Intrebari deloc ortodoxe. La propriu

Publicat pe Actualizat pe

Cand am aflat ca se face religie in scoli, am fost incantata. Pe vremea aceea, predam la liceu si mi s-a parut cum nu se poate mai potrivit ca elevii sa studieze diferite religii, istoria religiilor, miturile esentiale, eu avand mari lacune in domeniu. Imi imaginam ca orele trebuie sa fie foarte interesante, ceva intre filosofie si istorie, ca studiind cele trei mari religii monoteiste copiii isi vor da seama ca promoveaza aceleasi norme morale, ca diferentele sunt destul de mici intre religii, iar oamenii se pot intelege perfect indiferent de cum il numesc pe Dumnezeu.
M-am dezumflat destul de repede, cand am inteles ca se invata doar despre crestinism si nu din punct de vedere istoric sau filozofic, mai ales la clasele mici orele aduc destul de mult cu o predica ortodoxa tinuta in biserica. Situatia a inceput sa ma ingrijoreze dupa nasterea Evei, dar mi-am zis ca mai are ceva pana va ajunge de scoala si cu siguranta religia se va scoate din programa scolara, mai ales ca exista si o miscare contra religiei in scoli. N-are cum sa nu invinga, doar suntem un stat modern, laic.
Acum sunt de-a dreptul panicata pentru ca studiul ortodoxismului la clasele mici nu corespunde deloc cu credinta noastra si mai mult de atat, mi se pare nepotrivit ca educatia religioasa sa fie facuta la scoala. Da, stiu, religia este o materia optionala si poti alege sa nu inscrii copilul la acest curs. M-am interesat si daca nu merge la religie, poate merge la ora de teatru, la muzica, la dans modern, la pictura, la stiinte distractive.
Ah, nu, am luat-o razna si fabulez, pentru ca in realitate nu exista alternativa pentru copilul care nu studiaza ortodoxismul. Fie sta p-afara, nesupravegheat, fie sta in clasa, fara sa participe la ora, sa i se puna nota, fie sta cu directoarea in cabinet. Foarte instructiv, n-am ce zice, orice copil e lesinat sa stea in cabinetul directoarei.
Si apoi, daca religia e optionala, participarea la ora ar trebui sa se faca pe baza de inscriere, adica depui o cerere prin care alegi sa da, nu invers, depui o cerere prin care alegi sa nu, sistemul bazandu-se astfel pe inertia parintilor.
Dupa ce am vazut si cateva pagini din diverse manuale de religie, am consultat calendarul sa vad daca nu cumva am trecut printr-o fereastra a timpului inapoi in Evul Mediu. Limbaj negativ, pedepse, frica, iad, parjoliri, ingeri rai, suflete pierdute, pacate, amenintari. Mai intra pe langa asta bucuria si lumina intr-un suflet de copil, care trebuie sa invete lectia respectiva si sa o reproduca pentru a lua o nota buna?
Nu am nimic impotriva nici unei religii. Pentru mine, religiile sunt bune si promoveaza norme morale fara de care societatea ar fi complet bulversata, dar si ateii, si agnosticii au principii morale bine definite, nu cred ca daca Dumnezeu nu exista, totul ne este permis. Inteleg ravna Bisericii Ordoxe de a atrage mintile tinere si de a-si asigura cat mai multi adepti, pana la urma orice religie face asta, ma bucur ca traiesc intr-un timp in care nu se mai apeleaza la constrangere, la foc si sabie. Doar ca scoala e de stat, statul e separat de biserica. Punct.
De ce atatea minti luminate, scolite si profund morale, cum sunt cele care conduc BOR nu se gandesc la o solutie simpla? Au oameni suficienti, in orice sat exista o biserica, iar cei ce o slujesc au studii superioare. Au spatiu suficient, iar unde nu au, cu siguranta pot apela la spatiile disponibile in scoli si primarii sau orice alte spatii publice. Ar putea organiza scoli de duminica unde sa-si predea linistiti ortodoxismul, sau catolicismul lor. Pe baza de inscriere, merg, imi inscriu copilul sa urmeze o ora de religie duminica, ora tinuta de preotul din comunitatea respectiva, pentru ca asta corespunde credintei mele. Iar ce e al scolii, ramane al scolii.
religie cls 3

Aceasta este o pagina dintr-un manual de religie pentru clasa a III-a. Mai multe aici

Ma intereseaza daca aveti copii care n-au frecventat orele de religie, ce optiuni ati avut, cum ati procedat si ce parere a avut copilul.

