady a spus:
        3 Aprilie 2012 la 8:38 AM

        pop in,ti-am mai zis despre ele…dar si itti tutto tot cum bambus sunt

    ch_dana a spus:
    3 Aprilie 2012 la 10:30 AM

    Imi pare rau, eu raman la Libero. Poate am fost si norocoasa, Amelia nu a facut – in afara de cruste de lapte, care nu depind de scutec 🙂 – nici o dermatita pana acum.
    Nu mai am timpul fizic necesar, de cand sotul e si el la munca, sa mai stau sa mai spal extra, prefer sa fac curat in casa. In afara de asta, daca e s-o dam pe ecologisme – sincer, mie una mi s-a cam luat de corectitudinea asta politica, am impresia ca picam in partea cealalta cu exagerarile – si masina de spalat consuma apa, curent etc, iar eu sunt deja satula de spalat, calcat etc pt. 3 adulti si un bebe.

    Altfel, la partea cu marketingul sunt de acord, si eu am picat in plasa asta 🙂 Minus partea cu scutecele, nu am folosit Pampers decat in maternitate (ca asta aveau), dupa aia doar Libero si-s foarte multumita de ele.

      adra_bell a răspuns:
      3 Aprilie 2012 la 10:39 AM

      nici ai mei n-au avur probleme, doar cu Pampersul. Uite, vezi, eu deja salvez planeta ca nu calc decat foarte rar:D asta mi-ar mai lipsi, eu abia prididesc sa strang rufele de pe sarma si sa le pun la locul lor

    Raluca Carpusor a spus:
    4 Aprilie 2012 la 2:59 PM

    Despre alergiile la Pamper sa stii ca am auzit f multe mamici plangandu-se pana acum. Eu am fost mai norocoasa ca nu mi-a facut nici o alergie pana acum (de nici un fel), sper sa nu avem probleme nici pe viitor. Din motive strict financiare am schimbat si eu Pampers-ul intr-o perioada cu unele de la Kaufland, nu stiu cum se scrie corect marca si nu o scriu ca sa nu ma fac de ras, alea cu punga albastra, seamana f mult cu Pampers dar sunt mai groase, am impresia ca in interior au mai multa hartie si mai putin polimer, pt ca nu se fac granule ca la Pampers cand este plin, eu am fost multumita, singurul inconvenient era ca fiind mai groase, trebuiau schimbate mai des pt ca atarnau urat. Cei carora li se pare mai usoara varianta scutecelor de unica folosinta si au avut probleme cu Pampers le pot incerca si pe astea. La urmatorul copil cred ca voi lua si eu in considerare varianta celor textile, am citit si eu despre ele, dar cam tarziu, si mi s-au parut interesante.

      adra_bell a răspuns:
      4 Aprilie 2012 la 3:13 PM

      va ganditi la al doilea? suna foarte bine:)

        Raluca Carpusor a spus:
        4 Aprilie 2012 la 7:22 PM

        Nu pot sa zic ca ne gandim serios, dar nici nu respingem ideea. Mie mi-ar placea sa mai am un copil, desi vremurile sunt grele si ai vazut ce greu cresc. Desi sunt convinsa ca la al doilea e mult mai usor, cred ca nu as mai repeta greselile de la primul. Dar nu am trecut inca la fapte. :))

    ch_dana a spus:
    4 Aprilie 2012 la 4:23 PM
      adra_bell a răspuns:
      5 Aprilie 2012 la 10:25 AM

      e delicios:)))
      Dar acest tatic (sau viitor tatic) n-a auzit de mama carucioarelor, imi scapa numele acum, eu am facut o figura f haioasa, avea Eva vreo 6 luni si vroiam sa cumpar un carucior mai mic si mai usor, ca urcam trei etaje cu caruciorul in brate si copilul in carucior. Ma fixasem eu pe unul asa ca mergem la capitala, la un magazin anume, o intreb pe vanzatoare daca are caruciorul respectiv, ea pleaca in depozit, iar mie imi pica privirea pe unul ffff misto, Stokke, mi-am adus aminte numele. Pret 370 de lei, ceva mai scump decat ce aveam eu in cap. O pun pe vanzatoare sa-l desfaca, sa mi-l arate, mama mia, OZN curat, eram lesinata de incantare. Atat de lesinata incat mi s-a parut prea frumos ca sa fie adevarat si m-am mai uitat o data la pret. Taiasem un zero, ca sa se potriveasca buzunarului:)))

        Raluca Carpusor a spus:
        5 Aprilie 2012 la 12:07 PM

        Stiu magazinul de care zici, ala de pe Titulescu, nu? Acolo am vazut si eu unul de mi-a picat fata, era doar 🙂 4500 lei, iar seara cand am ajuns acasa era o stire la tv cu Chivu si fetita lui si ava un carucior identic. Am gusturi de vedeta, ce sa zic…

          adra_bell a răspuns:
          6 Aprilie 2012 la 4:02 PM

          da, ala de pe Titulescu, probabil acelasi carucior, ca au mai crescut preturile de atunci

    ch_dana a spus:
    5 Aprilie 2012 la 5:29 PM

    LOOOOL, 3700?!? Cat p-aci sa fie gratis, vorba consortului…sa fie la ei acolo.

    Apa, aerul si fraierul sunt pe gratis…cu observatia ca apa nu mai e pe gratis, proverbul asta e de pe vremea bunicilor 😀

      adra_bell a răspuns:
      6 Aprilie 2012 la 5:22 PM

      Dana, era OZN curat. Pentru cineva cu venituri corespunzatoare ar fi facut toti banii. La noi, nici macar rotile nu intrau in portbagaj, ce sa mai spun ca nu s-ar fi potrivit de nicio culoare cu urcatul pe scari, la bloc

    The pufosul – giveaway « About Eva a spus:
    10 Aprilie 2012 la 4:42 AM

    […] dati share acestei postari pe FB sau altei postari legate de scutecele textile. Asta sau […]

    bolos anca a spus:
    10 Aprilie 2012 la 1:16 PM

    Folosesc scutece textile de 2 luni si jumatate si sunt super multumita. Nu m-as intoarce pentru nimic in lume la cele de unica folosinta.

Lasă un răspuns

