Dolangaci giurgiuvean

Publicat pe

Am salvat aceasta reteta de placinta a copilariei mele, foarte des gatita de bunicile mele, amandoua nascute intr-un sat de pe malul Dunarii, la sud de Giurgiu. Asta mancam repede cand veneam de la gradinita, ridicam prosopul de pe „lavicioara” si dedesubt gaseam o bucata strasnica si insiropata de dolangaci. Este o placinta cu origini bulgaresti, una dintre bunici avea stramosi bulgari, din pacate amandoua s-au stins si nu mai pot afla raspunsuri la intrebarile care ma intereseaza acum. Ar mai fi o reteta de placinta cu nuca si lapte, dar nimeni nu pare sa stie despre ce vorbesc.
Se pregateste foarte usor, daca aveti foi de placinta congelate, eu nu stiu sa fac si le cumpar, dar imi amintesc ca bunica tot rasucea o foaie, pana capata un diametru impresionant, apoi o ridica in aer si o invartea pe pumni pana devenea foarte subtire. Era un adevarat spectacol care anticipa tava cu placinta aburinda.

Reteta
8 oua, 1l lapte, 250-300 g zahar, 300-400 g branza, coaja de portocala, lamaie, zahar vanilat, un pachet de foi de placinta

Se unge serios o tava si se pun doua foi intinse pe fundul tavii. Apoi se strang doua foi evantai si se pun in tava, alaturi se pun alte doua foi evantai si tot asa pana cand termini lungimea tavii. Printre faldurile formate de foi se presara branza fie rasa, fie faramitata, a mea era cam moale asa ca am farimitat-o. Se amesteca ouale cu laptele, zaharul si aromele (la blender) si se toarna peste tava. Se picura deasupra niste ulei si se da la cuptor la treapta 4, 40-50 minute. Se presara cu zahar cand e gata. Se taie dupa ce se raceste.

dolangaci1

dolangaci2

Si cu asta am raspuns unei provocari lansate de Ierburi uitate, despre retete stravechi. In amintirea placintilor din copilarie folosesc numai oua, lapte si branza de la tarani. Cunosc si varianta de placinta sarata, dar, ca orice copil, preferam aceasta varianta.

Un gând despre „Dolangaci giurgiuvean

    simplitaly a spus:
    23 Septembrie 2013 la 9:15 AM

    Reblogged this on Luxul simplitatii.

Lasă un răspuns