41 de gânduri despre „Intrebari deloc ortodoxe. La propriu

    ade a spus:
    29 Mai 2013 la 11:13 AM

    Pe langa hartia unde i-am informat ca nu va participa la ore, am atasat o cerere cu doleanta ca ora de religie sa fie prima sau ultima din orar. Asa ducem copilul mai tarziu la scoala sau il luam mai repede. Si aici sunt probleme: cine ia copilul de la scoala; iar cand sunt doi copii (cazul meu), se complica situatia. La 8 o duc pe una, ma intorc, la 9 o duc pe cealalta si asta se intampla doua zile pe saptamana (trei de fapt, ca cea mica are 19 ore pe saptamana si vinerea trebuie luata la 11, iar cea mare ramane pana la 12).
    Bineinteles, sunt zile cand efectiv nu pot si atunci stau si la ora de religie; atunci isi scot la imprimanta foi de colorat, isi iau si coli albe pentru desenat si coloreaza/deseneaza. In cazul nostru, de citit nu se poate; se vorbeste in clasa, se preda si nu se poate concentra. Asa la colorat si asculta, si face ceva.

    Biblioteca a cazut din pacate; anul trecut era in corpul de scoala cu cei de gminaziu si ii era frica sa mearga din cauza celor mari. Anul acesta au bagat o clasa in acea sala, deci cade iarasi… Poate daca ar fi mai multi care nu frecventeaza religia ar fi altceva… in cazul meu sunt singurele care nu frecventeaza, deci clar cazuri izolate.

    Cu statul la ora am intampinat ceva probleme: a pus-o profesoara sa-i arate cum se face cruce, respectiv sa spuna o rugaciune… doar asa. L-am rugat pe invatator sa vorbeasca cu profesoara, ca eram mult prea nervoasa. Cu asta s-a rezolvat. Respectiv dupa o ora de religie cea mare vine cu intrebari ciudate, din care reiese ca „doamna spune ceva, dar se comporta altfel” . Insa explicam acasa pe cat posibil, ii spunem cum vedem noi lucrurile. Si o alta problema: deja au inceput copiii sa comenteze la cea mare (clasa a doua): Iepurasul nu va veni la tine ca tu nu mergi la biserica si nu asculti de Dumnezeu.

      adra_bell a răspuns:
      29 Mai 2013 la 2:24 PM

      Multumesc pentru idee, Adela, nu ma gandisem la o astfel de cerere. Inteleg ca s-a raspuns pozitiv cererii.
      Nu-mi surade ideea de a sta la ora, fara sa participe, pentru ca ma tem tocmai de astfel de abuzuri, batjocura voalata

        ade a spus:
        29 Mai 2013 la 2:32 PM

        http://vilo13.blogspot.ro/2011/09/util-elevilor-retragerea-de-la-ora-de.html#

        De aici am luat modelul, sunt doua formulare acolo.
        Insa trebuie sa te misti rapid, in primele zile de la inceperea scolii, inainte sa se definitiveze orarul. Nu ar fi probleme pentru invatator sa-si mute orele, insa fiind profesor de religie, se pot da peste cap orele la celelalte clase.

          adra_bell a răspuns:
          29 Mai 2013 la 2:54 PM

          un pic de comoara esti tu la blogul omului. Da, da, stiu ca daca nu te retragi repede se considera ca esti inscris din oficiu. Sper sa gasesc suficienta deschidere

            ade a spus:
            29 Mai 2013 la 2:59 PM

            Nu, retragerea de la ora de religie o poti face oricand. Insa cererea ca ora de religie sa fie in prima sau ultima ora trebuie facuta chiar la inceputul anului. Altfel esti retras de religie, dar cu ora de religie pe undeva pe la mijlocul zilei…

            Oricum, eu nu am intampinat absolut nici o problema, nici de la invatator, nici de la director. Cererile le-am dat la invatator, nici macar nu mam dus la
            secretariat. Nici nu am fost intrebata de motivul retragerii. Au fost acele probleme cu profesorul de religie, rezolvate de altfel tot cu ajutorul invatatorului, insa incercam sa il evitam pe cat posibil si asta este.

            ade a spus:
            29 Mai 2013 la 3:00 PM

            Erata : mam = „m-am”

    Roda a spus:
    29 Mai 2013 la 11:24 AM

    Copiii mei mai au un pic. Poate se scoate pana ajung ei la scoala :))
    Dar stiu de la nepoti ca pe la scolile noastre ora de religie se aranja cumva ca ultima ora dandu-le astfel posibilitatea de a merge acasa celor care nu doreau sa participe. Acum nu mai stiu cum e. Si tare incep sa ma ingrijorez…

      adra_bell a răspuns:
      29 Mai 2013 la 2:52 PM

      Spera tu, dar e putin probabil sa se intample atata timp cat parintii ca noi nu iau atitudine, iar ceilalti parinti nu inteleg ca e dreptul nostru sa avem alta religie sau sa nu avem nici una. Ca sa nu mai spun ca este un drept garantat prin Constitutie

    ade a spus:
    29 Mai 2013 la 11:31 AM

    Acu depinde cu „aranjarea”. Anul trecut, cu tot cu cererea ca religia sa fie ultima ora , aveau 19 ore pe saptamana si religia era vineri, ultima ora, a treia adica. Din semestrul al doilea au bagat optional de engleza vineri a patra ora, dupa ora de religie deci. Am avut de ales intre a o lua de la religie SI engleza, a o lua de la religie SI a o readuce la engleza sau sa ramana la religie SI engleza… In cazul nostru a ramas a treia posibilitate.

