Pe vremea mea se facea scoala, nu ca acum

Publicat pe Actualizat pe

Este o afirmatie care ma surprinde si ma revolta de fiecare data, mai ales cand vine din partea cuiva din generatia mea.  Rar am intalnit oameni care sa aiba o cultura generala solida, asa cum se cuvine dupa terminarea liceului, fie se scuza ca nu au citit prea mult pentru ca au urmat un profil real, fie se lauda ca n-au nici cea mai vaga idee de chimie sau matematica pentru ca au fost la profil uman.

Am intrat in sistemul de invatamant la 3 ani, cu gradinita (daca numim asta invatamant) si am iesit la 30 de ani, pe partea cealalta a catedrei. Mai bine de jumatate din anii astia i-am petrecut in sistemul comunist, o parte la o scoala de tara, alta parte la o scoala bunicica din oras. Am fost mereu o eleva buna, am citit cu pasiune, mi-a placut la nebunie chimia si am lipsuri enorme la fizica si istorie. Sunt un produs cat se poate de obisnuit al acelor ani si sustin ca pe vremea mea nu se facea scoala, in orice caz nu mai serios decat se face acum.

Las la o parte gradinita, care ar trebui sa fie mai mult un spatiu de joaca si de socializare pentru copii, si de unde nu am prea multe amintiri, cred ca le-am reprimat pe majoritatea din cauza unei educatoare abuzatoare. Am fost soim al patriei, cu tot cu acea uniforma ridicola si cu cantecelul aferent, soimii patriei, soimii patriei, spre lumina vom zbura,  am recitat la serbari poezii cu partidul cel drag, poezii lungi si idioate, greu de memorat, carora nu le pricepeam sensul.

Scolile erau supraaglomerate. La un mment dat eram 42 de elevi in clasa, inchipuiti-va ce inseamna sa predai la 42 de copii, cat timp poti sa aloci fiecaruia dintre ei. Profesorii se ocupau doar de primii 5-6, cei mai buni din clasa, si nu se sfiau sa o arate. Invatam in 3 schimburi, programul era ridicol de scurt, orele de 35 de minute,  pauzele de 5 minute, schimbul 2 incepea de la 10.30 si se termina la 14.30, schimbul trei se termina pe la 19.30, iarna era o aventura sa vin acasa, traversand un intreg cartier neluminat, nu e vorba numai de iluminatul stradal, adesea lipseau luminile de la ferestrele blocurilor pentru ca „se lua .lumina”

Scolile nu erau incalzite. Se facea economie pentru plata datoriei externe, iarna era cumplit de frig, scriam greu cu manusi in maini, frigul nu este cel mai bun prieten al oamenilor, te incetineste, iti rupe ritmul. Pentru a evita incalzirea scolilor, vacanta de iarna se prelungea adesea pana pe la inceputul lui februarie.

Anul scolar era mult mai scurt. Daca trimestrul doi era mai scurt din cauza vacantei de iarna prelungite, trimestrul I aloca un numar ridicol de zile scolii in favoarea practicii agricole. Asa se numea un fel de munca fortata la care eram toti supusi, incepea pe 16 septembrie, chiar din a doua zi de scoala si se termina cu ploile de toamna tarzie, au fost ani in care prima fulguiala ne-a prins la cules de rosii. Stiu din experienta mea de profesor ca elevilor din ziua de azi li s-ar parea cool o astfel de „etapa” in anul scolar. Nu era nici pe departe asa, mergeam la cules de rosii, la scos arpagic, la sortat ceapa sau la depanusat porumb. Niciodata la capsuni sau la struguri pentru ca am fi mancat prea mult din recolta. Daca se nimerea o astfel de cultura delicioasa langa campul cu rosii, aceasta era pazita de brigadieri ai CAP-ului, care pareau sa ne socoteasca un fel de mici infractori. Aveam o „norma” de indeplinit, adica un anumit numar de galeti cu rosii si abia dupa aia puteam sa ne odihnim sau sa ne jucam. Profesorii umani si cu mintea pe umeri trageau de noi sa nu zorim norma, ca nu cumva sa primim alta, dar aveam si dintre cei foarte zelosi care mai ca ne fugareau cu biciul pe plantatie, ca pe negrii care culegeau bumbac. Pentru ca am facut clasele primare la sat, „am beneficiat” de aceasta munca agricola inca din clasa I, cand ne-au dus la cules spicele cazute in urma combinei, undeva prin iunie, si acum imi amintesc arsita aceea coplesitoare si apa fierbinte din sticluta cu care incercam sa racoresc. Cred ca a fost un fel de introducere, probabil un director prea zelos al scolii a nimerit peste un director la fel de cretin al CAP-ului si li s-a parut o idee buna sa nu se risipeasca nici un bob de grau. In anii care au urmat, am fost la practica agricola in programul obisnuit, din septembrie, pana in noiembrie, incarcati tranca-tranca in niste autobuze care se umpleau cu un praf  gros de nu mai puteam respira nici prin batista, intrerupti de zilele ploioase cand se mai facea un pic de scoala, ca sa revenim iarasi la rosii si arpagic. Cand nu se mai putea din cauza frigului, incepeam scoala si intram in „recuperat materia”, profesorii trebuiau sa ajunga la zi cu planificarea, se predau si cate 3 lectii in ora aia de 35 de minute si se suplimenta cu conspectarea altora. „Conspectati acasa de la pagina x la pagina y”, conspectam ridicol demonstratiile teoremelor matematice sau lectii enigmatice de fizica.

