Cave, sweet cave

Publicat pe Actualizat pe

V-ati intrebat vreodata daca v-ati descurca sa traiti intr-o alta cultura? Sa zicem ca te culci seara in confortabilul tau pat, dupa ce ai facut o baie cu spuma si te trezesti dimineata intr-o coliba africana din lut. Sau intr-o gaoace sapata in stancile desertului, departe de ceea ce noi numim confortul civilizatiei vestice, fara apa, fara water closet, fara aragaz, fara pat, fara orice. Am fost mereu curioasa in privinta altor civilizatii si am savurat „Indragostita de un masai” asa ca am ales cu entuziasm o carte de acelasi tip, oferita de Editura All in cadrul campaniei Valluntar.
Maritata cu un beduin” este povestea unei tinere neo-zeelandeze care hoinareste prin lume si-si gaseste iubirea intr-o pestera de langa Petra. Renunta de buna voie la tot si se casatoreste cu Mohamed, urmand sa-si petreaca tot restul vietii intr-un trib beduin, intr-o retea de pesteri antice sapate in piatra, in Wadi Musa.

wadi musa

Povestea de dragoste este pe fundal, Marguerite fiind foarte discreta in privinta vietii intime, adevaratul deliciu il face tabloul amplu al civilizatiei beduinilor. Tot ce probabil nu stiti despre modul lor de trai prins la inceputul modernizarii, despre corturile din par de capra si bulgarii de iaurt uscati pe acoperisul lor, despre painea coapta pe foc, afara, in gura pesterii, despre obiceiurile legate de casatorie, religia lor, pe care am descoperit-o cu uimire ca fiind una foarte permisiva, o tanara beduina poate divorta spunand doar „divortez de tine” si este apoi libera sa se recasatoreasca.
Marguerite este initial o straina, care abia poate calari un magar si primeste paine gata facuta de la vecini dar devine una de-a lor, posesoare de catâr, imbracata in mudraga si purtandu-si copiii in muzferr, wrapul beduinelor.
Daca aveti prejudecati in privinta musulmanilor, e o carte buna de citit, eu m-am delectat cu descrierea bucatelor arabe, am aflat ca beduinii fac qatayef cu fistic, sunt chiar nerabdatoare sa incerc, si e musai sa aveti cartea fie si numai pentru modul amanuntit in care sunt prezentate obiceiurile legate de sarcina, nasterea si cresterea copiilor.

Marguerite, adoptata de beduini cu numele de Fatima, devine umm Salwa, mama Salwei, odata cu nasterea primului copil, se integreaza cu lejeritate si lucreaza ca asistenta medicala intr-o clinica primitiva. La inceput vag distanta, este cucerita repede de candoarea si caldura beduinilor, care au grija unul de celalalt ca o adevarata comunitate. Este induiosator cum Mahomed sparge o acadea in bucati pentru a oferi cate putin fiecarui copil din vecini si, odata ajuns in Noua Zeelanda, nu intelege cum de fiecare isi mananca pachetelul de la servici de unul singur, insistand sa-l imparta pe al lui cu colegii.
Daca Marguerite se integreaza perfect in Wadi Musa, Mahomed este cel care promoveaza modernitatea. Cumpara masina, pune usi si ferestre, toarna o podea de ciment, spre mirarea celorlati care nu inteleg de ce cheltuie atatia bani pe lucruri pe care nu le poti lua cu tine. Pentru ca un beduin traditional, cand are bani, isi cumpara o pusca sau o nevasta noua, femeile isi mai fac o rochie sau isi mai iau o bijuterie.

Cartea se citeste usor, se soarbe, in pofida traducerii nu prea curgatoare, si a catorva incursiuni nereusit-descriptive in istoria locului. Wadi Musa, valea sapata in piatra a Petrei, este o splendoare in tonuri de ocru, beduinii locuind acolo de secole, in aceste antice morminte nabateene, un popor mandru cu radacini adanci in timp. Aici cuplul isi creste copiii inconjurandu-i cu dragoste si nici unui copil nu-i trebuie mai mult pentru a fi fericit.

wadi musa1

Pentru mine, ca mama de copii mici, Eva avand aceeasi varsta cu Salwa, iar Filip cu Raami, mi-a fost usor sa empatizez cu Marguerite. Daca m-as trezi intr-o dimineata intr-o pestera sapata in piatra as supravietui? Cu siguranta, daca ai mei ar fi acolo, home is where the heart is, cu iubire orice pestera devine palat.