    maria a spus:
    29 Mai 2013 la 1:47 PM

    de foarte mult timp iti citesc posturile si ma delectez cu ele. Insa postul acesta nu ma poate lasa indiferenta.
    1. nu vad nimic gresit din aceasta pagina de manual. te-as ruga sa-mi spui tu daca vezi ceva gresit
    2. cand ai fost de varsta Evei, ai facut religie? bunicii tai(am vazut ca eru oameni de la sat) nu respectau traditiile legate de religia ortodoxa?
    3. daca scoatem si religia, atunci putem sa facem numai sexologie si educatie sexuala, pentru ca orice copil va fi tentat sa testeze ceea ce explica doamna la ora de educatie sexuala. daca nu va balansa, macar 1% religia, atunci sa nu ne miram ca avem avorturi si copii care „ies” din tipare.
    o zi buna

      Luiza a spus:
      29 Mai 2013 la 2:21 PM

      Vi se pare firesc sa-l intrebi pe un copil de 10 ani de ce e gresit sa nu se gandeasca duminica la Dumnezeu? Pai asta trebuie sa faca un copil? Nici strabunicii nostri de la tara nu erau atat de incuiati incat duminica sa nu se distreze dupa ce treceau pe la biserica si serveau un paharel de pomana…
      Educatia sexuala este indispensabila, clar, dar din pacate nu prea isi gaseste loc in orar…de unde si numarul sporit de avorturi la varste fragede. (in cazurile fericite in care religia nu ne mustra prea rau si ne obliga sa aducem pe lume copii nedoriti)
      Ar fi intr-adevar mare nevoie de istoria credintelor in scoala, facuta in stil Eliade, dar pe intelesul celor mici…e fascinanta ca stiinta, din pacate insa se pare ca nu putem fara indoctrinare… nu facem decat sa inlocuim socialismul stiintific cu religia ortodoxa. Pacat!

      adra_bell a răspuns:
      29 Mai 2013 la 3:45 PM

      Maria, multumesc pentru consecventa, pentru apreciere si pentru tonul comentariului. Imi dau seama ca postarea asta poate supara, dar e parerea mea, am incercat sa formule cat mai delicat cu putinta. Am sa-ti raspund tot punctual, asa cum ai intrebat.
      1. Ingradeste libertatea personala sugerand ca este gresit sa porti orice altceva decat un pandantiv in forma de cruce. E la un pas de abordarea tarilor musulmane care impun burka la femei si barba la barbati. Sa nu te distrezi in zilele de sarbatoare? Este acesta un manual pentru calugarie? nu, este un manual destinat unui copil de 9 ani, care se distreaza permanent. Merge la locuri de joaca, se joaca ascunsea, sare in pat etc. De ce l-as face sa se simta vinovat pt asta?
      Izbitoare este si greseala gramaticala foarte grava si de nepermis in vreun manual scolar indiferent de disciplina.
      2.Nu am facut religie nici cand am fost de varsta Evei (din fericire), nici mai tarziu (din pacate). Asa cum sper ca transpare din text, mi s-ar fi parut interesant sa fac religie in liceu, sa invat despre alte religii, despre diferentele si asemanarile dintre ele, dar intr-o abordare istorica si filosofica. Nu am facut religie pentru ca eu am terminat liceul in 93, si nu se facea pe vremea aceea.
      Nu pricep ce relevanta au bunicii mei aici, eu fiind crescuta de parinti. Dar da, respectau anumite traditii, asa cum si eu le respect pe cele care-mi plac. De exemplu, colorez oua de Pasti, dar si furisez cadouri de la Mos Craciun, de Craciun, fara sa cred in Mos Craciun,
      3. Ne nastem cu o anumita fiziologie. Fetitele au un numar de ovule inca de la nastere, baieteii au erectie. E fiziologie, nu-i nimic gresit in asta, suntem programati sa indeplinim „functia pentru specie”. Fiziologia asta se schimba pe parcursul vietii si cele mai nedumeritoare schimbari au loc in prerpubertate si pubertate cand copilul este la scoala. Este de preferat sa stie ce se intampla cu el. La ora de sexologie nu sunt invatati cum sa faca sex, si nici nu sunt indemnati sa procreeze ca apoi sa avorteze. Tocmai despre asta este ora de sexologie, prevenirea comportamentului sexual riscant, prevenirea sarcinilor la adolescente, despre BTS-uri si despre fiziologie

        marria a spus:
        30 Mai 2013 la 5:18 PM

        Poti sa-mi spui, te rog, care e greseala gramaticala? Nu reusesc s-o vad …

        Sunt de parerea mariei … asa ca n-o sa scriu prea mult.

