Morbidul cultural

Publicat pe Actualizat pe

Am avut si o astfel de etapa in plimbarile noastre, cu scopul de a-i arata Evei ca nu tot ce misca e crestin-ortodox. Am provocat astfel lungi discutii despre religiile monoteiste, asemanarile si diferentele dintre ele. Scopul a fost sa vizitam lacasuri de cult care apartin altor religii, cimitire si eventual sa cunoastem oameni. Ne-a reusit doar partial pentru ca nu ne-am organizat bine, dar copila a inteles despre ce e vorba.

 

Primul pe lista a fost Buzaul, unde mai exista inca o comunitate evreieasca mica. (In Giurgiu mai erau in jur de 10 evrei, nu gasesc unde ar fi fost sinagoga care exista pe la inceputul secolului XX, iar peste cimitir calca orice giurgiuvean fara sa stie unde este.) Am fost sa vedem cimitirul evreiesc din Buzau, aflat in paragina, dar macar am reusit sa intram. Poarta era legata cu o sarma, am pasit inauntru cu prudenta, cartierul e rau famat si ne era teama de caini. Nimeni. Dupa vreo 10 minute a aparut si paznicul care ne-a povestit cate ceva si ne-a invitat in alta zi cand am fi putut vorbi cu un batran din comunitate.

cimitirul evreiesc Buzau

„Nu vine nimeni pe aici, ne-a spus el. Doar eu pazesc, stau aici noaptea ca sar tiganii la furat. Ziua strang mizeria pe care o arunca peste gard oamenii care stau la ocazia, aicișa, la colț si mai tai iarba. E mult de munca, dar acum arata mai bine, inainte nu puteai intra de balarii. Evrei mai sunt putini, batrani, dar de treaba.”

cimitirul evreiesc buzau1

A doua zi, ne-am oprit cateva minute la sinagoga. O cladire de vreo 200 de ani, parasita si aflata in stare foarte proasta. N-am putut intra, mai bine ca-i imprejmuita cu un gard inalt si pazita de vandalizari. Neindoielnic, frumoasa, daca e de datoria comunitatii respective sa-si ingrijeasca cimitirul, salvarea unei astfel de cladiri, cum e sinagoga Buzau, nu cred ca le mai sta in putere. Nu pricep cum de administratiile locale actuale sunt atat de indolente si de analfabete cultural incat lasa cladiri frumoase sa se degradeze pana la pieire. Da, stiu ca romanismul inca e cuprins de fiorul antisemit, desi ura lor a ramas de mult timp fara tinta, dar cladirea n-are nici o vina. S-ar putea transforma intr-un spatiu frumos pentru expozitii de arta, sala de concerte sau teatru. Nu cred ca am ramas doar un popor care construieste numai supermarketuri din prefabricate de tabla, OSB-uri sau cum le-o zice, ba chiar observ printre intelectualii din generatia mea o preocupare pentru salvarea traditiilor si a trecutului, mai ales a trecutului apropiat, ante-comunist, cel care ne-a fost ascuns.

sinagoga buzau

Urmatorul obiectiv ar fi fost sa vedem o comunitate tatara sau turca din Dobrogea, cu toate ale lor. Aici am ratat cu brio, n-am vrut sa ne deplasam prea mult si intr-o dupa amiaza am mers pe langa Mangalia spre Albesti, Akbaș pre limba lor, unde citisem eu ca in trecut au fost 3 geamii si ma gandeam ca o mai fi ramas una. N-am reusit s-o gasim, indicatiile localnicilor era atat de contradictorii, incat am mers in cerc de am trecut de 4 ori prin acelasi loc. Nu se vedea nici un minaret, asa ca am renuntat, dar am reusit la un cimitir musulman. Si acesta avea poarta legata cu sarma dar n-am mai indraznit sa intram.

cimitirul musulman albesti

Dupa o saptamana inca mai raspund la intrebarile Evei. Am discutat despre religii, monoteism si profeti, originea crestinismului si razboaiele religioase. La o intrebare de-a ei nu pot raspunde: De ce se bat oamenii pentru religie? De ce nu se lasa unul pe altul in pace?

3 gânduri despre „Morbidul cultural

    mihaela a spus:
    25 August 2014 la 8:52 PM

    Unii se bat , altii se lasa batuti.
    Doar daca cred cu tarie in ceva. Sau cu indarjire, cu incrancenare.
    Cei care bat, gresesc sigur.
    cei care au puterea sa se lase batuti pentru credinta lor au sansa sa ajunga in calendar.

      adra_bell a răspuns:
      25 August 2014 la 9:23 PM

      Fiecare se considera batut si nedreptatit si desigur ca exista diferite calendare

        mihaela a spus:
        26 August 2014 la 11:52 PM

        diferite calendare desigur, dar Adevarul nu poate fi decat unul…

Lasă un răspuns

