Ciudatenii si ghicitori

Publicat pe

Copilul mic doarme in masina asa ca ne indreptam spre o padure cam la 20 km de oras. Ma fascineaza casa padurarului de la intrarea in padure, mi se pare fantastic dar si putin inspaimantator sa traiesti acolo. Si este o gospodarie chivernisita, orataniile lor misuna prin padure, aveau chiar si o pereche de boi care rumegau culcati intr-o poienita. N-am mai vazut boi prin zona asta din copilarie, vecinii aveau boi si mereu ma mira dimensiunea enorma a jugului. Dar sa revenim la boile noastre, adica la plimbarea prin padure, daca tot suntem aici parca as culege macese si soc. Ma gandesc sa usuc macesele pentru ceai, se mai poate face pasta din ele dar munca e titanica, si un sirop din soc. In loc de asta am gasit asa:

brusture

Radacina de brusture, pe una am smuls-o din pamant, pentru cealalta m-am luptat din greu sapand cu un cutitas pe langa o planta mai tanara. E comestibila, folosita mult in Evul Mediu, inca se mai gateste cu ea in Asia, dar si in unele zone din Europa. Eram doar curioasa, gustul nu-i rau, dar nici grozav, totusi mi s-au parut destul de lemnoase. Pana am ajuns acasa s-au cam uscat, probabil trebuie tinute in apa dupa recoltare.

plante necunoscute3

Apoi mi-a iesit in cale un arbust cu fructe ciclam. Ciclam nu-mi suna deloc bine pentru mancat, desi arata foarte frumos. Nu stiu ce este, poate stiti voi, culoarea era atat de ciudata incat nici nu le-am atins.

plante necunoscute2

Am mai dat de frumusetea asta portocalie, la un moment dat ii gasisem si numele.In interiorul acelei umbrelute se afla un fruct portocaliu, cu seminte mici. E dulce-acrisor, doar un pic am ciupit, nu stiu daca-i comestibil sau nu. In toamna tarzie, frumoasa casuta a fructului se zdrentuie si acesta ajunge sa luceasca pe invelisul de zapada.

plante necunoscute1

Ultima planta care ne-a iesit in cale m-a descumpanit un pic, initial am crezut ca-i vreun soi salbatic de cais pitic, dar dupa ce am rupt fructul mi-am dat seama ca tin in mana o gutuie japoneza necoapta. Unii le gasesc foarte rele la gust, mie mi se par delicioase. Oricum ar fi gustul, aroma este intensa, banuiesc ca sunt excelente pentru ceai, ca merg puse in alcool, sau ca s-ar putea lejer prepara un parfum de interior din ele.

gutui japonez

Ramane sa mai facem o plimbare dupa soc si macese. Cine stie ce mai gasim.

16 gânduri despre „Ciudatenii si ghicitori

    Roda a spus:
    7 Septembrie 2013 la 7:22 PM

    Bai, sa mor daca am stiut ca blogul asta e tot al tau! I-am dat like ca mi s-a parut interesant :))
    Fructele ciclam nu le cunosc insa cele portocalii par a fi „untul pamantului”, o planta ce se spune ca are multe calitati si este la mare cautare pe aici. Nu stiu sigur daca nu spun o prostie ca sotul meu le cunoaste mai bine si acum doarme, deci nu il pot intreba.

      adra_bell a răspuns:
      7 Septembrie 2013 la 7:26 PM

      Chiar acum vb pe pagina de FB despre fructele portocalii, sunt Physallis, inca berry sau cape gooseberry. In romaneste papalau:))
      Tot citesc, mi se pare tentant, dar ar fi toxice in stare cruda, iar eu nu stiu cum arata cand sunt coapte

        Roda a spus:
        7 Septembrie 2013 la 7:29 PM

        Lasa ca denumirea nu mi-e necunoscuta si stiu sigur ca am dat like paginii! Si am vazut, la o privire mai atenta, ca m-am inselat 🙂

      adra_bell a răspuns:
      7 Septembrie 2013 la 7:26 PM

      e nou-nout blogul, inca nu i-am facut intrarea ofociala in lume:)

    alina downunder a spus:
    24 Septembrie 2013 la 3:39 AM

    Cape gooseberries astea sunt si pe aici, dar folosite pentru decor. Wiki zice ca-s comestibile fructele, sunt din familia solanacee, deci ca si patlagelele si vinetele, verzi au concentratie mare de solanina, provoaca indigestie, nu-s chiar otravitoare. Interesant, o sa pun si eu, imi place exotismul asta al lor. 🙂

    alina downunder a spus:
    24 Septembrie 2013 la 3:42 AM

    Si gutuile alea japoneze le stiu, de obicei arbustul e cultivat tot in scop decorativ. 🙂

      adra_bell a răspuns:
      28 Septembrie 2013 la 7:12 PM

      Portocalii ar fi coapte, deci. Si eu, citind ca-s solanacee, m-am gandit ca n-au cum sa fie f toxice, chiar de gresec si mananc doua-trei insuficient coapte.
      Dupa ce am aflat denumirea stiintifica mi-am dat seama ca am cumparat din Carrefour, mai demult. O sa incerc sa pun din samanta. Gutui japonez am gasit la M, la job, aduce el

        cristi a spus:
        4 Noiembrie 2014 la 10:21 PM

        mare greseala sa crezi ca solanaceele nu sunt toxice. Matraguna este tot o solanacee. Foarte multe solanacee sunt toxice.

    dondanil a spus:
    21 Noiembrie 2013 la 1:18 PM

    Si totusi arbustul cu fructe ciclam ce este? De fapt numai folia protectoare este ciclam, fructul din interior este portocaliu.

    adra_bell a răspuns:
    21 Noiembrie 2013 la 4:23 PM

    am gasit ca s-ar numi coaiele popii si ar fi otravitor. La o alta cautare, denumiri alternative ar fi clocotis sau spanz. Denumirea latina ar fi Helleborus niger, dar ce am gasit cu Google nu seaman deloc cu planta asta. Mai pe scurt, nu stiu ce este

      adra_bell a răspuns:
      9 Martie 2014 la 4:26 PM

      am gasit arbustul cu fructe ciclam, se pare ca este Euonymus europaeus. Mai ramane sa aflu denumirea romaneasca, populara

        cristi a spus:
        4 Noiembrie 2014 la 8:55 PM

        Euonymus europaeus = voniceriu, salba moale. De fapt tot genul euonymus se numeste pe la noi „salba” (E. verrucosus = salba raioasa)

      Valeriu Chis a spus:
      10 Februarie 2016 la 12:11 PM

      La noi, in Bihor, ii spune arbustului „coaiele popii”.

    Dumitru a spus:
    23 Noiembrie 2013 la 7:51 PM

    Felinarasele portocalii sunt de Papalau (Fisalis).Planta e toxica,cu exceptia fructelor coapte,care sunt destul de bune la gust,usor amarui,au multe efecte terapeutice.Cele din Carrefour sunt niste rude sudamericane,au cam acelasi gust (fara amar) si ceva mai mari si mult mai scumpe,ale noastre sunt gratis

      adra_bell a răspuns:
      24 Noiembrie 2013 la 8:42 AM

      multumesc:) l-am descoperit, scrie mai sus intr-un comentariu. Am dilema asta, ca nu stiu cand e copt fructul si cand e crud:))

    miha a spus:
    21 Februarie 2015 la 9:00 PM

    am si eu in gradina la mine acest copac cu fructe sicla

Lasă un răspuns