        1. Nu se poate sa respecti pe cineva si in acelasi timp sa-l ironizezi, sa glumesti pe seama lui. Nu putem face glume despre Dumnezeu, ar fi o lipsa de respect si de dragoste.

        2. Copiii trebuie si ei sa se gandeasca la Dumnezeu, chiar daca sunt micuti. De multe ori ei inteleg unele lucruri mult mai bine decat noi pentru ca sunt inocenti si vad mai clar. Sa mearga la biserica dimineata, apoi nimeni nu-i opreste sa se joace, sa rada, sa alerge dupa pofta inimii, sa se bucure.
        Pentru fiecare varsta se pot gasi motive sa amanam gandurile catre Dumnezeu.

          adra_bell a răspuns:
          30 Mai 2013 la 7:48 PM

          greseala gramaticala: ce porunca incalca un crestin care (…) in zile de sarbatoare (…) se distreaza sau merg. Un crestin care merg.
          Aici e problema, sunteti libera sa va cresteti copilul conform credintei si religiei din familia dumneavoastra. Bineinteles ca si eu sunt libera sa-l cresc pe al meu in conformitate cu principiile si convingerile noastre.
          Nu vreau un studiu pe Biblie si nici pe manualul de mai sus. Vreau ca optionalul sa fie optional, iar copiii crescuti de parinti ca mine sa aiba o alternativa educationala decenta la aceasta ora

    Mărgeluţa a spus:
    29 Mai 2013 la 5:49 PM

    M-am uitat si eu prin manualul de religie al nepotelului meu si am ramas masca descoperind ce invataminte trag copiii din el. Era o poveste acolo cu un pusti neastamparat, care incalcase nu stiu ce porunca si faptul ca l-a calcat masina a fost pedeapsa venita de la Dumnezeu pentru ca nu a fost ascultator! Si cand ma gandesc ca autorilor li s-a parut normal sa scrie asfel de aberatii intr-un manual de religie pentru clasele primare, imi vine sa ma iau cu mainile de cap!

      adra_bell a răspuns:
      30 Mai 2013 la 7:49 PM

      wow, tot mai exista chestia aia in manual? e absolut incredibil, a fost ceva valva acum vreo 4 ani, ma gandeam ca au avut decenta sa modifice manualul.

    Ceska Sedlatsek a spus:
    29 Mai 2013 la 9:19 PM

    huh! Nu stiu care e aici legatura intre scoala si biserica. O sa aflu la anul pe pielea noastra. Pana atunci cateva aprecieri generale: De scoala de duminica am aflat prina data din cartile lui M.Twain, Huck Finn. Cred ca eram in clasa a4-a sub regim comunist si nu stiam ce sa cred. Nu imi puteam imagina cum e, intelesesem ca baietii fac tampenii si glume proaste. Langa scoala noastra era o biserica catolica. Cladirea A a scolii era de fapt manastirea construita impreuna cu biserica la inceputul sec trecut. Sambata aveau loc cununii religioase si cu pe vremea aia aveam scoala sambata dupa ore pe la pranz am indraznit sa intram sa vedem mirese. La urmatorul careu tova responsabila cu pionierii a scos in fata copii, mai mult fete care au fost vazute intrand in biserica. Perdaful era tare serios. Dupa Revolutie fiind catolici am reluat mersul la biserica si lucruri ca prima comuniune, mir, grupa de tineri sambata, duminica in biserica.
    Acum am cunoscut scoala de duminica unde merge si gaza mea. E atat de interesant pt copii incat cer sa participe in fiecare duminica. De ziua mamei au vopsit un borcan de gen marca „la bonne maman” au pus un fel de burete de consistenta plastilinei in el, apa si au infipt crengi de mar, liliac, papadii etc. Au lucrat trei duminici consecutive la asta. Au proiectii de film, joaca scenete, primesc recompense daca vin regulat. Mi se pare normal ca duminica sa duc copilul acolo, intre alti copii de varsta lui. Pana la varsta de trei ani au fost o data la trei luni slujbe speciala pentru „familiile cu copii pana la trei ani” unde mergeam cu tati si gaza. Doar copii si parintii lor. Acolo nu deranja pe nimeni un scancet de bebelus, ca cineva vorbeste tare, ca nu stau copiii smirna. Cam asa se vede de aici scoala de duminica, biserica in general. Asta e experienta noastra de pana acum.

      adra_bell a răspuns:
      30 Mai 2013 la 8:55 PM

      La voi e ceea ce eu numesc decenta si respect pentru celalalt, chiar daca e minoritar.
      Si eu cred ca inimile copiilor pot fi castigate prin joc si vorba buna, nu prin biciul vorbelor si amenintari cu pucioasa iadului. Dar e mai comod sa te intepenesti intr-un Ev mediu neguros decat sa pierzi energie implicandu-te in viata comunitatii.
      Din cate stiu eu, la voi religia e optionala, acum nu stiu daca pt toate landurile. Am vazut mai demult o emisiune la TV, chiar despre Germania si Franta era.