Manualele erau gratuite. Aici nu am nimic negativ de spus, pentru ca invatam foarte bine aveam dreptul sa-mi aleg manualele din teanc. Era un privilegiu al celor buni la invatatura. Pe masura ce media elevului scadea, teancul de manuale se reducea si el, ramanand cele rufoase, murdare, cu pagini lipsa, mazgalite. Asa observam noi ca „toti suntem egali in comunism” si ne scoleam in construirea unei societati multilateral dezvoltate.

Manualele erau proaste. Erau? Nu sunt foarte sigura, imi amintesc lectii cretine de limba romana, istoria era varza, nu doar pentru ca era rescrisa de comunisti, era conceputa in general prost, fara sa existe o corelatie intre evenimentele istorice din diferite tari, memoram in nestire date istorice si clisee de-ale regimului. Am crescut toti cu impresia ca am fost o forta in istoria Europei, totul era hiperbolizat, personaje istorice erau scoase fara de merit in fata, iar altele trecute intr-o tacere mai grea decat a mormantului lor. Nu mai vorbesc de lectiile care proslaveau regimul, de poeziile stupide ale lui Nicolae Tautu si ale altora pe care bine ca i-am uitat. Cred ca la stiintele exacte aveam totusi manuale bune.

Programa scolara era incarcata cu materii inutile. „Studiam” niste materii complet inutile, care nu aveau nici un aport la dezvoltarea noastra intelectuala, ba dimpotriva erau menite sa ne faca slugi pioase ale regimului, era o indoctrinare cumplita care incepea  de la gradinita. „Informare politica” se numea o astfel de materie, trebuia sa cumparam Scanteia sau un alt ziar, sa decupam activitatile tovarasului si ale soatei, si sa le lipim pe caiet. Apoi discutam la ora despre asta, in acel limbaj laudativ de lemn. Daca multi profesori isi predau materia lor in ora de dirigentie, putini indrazneau sa sara peste ora de informare politica pentru ca se temeau de colegii lor. Ca in orice colectiv existau turnatori si dupa ce s-au publicat listele de colaboratori ai securitatii, mi-am regasit cativa profesori pe acolo si nu am fost deloc surprinsa, pe unii ii banuiam chiar si noi, elevii lor.

Profesorii nu erau mai buni. Am avut profesori execrabili care nu puteau sa mentina linistea in clasa si sa faca lectia atractiva,  profesori spagari care-ti cereau de la obraz un metru de material (ai mei lucrau la o fabrica de textile), 5 kile de branza daca aveai bunici la tara, carne „la negru”, sapun, oua, becuri, hartie igienica, chibrite, orice ti-ai putea imagina ca ar lipsi din casa unui om care gaseste la Alimentara doar morcovi in apa si sampanie Zarea. Nu condamn si nu judec, viata era foarte grea si acei oameni trebuiau sa puna ceva pe masa copiilor lor, evitau o coada de doua ore, faceau rost, se descurcau, era o calitate de nepretuit in vremurile acelea.

