10 mai

Publicat pe Actualizat pe

„Cu 45 de ani in urma, niste cotropitori il exilasera pe omul care lupta pentru libertatea noastra si apoi ne-au aruncat intr-o pestera intunecata. Timp de 45 de ani ne-am hranit cu minciuni. Lucrul cel mai cumplit este ca acum, pusi sa alegem intre acelasi om si reprezentantii cuceritorilor nostri, i-am ales orbeste, in vazul lumii, pe ultimii; deci am decis, de buna voie, sa continuam sa vietuim in pestera intunecata” – Gabriel Liiceanu

Omul este Regele Mihai iar cotropitorii sunt, pe rand: armata sovietica „eliberatoare”, comunismul feroce stalinist, dictatura ceausista si apoi urmasii ei de dupa Revolutie.  Am ales sa citesc o biografie a regelui Mihai in cadrul proiectului „Cartea Calatoare”, aveam nevoie sa-mi clarific o sumedenie de nelamuriri legate de monarhie. De fapt, as putea spune ca nu stiam mare lucru, eu am prins destul trai in pestera intunecata, tot gimnaziul in care se preda acea istorie mistificata si re-scrisa dupa modelul din „1984”. Imi amintesc ca am venit de la scoala si bunicul isi citea ziarul sub caisul din curte. A lasat ziarul jos, l-a impaturit cu gesturi incete, si-a scos ochelarii, i-a pus pe ziar, tot molcom, cauta timp sa raspunda intrebarilor unei fetite de 10 ani.

„Cat de rau era regele Mihai?”

„Il urati atat de tare fiindca din trei cosuri de porumb va lua unul?”

Mi-a explicat ca regele era chiar iubit de popor,  in pofida faptului ca da, le lua cate un cos de porumb. Nu el personal, ci statul, se numea taxa. Dar le lasa si lor 3 cosuri, spre deosebire de „astia” care le-au luat totul si i-au facut slugi. Am vorbit mult atunci, am inteles pentru prima data ca nu trebuie sa cred tot ce mi se pune la scoala, ca „ei” mint mult. In anii urmatori am avut un profesor de istori foarte decent, omul a sarit cu gratie peste pasajele referitoare la monarhie, a preferat sa nu vorbeasca deloc decat sa predea niste minciuni. In liceu am fost interesata de stiintele exacte, si iata-ma la treizeci si oleaca de ani recunoscand ca nu stiu mare lucru despre monarhie.

 

 

Cartea lui Ivor Porter m-a impresionat atat de puternic incat am si visat cateva nopti in legatura cu subiectul. Desi scrisa pe alocuri cu prea multa minutiozitate, riscand sa plictiseasca sau sa te faca sa pierzi sirul, am aflat multe, foarte multe despre cel de-al doilea razboi mondial, despre puciul de la 23 august si perioada de dupa, unde eram in negura totala. N-as zice ca am fost vreodata monarhista si asta se datoreaza in intregime indoctrinarii la care am supusa, eu si generatia mea, la fel ca si cele dinainte. Nici n-am gandit niciodata in termenii „fonfaitul”, „balbaitul”, „tradatorul care aplecat cu vagoanele de aur dupa el”, am crescut intr-o familie de oameni simpli dar cu mult bun-simt si apoi silueta regelui, asa cum am vazut-o si am compus-o din cateva fotografii culese de ici, de colo, impune. Citind aceasta carte mi-am amintit multe din istoria recenta, traita de mine, de anii de dupa 1989, de comportamentul injust si indecent pe care l-a avut regimul Iliescu fata de Majestatea Sa. Si nu numai ci si fata de democratie si de poporul roman.

Inca sunt indignata, dar as vrea sa pastrez profilul acestui blog care vorbeste de copilarie, cu un pasaj despre viata familie regale in exil
„Copiii adorau gospodaria cu gaini, pui, rate. catei, baloturi de fan numai bune de construit case de jucarie si flori de camp pretutindeni. Jucaria preferata era o veverita pufoasa. Margareta indragea povestile lui Beatrix Potter. Cand avea timp, regina Ana le facea fetelor jocuri de puzzle”

Mi-e greu sa ma despart de biografia regelui Mihai, dar cartea trebuie sa calatoareasca si va merge la Forfecutsa cu rugamintea sa ajunga apoi la Zoozie

15 gânduri despre „10 mai

    Monica a spus:
    10 Mai 2012 la 1:21 PM

    Iti multumesc! Nu ma puteai nimeri mai bine, Regele Mihai este un om tare drag sufletului meu.
    Promit sa o citesc cu drag si sa o trimit cu grija catre Zoozie.
    Te imbratisez
    Monica

      adra_bell a răspuns:
      10 Mai 2012 la 4:09 PM

      cu mare drag, d-abia asteapta sa calatoreasca spre tine:)

    lixa a spus:
    10 Mai 2012 la 3:26 PM

    Mersi mult pentru review, o sa caut cartea cand mai ajung prin tara. Bunicul cu care am crescut e un monarhist convins si am invatat ceva istorie a monarhiei, mai ales in anii ’40-’48. Si apropo, total fara nici o legatura, acelasi bunic s-a spalat pe dinti cu sare de mare aproape toata viata, iar acum 2 ani, la 82 de ani, a facut prima carie…

      adra_bell a răspuns:
      10 Mai 2012 la 4:11 PM

      si tata e la fel, nici o carie, s-a spalat fie cu pasta, fie cu sare, in timp ce noi suntem praf, lucrari dentare, bani grei lasati pe la dentisti. As crede ca e cumva la mijloc intre un teren genetic dintos sanatos, o alimentatie corecta si o igiena buna