    biggred a spus:
    31 Mai 2013 la 2:29 AM

    E chiar asa o mare problema religia asta pentru voi? Un copil inteligent isi da seama de ce e corect si ce nu, dupa ce creste. Nu cred ca e chiar asa o mare pacoste. Eu abia astept orele de religie (desi o sa mai dureze) sa-l invat pe copil ce sa-l intrebe pe preot. Am asa de multe idei ;)) Oricum, se pare ca devine o moda ateismul si jignirea repetata a crestinilor pe bloguri, lucru deloc laudabil si total gresit. As avea o intrebare pentru cei care urasc asa tare religia, sau sunt atei? V-ati botezat copilul? Si daca da, de ce?

      adra_bell a răspuns:
      31 Mai 2013 la 5:50 AM

      este ca ai picat adineauri p-aici, ai tras concluzia ca sunt atee dar totusi copilul meu ar trebui sa faca religie ortodoxa la scoala dupa niste manuale infricosatoare. dupa care te-ai gandit sa ma iei la intrebari.
      Unde e jignirea crestinilor? ca doar n-am propus sa le fie dusi copiii la ore in care sa li se demonstreze ca Dumnezeu nu exista? Doar ca aceasta ora de religie ar trebui tinuta in biserica, de catre preot.
      Iar credinta diferita a altcuiva n-ar trebui sa jigneasca pe nimeni.

        biggred a spus:
        31 Mai 2013 la 6:45 AM

        Ai inteles tu gresit, am zis de atei in general, nu de tine. Am inteles ca tu esti credincioasa, scrie si in articol, doar ca in ultima perioada au aparut multi bloggeri care se considera atei si arunca cu mizerie in toti crestinii fara selectie. Despre astia ziceam eu. Daca te-ai simtit jignita te rog sa ma scuzi, dar eu am divagat in comentariu de la una la alta. Considera asta si reciteste comentariul. Revenind, crezi ca-si mai duce cineva copii la biserica in ziua de azi, de asta se streseaza preotii ortodoxi asa de tare sa tine orele astea. Daca manualul e asa de tampit precum zici tu, sunt de acord ca trebuie facut ceva, . Parerea mea este ca preotii sunt foarte slab pregatiti, probabil ca si eu o sa am o discutie cu el inainte de primele ore, si in functie de asta o sa vad ce-o sa fac. Cine stie, poate nimeresc unul inteligent si deschis la minte care isi da seama de greselile din manual.

          adra_bell a răspuns:
          31 Mai 2013 la 11:51 AM

          Nu m-am simtit jignite, eram cam tepoasa, ca n-ajunsesem la cafea. Scuze si eu!
          Preotii sunt absolventi de teologie, n-ar trebui sa fie slab pregatiti. Cunosc cativa preoti, unii-s ok, altii nu, unul singur este un om exceptional.
          Manualele sunt scrise conform unei programe didactice, cred ca se numeste curriculum si acesta trebuie respectat, nu poti preda orice. Sigur ca un profesor bun va masca elegant anumite aspecte, asa cum un altul nu atat de bun le va accentua.
          Un copil de 6 ani, indiferent ca-i inteligent sau mai blegut are incredere in ce-i spun adultii, mai ales cand e vorba de parinti si de profesori. Daca-l sperii cu diavolul s-ar putea ca sufletul lui sa fie terorizat de intamplari fara importanta, de ex „am mintit-o pe mama, aruncand pachetelul si mancand in loc de asta doua bomboane”

            biggred a spus:
            31 Mai 2013 la 11:55 AM

            Da,dar orice profesor poate sa le spune tampenii. De asta cred ca cel mai bine e sa-l inveti ca daca i se spune ceva ce il sperie, sau i se pare lui mai ciudat, sa-ti povesteasca si tie. Alta solutie nu gasesc. Nu poti sa-l muti din scoala in scoala pana dai de un profesor bun. E vorba de o perioada de 2-3 ani, pana face 10 ani. Apoi nu cred ca mai e asa de prost si poate fi pacalit usor. Eu am vazut cativa care nu-i duci cu zaharelu asa usor, si stiu ce sa-ti raspunda.