Sursa foto: Wadi Musa, familia Menajah

Recenzia cartii „Maritata cu un beduin” de Marguerite van Geldermalsen face parte din campania vALLuntar iniţiată de Grupul Editorial ALL, cu sprijinul ROMSILVA. Pentru fiecare 15 comentarii un copac va fi plantat de adra_bell. Vreau neaparat un copac, sa le spun alor mei „uitati, dragilor, asta e al nostru!”

35 de gânduri despre „Cave, sweet cave

    Lacrima a spus:
    17 Martie 2013 la 12:14 PM

    da, corect:home is where the heart is! Cred ca daca ai familia langa tine poti supravietui oriunde.

    Hai primavara,hai! 🙂

    cristiseven a spus:
    17 Martie 2013 la 12:15 PM

    o poveste superba,care m-a emotionat…eu unul,nu cred ca a-si fi rezistat acolo ! tot respectul !

    Aralia Tamas a spus:
    17 Martie 2013 la 12:18 PM

    Mi-ai trezit pofta de a citi cartea. 🙂
    Superba recenzie, felicitari!

      adra_bell a răspuns:
      17 Martie 2013 la 12:21 PM

      si eu sa vizitez Iordania si chiar acum ma uit la bijuterii beduine

    Oana Marin a spus:
    17 Martie 2013 la 12:41 PM

    pare super cartea!

    zoozie1 a spus:
    17 Martie 2013 la 1:21 PM

    Eu am mai trait la limita confortului si nu stiu cat de usor m-as adapta din nou la asta. Desi nu se compara, am dus dorul unei bucatarii minim-utilate sau a unor chestii asemanatoare de existenta carora nu ne dam seama cand am fost vara trecuta la casa parasita de latara si am ramas cu copiii peste noapte. A fost foarte tare!

    Florina a spus:
    17 Martie 2013 la 1:40 PM

    ce recenzie reusita, mie una mi-ai aprins curiozitatea de a o citi!

    andreearodica a spus:
    17 Martie 2013 la 1:43 PM

    Minunata recenzie!
    Greu de spus daca as putea trai acolo… dar cartea trebuie citita!

    Sabina a spus:
    17 Martie 2013 la 2:01 PM

    foarte interesant, cred ca trebuie sa fii intr-un anumit fel sa te poti adapta, eu una sigur nu as rezista, poate sunt prea egoista, dar marea dragoste tre sa vina la pachet cu ce numesc eu cultura europeana…:)

    Costache Anamaria a spus:
    17 Martie 2013 la 3:01 PM

    M-ai facut curioasa, asa de dragul romantismului 🙂 Pentru mine voi cauta varianta kindle, dar cartea as cumpara-o pentru aniversarea unei prietene.

    Aralia Tamas a spus:
    17 Martie 2013 la 4:14 PM

    Tocmai am cumparat cartea in format electronic pentru Kindle… Am citit un pic din ea pe amazon si apoi nu-mi venea sa ma opresc. 🙂

    Raluca a spus:
    17 Martie 2013 la 4:27 PM

    Dupa ceea ce ai povestit, mi-ar placea cartea. Cea cu masaiul nu mi-a placut pentru ca mi s-a parut ca masaiul n-o iubeste. Dar aici, cu asa multa dragoste… M-ai facut curioasa si in legatura cu modul lor de crestere a copiilor.

    Dar ei cum si unde s-au cunoscut?

      adra_bell a răspuns:
      17 Martie 2013 la 4:36 PM

      Raluca, e excelenta din punctul asta de vedere, obiceiurile beduinilor la nasterea copiilor, modul cum isi cresc copiii, cred ca vei savura portiunile astea, pe care Marguerite pune mult accent.
      E mai bine scrisa decat cea a elvetiencei cu masaiul, daca acolo lasa impresia de atractie carnala, fizica, aici e vorba de iubire, desi inteleg greu cum te poti indragosti de cineva care provine din alta cultura.
      Marguerite e de origine olandeza, si dupa terminarea scolii pleaca sa calatoreasca prin Europa, in cautarea radacinilor, asa cum fac multi tineri vestici. Se imprieteneste cu o tipa care ii propune sa viziteze impreuna Orietul Mijlociu, si merg cu rucsacul in spate, fara prea multi bani. La Petra il intalnesc pe Mohamed, localnicii din Wadi Musa traiesc de pe urma turistilor, vanzand diverse, facand pe ghizii sau gazduind turistii. Long short story, nu se cupleaza chiar imediat, dar nici mult nu le ia:D

