Fabule romanesti cu desene romanesti

Publicat pe

„Copile drag, cartea ce-o tii in fata nu-i o carte oarecare. E o carte isteata, ce te-nvata despre viata.” Asa frumos, ca si cum ar povesti un bunic, incepe cartea cu „Fabule” de la Editura Cartea Copiilor, cel putin mie imi aduce aminte de bunici, care imi recitau astfel de fabule cand eram copil. Poate tocmai d-aia nu ma asteptam la ceva nou, doar toti am auzit fabule in copilarie, ba unele erau incluse si in programa scolara. Cum au ei cartile la editura asta, nu le mai are nimeni, carti inteligente, frumos ilustrate, asa ca au reusit sa faca ceva deosebit dintr-o culegere de fabule, dand ilustratia pe mana Liviei Coloji.

fabule1

Ma bucur de fiecare data cand gasesc carti pentru copii ilustrate de desenatori romani, pentru ca avem desenatori foarte talentati care lucreaza pentru edituri din toata lumea, ar fi pacat sa nu fie cunoscuti la ei in tara. Cel mai sincer compliment a venit din partea Evei, care uitandu-se pe cartea a exclamat „Ce tare! Ia uite ce tare e pagina asta!” Nu stiu daca a cucerit-o tenta de arta naiva populara sau stilul geometric, stiu ca mie mi-au placut mult motivele populare care apar ca ornamente si straiele taranesti pe care le poarta personajele: iile, ilicele, cojoacele.

Unele fabule imi erau foarte cunoscute, cele de Grigore Alexandrescu, Alecu Donici sau George Toparceanu. Surpriza mare a venit la Anton Pann, am savurat efectiv „Copacul si dovleacul” sau „Calatorul si stejarul”, iar Eva s-a distrat copios incercand sa dezlege cunoscuta dilema a taranului care merge la targ cu „Lupul, tapul si varza”. Mandra am mai fost, mai ceva ca musca la arat, mai ales ca si-a dat seama repede ce este o fabula, de ce vorbesc animalele si ca fiecare poezioara te invata o lectie. Un pic cam greu sa le citeasca singura datorita exprimarii arhaice, mai ales la Donici si Pann, dar le-a gasit distractive citite de mama, si nu pot spune ca eu n-am savurat ironia pe alocuri usturatoare a versurilor. Pentru scolari exista un glosar de arhaisme la sfarsit si o scurta descriere a fiecarui autor.
Am si preferate, ca la prima citire, Ciobanul si magarul pe care am mai intalnit-o ca poveste balcanica intr-o carte cu povesti populare bulgaresti, si

Copacul şi dovleacul

Pe lângă un copac mare,
Un dovleac, din întâmplare,
Primăvara răsărise
Şi pe dânsul se suise;
Care într-atât crescuse,
Încât vârfu-i întrecuse,
În lung ş-în lat să-ntinsese,
Ramurile-i cuprinsese,
Şi pretutindeni umpluse
De dovleci care făcuse.
Deci cu această estime
Văzându-se la-nălţime,
Începu să se mândrească
Şi zicând să se fălească:
– “Vezi, eu numa-ntr-o vară
Cât crescui şi tot cresc iară,
Şi tu, copac din vechime,
În sumă de ani mulţime,
D-ai fi crescut voiniceşte,
Precum şi vrejul meu creşte,
Mai-mai ajungeai la stele,
După părerile mele.”
Iar copacul cel cu minte
I-a răspuns aste cuvinte:
– “Ei! te lauzi tu acuma,
Că încă n-ai văzut bruma,
Dar când va da şi zăpadă
Atuncea eşti jos grămadă!”
*
Gândeşte la viitoare
Şi la cele-ntâmplătoare.
Nu te înălţa cu firea,
Pân’’nu-ncerci nenorocirea.

sursa: http://www.poezie.ro

fabule2

ilustratie din „Ciobanul si magarul”, adorabila traistuta ciobanului si frumoase foc costumele tarancilor.

Mai multe pagini din carte in catalogul lor, frumoasa pagina a Liviei Coloji cu tot felul de printuri, picturi si ilustratii pe illustration.ro.
Surse fotografii:www.carteacopiilor.ro

Lasă un răspuns