              ade a spus:
              31 Mai 2013 la 12:53 PM

              Normal ca orice profesor are parti bune si rele. Si noi, ca parinti, avem la fel. Si ei, ca si copii.
              Insa una e cand materia e cladita strict pe presupuneri, se poate discuta la infinit si toata lumea sa aiba dreptate, alta e cand e o materie cu experimente, cu exemple clare, unde „tampeniile” scad exponential. Nici un profesor nu va spune ca 1+1 = 1, sau ca floarea nu are radacina, sau ca apa nu ingheata niciodata, sau ca „a” de fapt e un „b” al miopilor. Materia claselor primare e destul de la obiect, cu multe exemplificari. Educatia civica (adica religia, nici macar nu stiu de ce s-a numit asa) e singura materie care nu se poate exemplifica, trebuie luat de bun ce spune profesorul. Educatie morala, da, trebuie. Insa nu l-as baga pe Dumnezeu cel Ortodox la cum sa ne comportam civilizat. Niste norme clare si la obiect, facute pentru ei, cu exemplificari, ar fi perfecte.
              Si sa ma ierti, daca copilul are cosmaruri noaptea din cauza scolii, daca vad ca scoala e o corvoada pentru el din cauza predarii, schimb invatatorul, schimb clasa, schimb scoala. Am si caz la o vecina si acum inca imi zice ca ar fi trebuit sa schimbe invatatoarea inca din al doilea semestru. Iar daca e optional, cu atat mai bine, plec! Pe mine de ex nu m-a deranjat faza cu masina atat de tare , cat o poza cu un copil care dormea duminica la 10. Pacatuia… in loc sa fi dormit, trebuia sa fi mers la biserica. Ce facea atat de rau? Ce daca s-ar gandi la Dumnezeu la 11 si nu la 10? Poate l-a durut burta pe timpul noptii, poate are nevoie de somn din varii motive.

                adra_bell a răspuns:
                31 Mai 2013 la 1:08 PM

                Raspuns complet si mai clar decat l-as fi dat eu.
                Adela, chiar sunt surioasa, la religie, parintii cumpara manualele? exista si caiete speciale? cine le plateste?

                adra_bell a răspuns:
                31 Mai 2013 la 1:11 PM

                *curioasa

                ade a spus:
                31 Mai 2013 la 1:24 PM

                La clasa pregatitoare stiu sigur c-au cerut bani pentru un caiet special. Era destul de simplut, cu foarte multe desene de colorat. Era pe la 10-13 RON, insa nu sunt foarte sigura, cum nu m-a interesat si nici n-am scos banii din portmoneu.
                La clasele I si a doua au primit manual, insa mai tarziu (fetita mea nu l-a primit). Din cate stiu, manualul a fost gratis. Insa mai e si caiet special. Ala nu stiu cat a costat si daca a trebuit platit; nu s-a mai discutat la sedinta cu parintii, ci a fost strict discutie profesor de religie – elevi. Cum a mea nu a participat la ora, nu pot spune. Pot intreba pe alti parinti, daca vrei.

                adra_bell a răspuns:
                31 Mai 2013 la 1:28 PM

                nu-i nevoie, era doar o curiozitate, mi-a fugit la gandul la banii statului scursi catre cultele religioase

      ade a spus:
      31 Mai 2013 la 7:39 AM

      Uite la mine: eu zic ca fetita cea mare e inteligenta, printre cei mai buni din clasa, sensibila, extrapoleaza si asculta de cadrele didactice.
      – „Mami, e asa important aurul? Aurul e bogatie, nu? Tu ai zis ca nu e important sa fim bogati… Ce e penita?” „Doamna de religie mi-a spus ca ingerii scriu in cer cu stilouri cu penita de aur si au pixuri si creioane de aur. Eu important sa fie de aur?”
      -Mami, doamna a spus ca trebuie sa fim buni, sa vorbim frumos, sa ajutam pe oameni. Dar ea de ce tot striga pe noi?
      – Mami, poti sa minti sau sa te ascunzi cand faci o fapta rea? Daca spui adevarul nu e mai usor? … Doamna a spus ca daca mintim sau ne ascundem, ne vede Isus. (ea practic a extrapolat… nu a avusese de gand sa minta, insa profesoara a fost cea care i-a dat ideea) Nu mai spun de cosmarurile nocturne, ca se uita Isus la ea si nu vrea s-o priveasca si cand doarme (doamna le zisese ca Isus ii priveste tot timpul), ca ei i-e frica sa se uite cineva la ea atunci cand doarme.

      Un copil isi da seama ce e corect si nu dupa ce creste, dar inainte sa creasca? Cand ia totul mot-a-mot? Cum sa-i explic eu ca nu e nici o problema daca o priveste Isus atunci cand doarme? N-a fost absolut nici o problema ca o priveste ziua, insa noaptea? De ce si noaptea, ca doar nu face nimic… Ea a vizualizat 2 ochi care se holbeaza la ea. Nu conteaza a cui, efectiv au inspaimantat-o acei ochi…
      Iar astea sunt franturi dupa un semestru de religie…

      Dupa ora de religie (unde nu fusese) au venit copiii la ea si i-au spus ca nu vine iepurasul la ea din cauza ca nu merge la biserica. Cand mi-a spus, i-au dat lacrimile. Nu stiu daca ideea a fost de la doamna, insa prea s-a potrivit cu acea ora… Apoi sa o ridice pe fetita in picioare, s-o puna sa-si faca cruce si s-o corecteze… in conditiile in care eu facusem cererea de neparticipare, nu a ridicase absolut pe nimeni in picioare si i-a spus in general sa nu stea in picioare atunci cand se spune „Tatal Nostru” la inceput de ora si la sfarsit de ora – adica la rugaciunea comuna toti stau in picioare, doar ea pe scaun-… aici n-a fost jignire a profesorului de catre copil? Umilire chiar?

