Scrisul in oglinda sau de ce scriu copiii invers

Publicat pe Actualizat pe

Eva a inceput sa scrie de cand era la gradinita, atunci a incercat cu cifrele. Spre surprinderea mea, unele cifre erau scrise invers, de exemplu 1, 3, 6, 9, nu am nici o fotografie facuta dar 3 arata ca ε (epsilonul grecesc). Scrisul in oglinda a continuat si dupa varsta de 5 ani, cand a manifestat interes pentru litere, dar nu mi s-a parut deloc o problema, desi uneori scria cuvinte intregi invers. Problemele au aparut cand a inceput scoala, unde li se atrage mult atentia asupra greselilor, iar critica este o modalitate sigura de a o bloca pe Eva, reactioneaza foarte prost la critici, dar ai in ea un aliat de nadejde care isi va da toata silinta daca este incurajata. Cu siguranta asta este o ciocnire intre educatia pozitiva primita acasa si educatia clasica din scoala.
Pe masura ce a invatat alfabetul – in clasa pregatitoare invata sa scrie literele de tipar, minusculele si majusculele – am mai observat ca face confuzii intre unele litere, cum ar fi „d” si „b” (literele mici).
De regula scrie bine pentru varsta ei, si inversarea asta a diminuat cu varsta si cu exercitiul, nu mi-am facut probleme pentru ca citeste bine si nu prezinta alte semne de dislexie, desi scrisul in oglinda poate fi un semn al dislexiei, nu este singurul. Adica scris in oglinda nu este egal cu dislexie, ba chiar este foarte des intalnit printre copiii prescolari si scolarii mici.
Ca linie generala in jurul varstei de 4-5-6 ani un copil care scrie in oglinda unele semne, cifre sau litere, este putin probabil sa fie dislexic daca poate:
– sa spuna multe dintre literele alfabetului
– sa identifice initialele cuvintelor (noi jucam un joc in timp ce urcam scarile, cine gaseste cele mai multe cuvinte care incep cu o anumita litera)
– sa detecteze cuvinte care rimeaza (aici a mers excelent, facea adevarate poezioare)
– sa recunoasca semne din mediul inconjurator (semne de circulatie scrise, firme cunoscute)

Totusi, abilitatea Evei de a scrie spontan unele litere si cifre in oglinda mi s-a parut uimitoare, pentru ca daca m-ar pune cineva pe mine sa fac asta nu as reusi fara un oarecare efort, si am cautat o explicatie. Nu doar ca este normal pentru cei mai multi scolari mici sa scrie asa, dar am gasit mai multe teorii stiintifice care incearca sa explice de ce se intampla asta.

Orton, un pionier in studierea tulburarilor legate de scris si citit, a formulat teoria engramelor in oglinda. Teoria spune ca reprezentarile visuale ale literelor si cuvintelor (engrame) sunt stocate in emisfera cerebrala dominanta pentru limbaj (de obicei cea stanga), iar engramele in oglinda sunt stocate in cealalta emisfera cerebrala, la varste mici nefiind clar definita emisfera cerebrala dominanta.
Exista mai multe incercari de a explica scrisul in oglinda, cea a lui Orton este o explicatie perceptuala dar sunt si altele motorii, care explica scrisul in oglinda coroborat cu abilitatea de a scrie cu stanga sau cu dreapta.

scris

Copiii normal dezvoltati se vor corecta in timp, pe masura ce prind experienta scriind si citind, important este ca parintele sa nu faca mare caz din asta, sa-si corecteze copilul cu blandete, sa nu-l blameze pentru ceva ce se intampla multora si sa aiba incredere.
Nu-mi amintesc sa fi scris in oglinda la gradinita sau in clasa I, dar eu am avut o educatoare foarte dura in grupa mare si o invatoare cam la fel si e posibil sa fi reprimat unele amintiri. Pe vremea aceea se facea mare caz pentru copiii stangaci, acum stiu si ma bucur ca se accepta ca fiind normal scrisul cu mana stanga.

Daca intereseaza pe cineva in amanunt exista un studiu foarte bun aici

Surse:
http://www.education.com
http://www.school.familyeducation.com
http://www.yale.edu

4 gânduri despre „Scrisul in oglinda sau de ce scriu copiii invers

    Lumy a spus:
    25 Mai 2014 la 3:33 PM

    Si al meu scria invers.

    Ade a spus:
    26 Mai 2014 la 8:40 AM

    Diana a scris mult timp in oglinda (1, 2 si 7 mai ales, iar la litere D si N) , respectiv a incurcat la fel de mult „b” cu „d” la citit. Drept e ca ea e stangace si la stangaci e foarte intalnit cazul acesta. Pana la sfarsitul clasei I am corectat frecvent. Din fericire invatatorul n-a facut caz, iar acum in clasa a III-a pot zice ca s-a rezolvat complet.

    Ioana Gal a spus:
    27 August 2015 la 11:39 PM

    Andrei, la 5 ani jumate, pe o fisa cu cifrele de la 1 la 10 facuta la gradi, doar 8-ul l-a scris ok:)

      adra_bell a răspuns:
      28 August 2015 la 7:46 AM

      trebuie doar să fim informați că este o etapă prin care trec cei mai mulți copii și doar legată de multe altele poate da motive de îngrijorare.

Lasă un răspuns