        Raluca a spus:
        17 Martie 2013 la 4:48 PM

        Ce fain!

          adra_bell a răspuns:
          17 Martie 2013 la 4:56 PM

          ti-o imprumut, dc vrei

            Raluca a spus:
            17 Martie 2013 la 5:35 PM

            Aici trebuie sa promovam cartile All sa se vanda :))
            Multumesc mult! Ma uit aici la biblioteca daca o au, altfel gandeste-te ca trebuie sa caut o planta exotica, un fruct, ceva, sa iti pun in pachet la returnare :)) si n-am nicio idee :)).

              adra_bell a răspuns:
              17 Martie 2013 la 5:36 PM

              :)))

              adra_bell a răspuns:
              17 Martie 2013 la 5:37 PM

              ah, nu cred ca-i o problema cu editura, ei au si avut o campanie d-asta in care circulau cartile

    Nicoleta a spus:
    17 Martie 2013 la 5:09 PM

    Am citit si eu cartile si mi-a placut sa citesc despre obiceiurile beduinilor. Spor la plantat!

    adimangu a spus:
    17 Martie 2013 la 7:13 PM

    Interesanta cartea! Foarte frumoasa recenzia facauta de tine! Felicitari si spor la copacei

    melly a spus:
    17 Martie 2013 la 8:15 PM

    Sincer nu mi-ar placea sa ma trezesc intr-o alta cultura, cel putin nu in cea musulmana. Curiozitatea de a citi despre alte culturi este suficientă 🙂
    Felicitari pentru recenzie si spor la plantat copacei!

      adra_bell a răspuns:
      17 Martie 2013 la 8:58 PM

      dupa cum sunt descrisi beduinii aici, ortodocsii nostri sunt de multe ori mai habotnici. Acum cativa ani, am intrat sa vizitam o geamie. Ospitalitatea cu care am fost primiti m-a lasat masca, in cate biserici am fost nu mi s-a intamplat asa ceva.

        melly a spus:
        17 Martie 2013 la 10:34 PM

        Adevarul este nu cunosc absolut nimica peste ei, tema imi este cu totul noua, as citi aceasta care si pentru a-mi imbunatatii cunostintele…

          melly a spus:
          17 Martie 2013 la 10:51 PM

          ps. daca doresti te astept cu un comentariu si la mine in ograda, mai am nevoie inca de 4 comentarii, nici nu am crezut ca asa de greu se strang 15comentarii…

    Andra C (@AndraC4) a spus:
    17 Martie 2013 la 8:30 PM

    Imi place mult recenzia si, cu toate ca nu sunt sigura ca e genul meu de carte, as citi-o.

    alina downunder a spus:
    18 Martie 2013 la 3:28 AM

    Pfuuu, unii se socheaza cultural si intre civilizatii aproape similare, darmite asa! 🙂 Uite, asta e cunostinta unor cunostinte: http://beyondthepyramids.blogspot.com.au/

    mitinita/Adina a spus:
    18 Martie 2013 la 8:09 PM

    Tot ce lipseste din recenzia mea ,se regaseste in a ta. Eu n-am putut sa ma despart de Marguerite,de asta am si insistat mai mult asupra ei.

    madalina a spus:
    19 Martie 2013 la 10:43 PM

    imi place mult tare recenzia ta…m-ai convins sa o citesc!chiar vreau sa o cumpar

    abramburika a spus:
    20 Martie 2013 la 9:24 AM

    frumoasa recenzie. iar acum m-ai facut curioasa sa citesc cartea. si frumoasa initiativa cu plantatul copaceilor.

    Cristina's World a spus:
    22 Martie 2013 la 2:02 PM

    Mi-a facut placere sa citesc recenzia ta 🙂
    Bafta la strans comentarii!

    Loredana a spus:
    22 Martie 2013 la 3:46 PM

    Frumoasa recenzie. Niciodata nu stim totul despre toate culturile.

    simsim a spus:
    23 Martie 2013 la 9:42 AM

    frumoasa recenzia ta. sper sa citesc si eu cartea asta cat de curand

    alexa a spus:
    23 Martie 2013 la 6:51 PM

    Imi place mult recenzia. Chiar m-ai facut curioasa.

    ilda76 a spus:
    23 Martie 2013 la 8:45 PM

    Am citit cartea, mi-a placut, o recomand si eu!:)
    Mi-a placut nota personala pe care ai dat-o recenziei…

    Mult spor la plantat copacei!
    Ilda
    Lavender Thoughts

Lasă un răspuns