        biggred a spus:
        31 Mai 2013 la 9:00 AM

        Si nu te-ai dus la scoala, sa vb cu profesorii aia, e clar ca de la ei vin problemele? Oricum, nivelul de educatie al profesorilor a scazut dramatic in ultimii ani, deci se impune clar interventia parintilor in procesul de educatie. Din pacate nu poti sa-i educi tu singur acasa, dar cred ca trebuie sa te implici discutand si cu profesorii. Sunt doar parerile mele, poate gresesc, o sa vad si eu la randul meu.

          ade a spus:
          31 Mai 2013 la 9:16 AM

          Normal ca m-am dus. Am mers la invatator; in scoala primara el e liantul dintre parinti si ceillalti profesori. S-a rezolvat; n-a mai fost ridicata in picioare, nu i s-a mai cerut fetei sa spuna rugaciuni, nici nu i s-a mai controlat cum se face cruce. Explicatia a fost ca fetita a parut interesata de lectii…
          Insa oricum, problema de aici e alta: ce fac copiii in timpul orei de religie in cazul in care nu participa?! E alegerea mea ca parinte ca mi-am scos copiii de la religie si chiar nu conteaza ce motiv am: daca sunt atee, daca am alta religie decat cea ortodoxa, daca mi-am botezat sau nu copiii, daca m-am cununat la biserica sau nu. La fel cum e alegerea mea ce le dau sa manance sau ce carti le ofer spre lectura. Totul e subiectiv aici! Si legal!

    Dana C. a spus:
    3 Iunie 2013 la 2:45 PM

    Dar nu exista un comitet al parintilor, consiliu, ceva ? In care sa se discute, sa se insiste pe predarea istoriei religiilor, nu a unei religii anume ?

    Intreb si eu, inca nu am ajuns la faza asta…si mi se ridica parul in cap cand ma gandesc😦

      ade a spus:
      4 Iunie 2013 la 9:02 AM

      Teoretic se poate. Insa in cazul meu, sunt singura. Cand intreb, mai sunt mamici care nu sunt de acord, dar totul se opreste strict la discutia privata. Mai e faza ca deja exista profesor in scoala, are o anumita pregatire, scuze sunt. Daca voi reusiti, ar fi super. Dar din ce stiu eu, sunt putine sanse. Am auzit de cateva cazuri, dar strict legate de liceu. Dupa mine, in primara nu ar trebui istoria religiilor; pt inceput ar merge reguli de comportament in societate. Doar materia e „educatie civica”. La scoala chiar a fost un curs cu psihologul scolii si fetelor le-a placut la nebunie: la cumparaturi (au facut pe vanzatorul – cumparatorul), la masa (au pus masa cu fata de masa, tacamuri, farfurii, pahare), cum oferim cadouri/flori, au povestit despre zile de nastere, zile onomastice, cum sa se comporte in mijloace de transport, un pic despre circulatie. Au fost doar cateva ore (parca 8), insa le-a placut si chiar au fost de folos.

      adra_bell a răspuns:
      4 Iunie 2013 la 9:57 AM

      Istoria religiilor e prea complicata pentru I-IV, si nu cred ca-i potrivita nici pt V-VIII. Ar exista o multitudine de cursuri ca alternativa la ora de religie si s-ar putea tine cu profesorii din acea scoala. De ex o ora de stiinta distractiva cu diverse experimente potrivite pentru varsta lor ar putea fi tinuta de profesorul de chimie sau de fizica, mai ales ca numarul de ore de chimie si fizica este redus in scoala generala si s-au desfiintat multe catedre in ultimii ani. S-ar putea face ore de teatru tinute de profesorii de romana sau limbi straine sau ore de dans cu profesorii de educatie fizica.
      Cei mai multi parinti, chiar daca sunt credinciosi dar nepracticanti, se gandesc ca nu are ce rau sa faca o ora de religie. Dar daca ar vedea enormitatile din manuale cred ca s-ar gandi de doua ori. Parintii atei sau agnostici fie se jeneaza sa discute despre asta si pe drept cuvant, pana la urma credinta este un subiect intim, fie se tem sa nu fie judecati gresit.
      Un comitet de parinti pe scoala sau pe clasa e slab, este o decizie de luat la nivel national. Se discuta despre asta, dar politicienii dau inapoi de frica sa nu piarda sprijinul BOR, Cum ar fi sa apari la o sarbatoare nationala fara soborul de preoti nelipsit?! Ce-ar zice acest popor crestin? Apoi mai este si inertia sistemului de invatamant, sunt acolo niste ore care formeaza catedre, s-ar pierde posturi, niste profesori ar trebui sa se re-orienteze profesional.

