Gem de jujube

Publicat pe Actualizat pe

Vestea cea buna este ca s-a copt jujubul. Vestea cea rea ar fi ca jujubele coapte nu mai sunt la fel de bune cum erau crude sau parguite. Aveau pulpa tare, parfumata, dulce acrisoara, cu atat mai dulce cu cat culoarea vira mai spre rosu-maroniu. Acum sunt molesite si dulci dar pentru ca am tot citit despre proprietatile lor extraordinare si fiind ele apreciate de un intreg continent, m-am gandit ca n-as arunca bunatate de fructe si mai degraba experimentez.

Cel mai la indemana mi-ar fi fost sa le deshidratez, dar n-am ustensila necesara, asa ca inceput cu un gem de jujube. Am numarat 60 de fructe, constiincioasa sa respect reteta.

Le-am curatat de codite si de samburi.

De aici, totul a devenit foarte simplu.
1+1/2 cups apa
2/3 cup zahar
zeama de la o lamaie
1/2 teaspoon scortisoara
putina vanilie dintr-o pastaie

Se face ca orice dulceata/gem, eu oricat as incerca imi iese ceva nici cal, nici magar, se fierbe un pic zaharul cu apa si cu zeama de lamaie, se adauga fructele, iar spre sfarsit aromele. Reteta este inspirata de aici. N-am avut celelalte minunatii, ghimbirul si faina de tapioca, si nici nu vad ce ar cauta faina normala intr-o dulceata, sigur data viitoare voi pune mai putin zahar. Nu le-am mai mixat, le-am zdrobit cu furculita, seamana putin cu curmalele la gust, are o aroma exotica de Orient aterizat la un mic dejun giurgiuvean.

Despre jujube am mai scris, copacul nu-mi apartine, creste in curtea vecinului, care tocmai si-a construit o casa cu etaj lasand cativa centimetri intre copac si zid. Probabil i-a pus gand rau, dar chiar daca nu-l taie e in pericol, acum are lumina si soare preponderent din nord. As vrea sa-l inmultesc dar sunt un pomicultor execrabil, am pus niste ramurele in apa, nu arata prea bine, am oprit si samburi, dar iata ce scrie mai jos.

Propagation: Most Chinese cultivars in the U.S. are grafted or budded onto a thorny rootstalk which produces many suckers from the roots. There is evidence that jujube cultivars will root on hard or soft wood cuttings. However, successes have been limited to date with this process of plant reproduction. Jujubes also can be propagated from seed, although they do not come true. Most jujube cultivars produce fruit without cross-pollination, but seeds from such self-pollination are usually not viable (such as from the Li or Lang cultivars)

Jujubes should be set out 10 to 15 feet apart since they require high light intensities for good production. Upon setting out new, bare root trees, top the plant to 3 or 4 feet and remove all side branches to leave only a whip. New, stronger branches will emerge from each bud just below the point where the old branches were pruned.

Solicit ajutor, platesc in gem de jujube

Lasă un răspuns