Am avut profesori care ne bateau in masa, cu rigla la palma, profesori care-i bateau crunt pe baieti, profesori de sport care le ajutau pe fete sa sara „pe aparat” cu o mana bine plasata intre picioare. Am avut cativa profesori exceptionali, care mi-au insuflat o adevarata pasiune pentru materia lor, n-au fost multi dar scoala capata sens cand ei intrau in clasa.

Scoala nu era mai sigura. Bullying-ul, hartuirea, mi-au fost foarte cunoscute. Nu am fost o victima standard,  nici nu m-au ocolit, eram o tinta datorita siluetei mele desirate, dar am reusit cumva sa ma apar.

Uniforma urata, bluza bleu-ciel si sarafanul de supraelastic pe care profesorii se straduiau sa-l mentina sub genunchi, parul strans in coada si urechile chinuite de cordeluta, toata acea infatisare de fata cuminte pe care multi o regreta cand se uita la tinuta elevilor de azi, nu le-au protejat pe colegele mele de maritis in gimnaziu si nici de sarcini la 14 ani.

Tragedii se intamplau si atunci, imi amintesc de o fetita de 13 ani rapita de la scoala si violata, de o alta eleva ucisa in lift, toate astea se auzeau intr-un oras mic, dar nu erau mediatizate la nivel national. Aveam un coleg de clasa a 8-a care invata deasupra clasei noastre, il vedeam zilnic cazand prin fata ferestrei, din teribilism sarea de la etajul I. Zilnic! cateodata in timpul orelor, in fata profesorului. Nu am vazut nimic de genul asta la scoala Evei, as fi cat se poate de revoltata, desi am alte motive, voci imberbe de baietei isi baga si-si scot ce inca n-au, fetele de 13-14 ani vorbesc mai urat decat o pot face eu cand sunt nervoasa si injur. Asta nu prea e treaba scolii, tine de familie, de acasa.

Nu mai stiu, cred ca am mai multe zeci de motive pentru care cred ca pe vremea mea nu se facea scoala, mi-a mai ramas de vorbit despre temele pentru acasa pe care le faceam la lampa de gaz, adesea necontrolate de parintii prea ocupati sa stea pe la cozi, despre cadourile din partea clasei care se dadeau si atunci, despre promovarea la norma ca sa dovedim ca alfabetizarea a atins cele mai inalte cote samd. Cel mai grav e ca nu am avut modele, traiam intr-o societate care ne scotea in fata doar doua personaje de care si noi, copiii, ne indoiam. Da, acum sunt si mai multe, dar  ca adult am gasit si oameni pe care sa-i admir, adevarate personalitati, nu jalnice personaje construite din minciuni inlantuite. Poti selecta, atunci cand ai de unde, poti citi pentru ca se gasesc carti la librarie, exista reviste bune si avem acest internet care poate fi folosit drept comoara sau hazna.

Drag soim al patriei, iubit pionier, tovarase utecist, daca ai citit un roman de-al lui Dostoievski, bajbai inteligibil o limba straina, stii sa definesti chimia organica in trei cuvinte, sa rezolvi o ecuatie de gradul doi, sa-l legi pe Louis al XIV-lea intr-un context istoric, daca  pozitionezi 90% din tarile lumii pe o harta fizica, il scoti pe V din pV=nRT, nu scoala de pe vremea aia te-a adus aici, ci este meritul tau, probabil cu aportul parintilor si al catorva, prea putini profesori adevarati.

