Experimentul „trei surori”

Publicat pe

De cand am spatiu pentru gradina, citesc si ma documentez despre diverse culturi, uneori frizez ridicolul. De exemplu, am chemat pe cineva sa vada daca am plantat bine rosiile, nu era chiar bine, dar erau corect legate, cu sfoara in infinit sau 8 culcat.
Cine le-a legat?
Eu!
E foarte bine, asa se leaga! De unde stii?
De pe internet.

Traiasca internetul care-i face pe oraseni sa descurce cat de cat la tara, doar ca multe informatii sunt bulversante si sterg cu guma tot ce credeai ca stii. Abundenta de informatii are doua taisuri, nu stii daca alegi informatia corecta si nu-ti ramane decat sa incerci, sa experimentezi. Primul meu experiment are origini stravechi, irocheze, se numeste trei surori si este un sistem prin care porumbul, fasolea si dovleacul se planteaza impreuna, urmand sa se sustina si sa se apere reciproc. Nu cum stiam eu, fiecare specie corect aliniata, la scandura, pe randuletul si in plutonul ei vegetal.

2

De cum mi-au venit semintele romanesti de la Suceava, m-am si pus pe treaba, dar ca am sarit partea ritualica irocheza, de invocare a celor trei spirite, doar am dat cu sapa si am pus porumbul.

„Dar de ce ai pus, mama, doar cateva fire, si n-ai pus un rand intreg?” m-a intrebat vecina surprinsa

Am incercat sa-i explic ca-i porumb sticlos, de la banca de gene, si doar atatea boabe mi-au trimis, s-a uitat dintr-o parte la mine, asa ca m-am felicitat singura pentru ideea stralucita de a sari peste dansul samanic irochez. Apoi, conform diagramei, au urmat fasolea cataratoare si dovlecelul, din aceeasi sursa.
Ideea ar fi urmatoarea:
Porumbul este un arac natural pentru fasole, deci am scapat de o munca, aracitul.
Fasolea fixeaza azotul in sol, ceea ce va fi benefic pentru culturile urmatoare si stabilizeaza porumbul, sa nu-l mai bata vantul.
Dovlecelul este um mulci natural pentru toate, cu frunzele lui mari tine umbra si impiedica buruienile sa creasca, previne evaporarea apei din sol, basca are niste tepisori pe tulpini care descurajeaza insectele.

Spre uimirea mea, totul a functionat, desi nu le-am plantat chiar la distantele corecte, este zona cea mai putin imburuienata din toata gradina, fasolea s-a catarat deja pe porumb si cred ca vecina inca se mai intreaba ce mama naibii coc eu acolo. Data viitoare ii povestec de irochezi, de spiritele „trei surori” si de samanism.

1

Lasă un răspuns

