Paw-paw, stafidul si macul californian

Publicat pe Actualizat pe

Am importat blogul „Timp, apa, soare” aici, pentru ca nu mai aveam timp sa scriu pe el, eu abia de mai ajung sa scriu pe asta. Este despre experientele si descoperirile mele in materie de gradinarit, care sunt multe, banale sau miraculoase, asa cum mi s-a intamplat cu paw-paw. Citeam despre paw-paw si m-am gandit ca as incerca sa plantez si eu vreo doi copacei. Doi pentru ca asa ar fi optim pentru polenizare, paw-paw-ul face niste flori frumoase dar puturoase de care albinele nu se ating.
Si tocmai ce ma suna un prieten din Spania sa-mi spuna ca vine repejor in Romania, asa ca-i cer niste seminte de paw-paw. Omul nu auzise, dar cauta pe internet si se ofera sa-mi aduca un fruct de maracuja. N-am ce sa fac cu maracuja, nu-l mai bat la cap, doar il pun sa-mi promita ca data viitoare va anunta din timp si se va infiinta cu doi puieti de paw-paw in dinti. Nu trec trei zile si o necunoscuta care incearca sa planteze tot felul de minunatii pe undeva prin muntii Bihorului se ofera sa-mi trimita cateva seminte de paw-paw. Le-am plantat si e posibil sa fi germinat unele dintre ele, nu sunt sigura, nu stiu cum arata plantuta.

Acum, ca am paw-paw, imi doresc altceva, un fel de implinire a unui vis din copilarie cand imi placeau atat de mult stafidele incat imi doream un pomisor plin cu stafide. Nu e de ras, stafidul chiar exista, se numeste Amelanchier lamarkii sau pomul cu stafide, face fructe multe, asemanatoare la gust cu stafidele si afinele. E si decorativ, desi eu sunt o profitoare in privinta plantelor, nu zic zic sa nu fie frumoase, asta e plus pentru tot ce e comestibil.

Amelanchier lamarkii

Pe langa ce-mi doresc si ce este inca in stadiul de germinare si vis cu fructe de paw-paw, am si plante concrete, din gradina, plantate cu manutele mele, pe care am deja doua bataturi. Suntem in plin boom floral de mai, lavanda are niste tije delicate care stau sa plezneasca in nuante de mov, mai sunt niste boboci de flori necunoscute, pentru ca am uitat ce am plantat si a inflorit macul californina. Arata ca o cupa de aur, asta chiar este una dintre denumirile lui. Macul californian – ii zice asa pentru ca este floarea statului California, acum ma intreb daca Romania are vreo floare oficiala – nu are efectele adverse ale macului opiaceu si era folosit de nativii americani pentru tratarea diverselor dureri. Am zis ca sunt o profitoare cand vine vorba de plante, am aflat ca din flori, frunze si seminte se poate face un ceai bun pentru insomnii, dureri de cap, stres si stari anxioase. Nu-mi foloseste la nimic, poate un pic m-ar ajuta cu anxietatea, dar e bine stiut reteta, o ceasca de apa se toarna peste 1-2 lingurite de petale/frunze si se lasa la infuzat 10 minute.
Pentru tinctura se foloseste reteta obisnuita, se taie marunt petalele si frunzele si se pun intr-un borcan cat sa umple cam 2/3 din recipient. Se toarna vodka, avand grija ca alcoolul sa acopere totul. Se scutura bine si se lasa la loc intunecat si rece 4-6 saptamani, apoi se strecoara si se pune intr-un recipent de culoare inchisa.
Nu are efecte adverse sau adictive dar se foloseste cu precautie pentru cei care conduc sau muncesc cu masinarii la care se pot rani.
Multe despre macul californian aici, ii multumesc Cristinei de la Pronaturale pentru seminte

Sursa foto pentru pomul cu stafide

2

Lasă un răspuns