scoala1

10 gânduri despre „Pe vremea mea se facea scoala, nu ca acum

    alexandraitu a spus:
    15 Ianuarie 2015 la 5:48 PM

    Eu tind să fiu de acord cu această afirmaţie, cum că pe vremea aceea se făcea şcoală, nu ca acum pentru un simplu motiv, şi anume: 90 % dintre elevii de astăzi nu numai că nu au citit niciun roman dostoievskian, dar nu ştiu nici să lege 2 fraze coerente, să arate pe hartă unde se situează China, să facă înmulţiri de genul 5×8, nu ştiu cine a fost Avram Iancu, iar Eminescu e singurul poet român de care au auzit.
    Azi, nu se mai face şcoală, deci nu se mai fac nici elevi. Şi sunt extrem de multe de discutat pe această temă. Să nu mai spun de lacunele programelor şcolare, care nu numai că nu au legătură între ele de la un semestru la altul, dar materiile sunt dispuse pe profiluri astfel încât se crează un gol între ce s-a învăţat pe parcursul gimnaziului şi ce se învaţă la liceu. Şi ajungi în clasa a 12-a şi afli că habar nu ai să desparţi în silabe corect pentru că la liceu, la profil uman, nu mai faci gramatică, ci doar literatură, iar aia constând strict în cuprinsul celei pentru bac, asta dacă ai norocul de a avea un profesor căruia să-i pese de faptul că trebuie să şi predea.
    Deci… nu ştiu ce e mai bine: să ai un bagaj de cunoştinţe minime, să ai un bagaj de cunoştinţe inutile sau să nu le ai deloc? Hmmmm!

      adra_bell a răspuns:
      15 Ianuarie 2015 la 6:21 PM

      La sfarsitul liceului trebuie sa ai cultura generala. Nu-i cer asta unui absolvent de scoala profesionala, el doar trebuie sa invete meserie.
      Ce spui tu e valabil si pentru generatia mea. Am avut colegi de liceu (cel mai bun liceu din oras) care nu stiau sa rezolve o ecuatie de gradul I, nu puteau arata Africa pe harta samd. Scoala romaneasca scoate analfabeti cu diplome de foarte mult timp. Generatia mea e acum in floarea varstei, e la putere, munceste, acumuleaza si conduce. Un dezastru suntem, sorry, nu stiu cand ai facut scoala si din ce generatie faci parte, dar tot noi suntem parintii elevilor de acum, sa nu punem totul in carca scolii actuale. Ca un elev striga azi cu voce imberba ca-si baga si-si scoate ce inca n-are, chiar langa mine, in curtea scolii, si aud asta tot timpul, cat o astept pe fii-mea, tine de educatia de acasa. Daca ma-sa si ta-su i-au dat un telefon scump pe mana, nu inseamna ca sunt absolviti de orice responsabilitate. Lucrurile nu sunt deloc simple si adevarul are multe fatete, programa scolara de acum e un dezastru, manualele sunt pline de lectii inutile, dar asta nu inseamna ca inainte erau mai bune. E doar nostalgia copilariei si a tineretii, ma rog, in cazul asta e doar experienta mea, am si eu nostalgiile mele dar nu aici, nu mi-ar strica sa aud ca am avut ghinion sau ca am trait intr-o lume paralela cu alte sute de colegi si sa mi se argumenteze cum ca pe vremea aia se facea scoala.

        alexandraitu a spus:
        15 Ianuarie 2015 la 6:43 PM

        Trebuie să ai cultură generală la sfârşitul liceului, e adevărat, dar acest „trebuie” e doar teoretic, nu şi practic. Şi spun asta din postura unui elev aflat în an terminal de liceu şi care se luptă în fiecare zi cu ignoranţa colegilor care dau peste 5 luni bac-ul dar îl confundă pe Rebreanu cu Preda, şi pe Vitoria Lipan cu Otilia. Şi sunt la cel mai bun liceu din oraş, tocmai de aceea, nici nu vreau să-mi imaginez cum stă situaţia la liceele unde promovabilitatea la bac din anul precedent a fost de 10 procente sau chiar deloc. Să nu mai spun, de altfel, de cei care au obţinut bacalaureatul până în 2012, când promovabilitatea avea un procentaj extrem de ridicat, dar dacă îi întrebi ceva referitor la materia pe care au învăţat-o atunci, îţi râd în faţă. De ce? Pentru că sistemul actual este unul corupt, un sistem căruia nu-i pasă de cultura elevilor sau de educaţia lor. Este un sistem care îndobitoceşte, iar o dovadă clară în acest sens, este, cum am spus şi în comentariul precedent, structura programei care, nu numai că este plină de lacune, dar este ineficientă iar surplusul de informaţie este complet inutil.
        Poate nu era mai bine atunci, dar acum, în niciun caz, nu e mai bine ca atunci.