    cristina a spus:
    3 Iunie 2013 la 10:25 PM

    Buna tuturor in primul rand!🙂
    Credeam ca sunt o raritate…nici eu nu sunt de acord cu ora de religie…suntem intr-adevar crestin, nu practicanti…insa nu sunt de acord cu ceea ce li se preda copiilor la ora de religie…cred ca exista in momentul actual o mare lacuna in sistemul de invatamant, si nu numai in legatura cu religia. La noi in tara predomina cea ortodoxa si catolica, dar in ultimul timp, au mai aparut si straini, care nu au nici o legatura cu acestea…faza e ca nu li se ofera copiilor o alta materie optionala, deci e ca si cum ti-ar impune-o pe aceasta, nu-i asa? Fetita mea, care acum e mare, are 13 ani, a invatat primul an in Italia, unde nu participa la ora de religie, statea cu invatatoarea si mai desena sau in mare parte o initia in limba italiana, pt ca nu o stia aprope deloc…nu mai zic ca, cadrele didactice de acolo sunt cu totul diferite, in sensul bun, fata de cele de aici, isr fetita mea isi iubea pur si simplu profesorii, ceea ce aici nici nu exista! Trebuie sa li se ofere copiilor o alternativa la ora de religie(din care oricum nu toti invata ceva), dar s-ar parea ca noi suntem intr-adevar caxuri izolate si nu suntem bagati in seama cu adevarat! Iar asta nu e corect! Sper ca nu v-am plictisit…

      adra_bell a răspuns:
      19 Iunie 2013 la 8:18 AM

      cu siguranta suntem mai multi. Eu nu vreau decat o alternativa decenta la aceasta ora

    amelia a spus:
    18 Iunie 2013 la 3:53 PM

    Slava Domnului ca exista bloguri minunate ale unor oameni deosebiti care stiu ce inseamna cu adevara valorile moral umane si spirituale ale vietii.Multumim Cristela Georgescu. In ceea ce te priveste – Adra- imi pare tare rau ca te-ai oprit la micile barfe de la marginea societatii in ceea ce priveste religia atat ortodoxa cat si catolica. Ai fi putut macar cunoaste ca Ortodoxia inseamna libertate deplina sau mai bine zis, este „chiar firea omului” asa cum spune un minunat parinte, chiar fiul filozofului C-tin Noica. Din pacate, aceasta gandire aparent democrat modernista pe care ai prezentat-o, nu face decat sa duca la o dezradacinare a copiilor, ce vor forma societatea de maine, la o pierdere a identitatii de sine.

      adra_bell a răspuns:
      18 Iunie 2013 la 7:15 PM

      Nu stiu unde in ce linie se incadreaza gandirea mea. Incercati sa largiti aria de intelegere si sa-i percepeti si pe ceilalti care au credinte diferite de ale majoritatii. Si ei au drepturi.
      Cat despre Cristela Georgescu, multumiti-i personal, eu nu-i citesc blogul si nimic nu ma face sa cred ca dumneai il citeste pe al meu, asa ca e putin probabil sa o bucure admiratia dumneavoastra exprimata aici

    Mara a spus:
    19 Iunie 2013 la 7:46 AM

    Multa agresivitate (in postarea si comentariile dvs), desi ascunsa in spatele cuvintelor atent alese …😦

      adra_bell a răspuns:
      19 Iunie 2013 la 8:17 AM

      Multumesc pentru comentariul la subiect

    Crina a spus:
    20 Iulie 2013 la 11:11 PM

    Referitor la religia intr-o scoala primara: O verisoara de-a mea s-a apucat sa tina post si sa ceara mamei sa mearga in fiecare duminica la biserica, in clasa a 2-a. Cu toate ca acesta nu fusese un obicei in familia lor. Fata mea trece acum clasa a 8-a si in fiecare an am cumparat carte + caiet special pentru religie. Eu am noroc ca tatal meu este mai dintr-o bucata si locuind si cu bunicii copilul a inteles care-i treaba cu religia de la tataia. Nu am invatat-o sa puna profesoarei intrebari stanjenitoare. I-am cerut intotdeauna sa cearna prin filtrul gandirii toate informatiile pe care le primeste. A avut noroc de profesoara draguta la religie, in primii patru ani au spus povesti biblice si au colorat. Nu crede mai mult dar nici mai putin in personajele din cartea de religie. Crede totusi ca exista un creator, ca are un rol in viata asta, crede in prietenie, iubire, ajutor, speranta. Daca nu ai noroc de o profesoara crestina cu adevarat (care sa educe in spiritul iubirii, ca un adevarat crestin), o poti ruga pe doamna invatatoare sa stea cu ea. O alta idee ar fi, nu stiu daca merge… sa frecventeze o ora de la o clasa paralela… daca permite directoarea/ regulamentul.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s