Plante cataratoare (I)

Publicat pe

Am zis ca am o pasiune pentru plante cataratoare, imi place tare cum arata un gard „tapetat” cu o planta inflorita, sau un balcon pe care se catara o floare. Am din copilarie astfel de amintiri, cu niste trandafiri care se catarau pe casa si formasera un fel de bolta, acolo se simtea din plin primavara aceea dulce si calda, mai ales ca la adapostul trandafirilor isi facuse cuib o familie de randunici.
Am tot citit despre plante cataratoare, lucrurile nu sunt asa de simple, o plantezi si gata, se catara. Pe langa ingrijirea care i se cuvine, ar fi bine ca planta sa se sprijine pe niste suporti speciali facuti pentru ea, de preferinta din metal. Unele sunt viguroase si, in timp, pot darama stresinile, sufoca alte plante din jur sau pot provoca stricaciuni cladirilor.
Eu am plantat deja 4 specii de plante cataratoare, asa ca o sa incep cu acestea, dar am 50m de gard oarecum de lemn, zic oarecum pentru ca este ca o baba cu dintii lipsa, ii lipsesc destule scanduri, si cum anul asta nu vom avea bani de gard, sper ca plantele astea vor fi o solutie estetica temporara.

1. Hameiul creste foarte repede, in anotimpul cald chiar un metru pe saptamana. Poate ajunge la 10 m inaltime si are frunze din aprilie pana in octombrie. Eu am adunat niste seminte asta-toamna de pe malul Dunarii, deci am pus hamei salbatic, aici este din belsug.
Hameiul este comestibil, se consuma lastarii, prefera zonele semiumbrite pana la insorite dar creste bine si in umbra.

hamei

sursa foto

2. Caprifoiul prefera zonele semiumbrite. Nu-i place nici in plin soare, dar nici in umbra, pentru ca ramane fara frunze. Nu stiu cine nu-l iubeste, are flori delicate cu miros puternic. Popular, in zona aceasta, este cunoscut sub numele „mana Maicii Domnului”. Infloreste din iunie pana in octombrie, eu am rupt cateva crengute de pe strada, si cum am avut o toamna lunga si calda, tufa din care am rupt avea flori si in noiembrie.

caprifoi

sursa foto

3. Iedera canadiana este nebunia aceea de planta care inveseleste un perete, toamna, cand toate florile s-au trecut, ea isi coloreaza frunzele in tonuri de galben, portocaliu si rosu. Este o planta viguroasa si nu se planteaza pe langa case decat pe suport special, pentru ca poate provoca stricaciuni serioase. Prefera soarele ca sa dea culori frumoase in toamna, dar ii merge bine si in zone semiumbrite. Creste 1-2 m pe an, si isi pierde frunzele pe la sfarsitul lui octombrie, ramanand cu fructele, ca sa hraneasca pasarile.

iedera canadiana

4. Trandafirii cataratori sunt ceva mai pretentiosi, sa nu fie in plin soare, dar sa aiba lumina toata ziua, solul nici prea umed, nici prea uscat. Aici sunt mai multe specii, eu as fi preferat trandafiri de dulceata, dar am luat unii obisnuiti, rosii, care infloresc in buchete. Nu provoaca dezastre, dar ar fi pacat sa nu fie sprijiniti pe suport, care poate fi din lemn, pentru ca se pot modela in diverse structure, de la ziduri de trandafiri, la arcade romantice. Infloresc in functie de specie, pot inflori o data, de doua ori sau un intreg sezon. Sunt susceptibili la paraziti, am citit ca daca le pun lavanda aproape ii apara de purici, asa ca o sa butasesc niste lavanda pe langa ei.

trandafiri cataratori

sursa foto

Cam astea sunt pana acum plantele mele cataratoare, va urma si sper sa am poze proprii.

Lasă un răspuns