          adra_bell a răspuns:
          17 Ianuarie 2015 la 8:26 AM

          ok, esti eleva, una grozava. Asta nu-i meritul sistemului, asa cum spui tu si asta am spus si eu dar despre sistemul de atunci.
          Pregateste-te! peste 20 de ani vei auzi de la colegii tai, cei care azi nu fac diferenta intre Preda si Rebreanu ca…. pe vremea lor se facea scoala.

    mihaela a spus:
    16 Ianuarie 2015 la 7:19 PM

    Chiar asta vroiam sa spun, ca ai avut si ghinion. Si in generala (scoala de cartier) si la liceu (aici da, foarte bun) am avut profe de romana excelente. Proful de mate din liceu a fost absolut senzational, m-am indragostit de matematica pe termen lung, am pastrat toate caietele din liceu.
    practica agricola am facut doar de cateva ori la sortat cartofi prin clasa a noua. In generala deloc. Aveam in schimb practica profilului la liceu- electrotehnica – periodic, desi faceam mate-fiz. Orarul era ceva de genul 4 saptamani scoala, una practica.
    la limbi straine am avut profesori buni si implicati.
    Chimia a ramas pentru mine o necunoscuta totala – probabil din cauza profesoarei. Nu stiu si nu am stiut nimic dupa clasa a opta. Nu ii pot intelege pe cei carora le place din acest motiv.

    In liceu sunt azi putini cei care citesc ceva, orice, carte sa fie. noi citeam.
    de vorbit, azi adolescentii vorbesc mizerabil, multi din ei. Si e vina, cred, a televiziunilor care promoveaza astfel de limbaj, dar si a familiilor, care urmaresc astfel de programe. Si orice ai zice, noi nu eram asaltati de sexualitate din toate partile, cum sunt azi copiii. Am avut si eu o colega care a ramas gravida intr-a zecea, dar am aflat mai tarziu asta. Parintii au mutat-o la alt liceu si cred ca i-au amanat un an.
    Din liceu pot zice ca am ramas cu mate, romana si limbi straine. Istorie, geografie, fizica poate am stiut ceva, am uitat destul de multe. Profii , mai ales in clasele mari, inchideau ochii daca materia lor nu era printre cele care ne trebuiau la admiterea la facultate. deci daca dadeai la medicina, erai iertat de mate sau macar erai privit cu intelegere.
    Am terminat liceul in 1990, cred ca sunt mai mare ca tine.

      adra_bell a răspuns:
      17 Ianuarie 2015 la 8:23 AM

      da, esti un pic mai mare:)
      Eu nu inteleg cum de ai facut doar putina practica agricola in clasa a noua, poate doar daca esti bucuresteanca….
      Cei mai slabi profesori au fost la engleza, in 7 ani n-am invatat nimic, e greu de conceput ca faci o limba straina si nu stii nimic dupa terminarea liceului (da, cel mai bun). Am invatat singura, dupa liceu, din cauza asta engleza mea e urechista si nestructurata.
      Da, si la noi profesorii ne lasau in pace in anii terminali de liceu daca materia lor nu-ti trebuia pentru facultate.
      Practica legata de profil am prins si eu ceva, am avut profil real, nu stiu daca asta era cauza pentru care nu se citea, in general nu se citea, desi acum fenomenul asta este amplificat. Cititul era pe vremea aia o sursa de distractie, una dintre putinele pe care le aveam la dispozitie, acum au aparut altele, multe altele.

        mihaela a spus:
        17 Ianuarie 2015 la 4:34 PM

        Da, sunt din Bucuresti.

