Dode, none, zoze

Publicat pe Actualizat pe

Era un banc in iepoca de aur, merge Bula pe strada, vede o coada in formare si se aseaza repede. Intreaba ce se da iar un cetatean ii spune ca se dau dode. Sta la coada linistit, desi dodele se termina, s-au bagat none in loc. Ajunge in fata, chiar la el se termina nonele, dar noroc ca mai erau niste zoze, asa ca ia si el un kil.
Bancul nu este sec, dar e mai greu de inteles daca n-ai trait acele vremuri. Mie imi aminteste de cum am luat eu doi petreusi de la alimentara, s-a format coada instant in fata mea, m-am asezat, am luat petreusii dar m-a obligat sa iau o punga de creveti. Se practica asta, de exemplu cumparai o carte numai daca o luai si pe a doua, una absolut insipida despre comunism, operele ceausestilor etc. Asadar, acasa, incercam sa mancam crevetii. Ca atare n-am putut erau prea tari, e vorba de pelete dintr-alea care se umfla in ulei, crocante, fierb putin apa, pun niste creveti, groaznic. Incerc sa-i prajesc, dar pun prea putin ulei, era rationalizat, juma de kil de cap, pana la urma i-am mancat asa, rontaind partea crocanta.

Si iarasi am deviat, crevetii au fost imaginea zozelor pana acum patru ani, cand in gradina vecinilor a inceput sa rodeasca ciudat un copacel. In primul an am refuzat sa mananc fructele mari cat niste masline, ma temeam sa nu fie otravitoare. Anul urmator m-am incumetat, erau bune, acrisoare, pulpa usor poroasa, asemanatoare la gust cu merele, dulci cand se coc si au culoarea cafelei. Am hotarat ca o fi vreo varietate ciudata de maslin, asa ca am continuat si toamna urmatoare sa mancam din copacul la care acum trebuia sa ajungem cu o scara.

Anul asta am decis ca nu-s masline, si trebuie sa stim ce mancam, mai ales ca sunt printre putinele fructe pe care Eva le iubeste. Si la cine sa apelezi daca nu la prietenul Facebook? Ca agrise, ca masline, corcoduse, coarne, mosmoane, raspunsul a venit de la Raluca, o adevarata enciclopedie culinara.

Mancam jujube din jujub, un arbore intalnit mai ales in Asia, fructele mai sunt numite si curmale chinezesti/coreene/indiene, pentru ca uscate sunt foarte dulci. In Pakistan se numesc innab, in Iran sunt cunoscute ca annab. Au o seama de utilizari medicinale (trateaza insomnia, anxietatea, constipatia, infertilitatea, sunt antifungice si antibacteriene) si culinare, de la ceai, la bauturi alcoolice, otet, se consuma crude, uscate, in sirop sau in prajituri. Chiar si frunzele se folosesc pentru a da miros placut camerelor si a tine departe insectele, iar din lemn se face un instrument traditional coreean.

Multumim pasare calatoare care ai plantat natural si neintentionat  jujubul cu jujube in gradina vecinilor

5 gânduri despre „Dode, none, zoze

    Adi a spus:
    7 Septembrie 2012 la 6:58 PM

    Jujube în România! Sînt foarte bune, cumnata mea îmi aduce din China!

      adra_bell a răspuns:
      9 Septembrie 2012 la 3:44 PM

      in sfarsit:). Da, sunt foarte bune si vad ca au multe calitati, ma bucur ca le-am aflat numele

    Ceska Sedlatsek a spus:
    9 Septembrie 2012 la 9:48 AM

    Ce vecini de treaba aveti sa va dea din jujubele lor….

      adra_bell a răspuns:
      9 Septembrie 2012 la 3:46 PM

      nu locuieste nimeni acolo de vreo 6 ani. Anul asta a cumparat cineva, dar deocamdata sunt doar muncitorii care lucreaza la constructie, nu se preocupa nimeni de copaci. Dar, in general vecinatatea e foarte pasnica, ca la tara, vecinii ne sunt si rude, nimeni nu s-ar supara pentru un pumn de fructe

    Gem de jujube « About Eva a spus:
    13 Octombrie 2012 la 11:47 AM

    […] jujube am mai scris, copacul nu-mi apartine, creste in curtea vecinului, care tocmai si-a construit o casa cu etaj […]

Lasă un răspuns