    Loredana a spus:
    11 Mai 2012 la 11:55 AM

    Si mie imi pare un om de exceptie. Ce m-a nemultumit a fost felul josnic in care s-au comportat imaculatii nostri alesi, anul trecut cand a fost ziua regelui, cu un om care a trait o viata atat de nedreapta si care, oricum, nu e o amenintare pentru nimeni.

      adra_bell a răspuns:
      14 Mai 2012 la 10:20 AM

      oh, Basescu si Boc m-au scos din sarite atunci

    adrianann a spus:
    14 Mai 2012 la 2:45 AM

    pe 10 mai a fost ziua bunicii mele, si exact cartea asta i-am facut-o cadou 🙂 oricum, ea e o monarhista convinsa, si mie imi place de Regele Mihai datorita ei 🙂

      adra_bell a răspuns:
      14 Mai 2012 la 10:21 AM

      La multi ani bunicii tale! Cred ca si ai mei erau monarhisti, dar n-am apucat sa discut despre asta cu ei. Inainte de Revolutie incercau sa fie cat mai discreti din motive lesne de inteles, din pacate n-au mai trait mult timp dupa, cat sa ma dezmeticesc eu

    Aurelia a spus:
    16 Mai 2012 la 1:14 PM

    Cu parintii, bunicii nu am discutat despre monarhie, insa am avut doua doamne profesoare de istorie extraordinare: prima dna, din generala, cand voia sa accentueze ceva, ridica tonul, un ton dintr-acela de mandrie si patriotism. Sincer, nu imi mai amintesc foarte multe, dar stiu ca ne-a vorbit frumos de monarhie, iar impresia mea asupra monarhiei a ramas una pozitiva.
    Profa din liceu vorbea rar, calm, cu voce blanda. Stiu sigur ca asupra monarhie, asupra Regelui Mihai a insistat sa ne dea amanunte si sa vorbeasca cumva mai mult decat era prezentat in manual.
    Pe 10 mai anul acesta, am urmarit pe TVR1 un documentar cu familia regala, inclusiv regele a fost intervievat. De altfel, si la Eugenia Voda a fost invitata candva Regina Ana, si ea m-a impresionat tare mult. Imi plac tare mult astfel de emisiuni!
    Ai vazut site-ul familiei regale?

      adra_bell a răspuns:
      16 Mai 2012 la 2:09 PM

      Nu stiu cati ani ai tu, dar eu am facut scoala generala pe timpul comunismului. Profesorul nostru mai facea chestii socante, stiu ca la o ora ne-a spus despre Basarabia si cum a ajuns la rusi, altadata ne-a spus ca nu numai nazistii au omorat oameni in lagare ci si sovieticii au ucis masiv. Nu-mi amintesc sa fi vorbit despre monarhie. Oricum, sa faci asta pe timpul lui Ceausescu era un act de curaj, dupa 1990 un act de decenta.
      In liceu, eu am fost la real, profesorii de istorie nu-si dadeau nici un interes, nu ca ne-am fi omorat noi.
      offf, nu m-am uitat la Profesionistii de vreun an, n-am prins emisiunea cu regina Ana.
      Stiu siteul familiei regale. La un moment dat gasisem fotografiile printesei Sophia care lucreaza (si) ca fotograf, dar n-am salvat linkul si le-am pierdut

        Aurelia a spus:
        16 Mai 2012 la 2:25 PM

        Sunt mai mica decat tine, eram intr-a IV-a in ’89.
        Cred ca si eu am prins acea emisiune din Profesionistii redifuzata si cred ca era prin 2008. Dar uite ce am gasit: http://www.eugeniavoda.ro/ro/emisiuni/diverse/regina-ana
        Nu stiu daca e toata, dar ma bucur ca am gasit-o!

          Aurelia a spus:
          16 Mai 2012 la 2:46 PM

          Par a fi toate emisiunile! Desi stiam de site, n+am avut vreme pana acum sa intru pe el! Mi se pare o adevarata comoara!

            adra_bell a răspuns:
            16 Mai 2012 la 3:07 PM

            si tu esti o comoara:) nu stiam de site, mercic

    Aurelia a spus:
    16 Mai 2012 la 2:37 PM

    A, pai, tot din seria documentarelor tvr1 (sunt joia, pe la orele 22, documentare despre comunism), spuneau ca nr celor ucisi de comunisti s-ar ridica la 20 milioane de oameni (incredibil, nu?!), nazistii sigur au ucis mai putin (nu ca ar fi absolviti de vina).

      adra_bell a răspuns:
      16 Mai 2012 la 3:10 PM

      nu ma mai uit, ma marcheaza f tare. Ultima data m-am uitat acum vreo 2 ani la un documentar despre Srebenica, a fost cumplit, am visat nopti intregi, si acum am imagini traumatizante in minte. Ideea ca asta s-a intamplat alaturi, intr-o tara vecina, in timpul vietii mele, eram (aproape) adult mi se pare cutremuratoare

Lasă un răspuns