    adra_bell a răspuns:
    20 Ianuarie 2015 la 4:18 PM

    comentariu de pe facebook Diana S
    Eu am facut scoala in Slatina, judetul Olt, langa celebrul Scornicesti. A fost vai de capul nostru! Trebuia sa fim exemplu intregii tari pe toate planurile. Sora ”iubitului conducator” era pe vremea aia sefa Inspectoratului scolar, si facea vizite inopinate in scoli. Desi recunosc ca in clasa mea nu am vazut-o niciodata, aproape saptamanal ne speriau cu ”babaul” asta. Am invatat in scoala ”de elita” de pe vremea aia, a orasului, Cu multe cereri de inscrieri. Consecinta, trei schimburi. In gimnaziu am nimerit mereu tura 14,30-19,30. Noroc ca stateam peste drum de scoala. Iar la noi se oprea curentul zilnic, de la 17 la 23, toata iarna. La liceu a incput chinul orarului de la 7 dimineata. Dimineti de ianuarie, troiene de 2 metri in jurul meu, bajbaind prin intuneric pe poteci abia ghicite, la 6,30 dimineata, cu zapada pana la genunchi. Mama prevazatoare ma obliga sa-mi iau pe sub uniforma celebrii ”pantaloni tricotati” mulati cat de cat pe picior. Trebuia sa infrunt constant mistoiurile colegilorpentruca nu maimbracam ”in trend” si mai ales mustruluiala profesorilor pentru ca nu respectam eticheta si nu purtam celebrele dresuri subtiri si transparente, culoare pielii. In clasele copilariei mele cred ca niciodata termometrul nu a urcat iarna peste 15 grade. Si cum, tot din cauza protocolului, judet ”de frunte” deah, nu aveam voie sa purtam peste uniforma nimic, inghesuiam pe sub bluzele de polistiren semitransparente ale uniformei, care 2-3 pullovere mai stramte. Noroc ca, niciodata nu am fost mai putini de 35 intr-o clasa si se incalzea clasa de la respiratia noastra. Nu neaparat practicile agricole m-au chinuit pe mine, cat spectacolele omagiale pe stadion, defilarile, dansurile omagiale si alte tampenii. Nu conta cand,10 000 de motive existau. Pentru ca ”tovarasul” se perinda foarte des in urbea copilariei mele cu diversi oaspeti, sefi si capatenii de state si tari, pe motiv sa-si laude radacinile, probabil, ne scoteau cu zilele pe maginea soselelor la exersat plamanii. O saptamana cred ca am strigat si-n somn ”Ceausescu-Jivkov, Ceausescu-Jivkov”.

    Teodora a spus:
    21 Ianuarie 2015 la 9:04 AM

    Excelenta postarea. Am prins aceleasi vremuri! Pe noi ne duceau la practica cu remorca. Nu spun ce echilibristica trebuia sa faci pentru a nu pica in dinti. In plus, primavara, se umpleau salile de clasa cu viermi de matase. Aveam norma de adunat frunze de dud. Pe masura ce
    cresteau viermii scadea spatiul nostru de invatat si ajungeam sa facem orele pe careul din fata scolii.

      adra_bell a răspuns:
      21 Ianuarie 2015 la 5:25 PM

      Daca n-as fi trait vremurile alea, as spune ca e incredibil. Remorca?! Se puteau intampla accidente cu urmari f grave.
      Viermi de matase am crescut si noi, imi amintesc ca mergeam in vacante, faceam mai multe clase cu schimbul.
      Cat despre practica, banuiala mea ca se facea un contract intre directorul scolii si altcineva, e corecta. Acel altcineva se pare ca era directorul CAP-ului. „După cum îşi aminteşte interlocutorul meu, se negocia de obicei cu conducerea CAP-ului, stabilindu-se o normă pentru fiecare copil. Astfel, elevii puteau pleca mai devreme acasă, deşi cadrele didactice rămâ­neau mai departe pe câmp, pentru a putea găsi o scuză în cazul unei eventuale ins­pecţii de la judeţ. În ceea ce priveşte nor­ma, aceasta era egală cu a unui colectivist normal. La roşii, spre exemplu, era nu mai puţin de 300 de kilograme de copil. De fapt, cu dexteritatea specifică vârstei, copiii puteau aduna uneori şi de trei ori mai mult, dar nu existau suficiente maşini pentru a transporta producţia astfel ob­ţi­nută. De aceea, după efectuarea nor­mei erau trimişi acasă.”
      Printre elevi circula zvonul ca ar trebui sa fim platiti, dar ca banii nu ajung la noi. Nu stiu cat e de adevarat, directorul scolii unde am fost eleva m-a recunoscut dupa f multi ani, isi amintea si numele. Aveam ocazia sa vorbesc cu el, il intalneam de 2-3 ori pe luna. Daca ar mai fi aceeasi situatie, l-as intreba, am multe curiozitati legate de acea perioada.

      Citatul de aici http://jurnalul.ro/scinteia/special/munca-fortata-pe-campiile-socialiste-522450.html

Lasă un răspuns

