Ce face un pitbull cu un jujub

Publicat pe Actualizat pe

Stateam candva intr-un parc la Aviatorilor si ma uitam cum un pitbull sarea la o creanga imposibil de atins. A facut asta timp de o jumatate de ora, incapatanarea cu care vana creanga a sapat o groapa mica in jurul labelor patrupedului. In anumite privinte am incapatanarea acelui pitbull, cum ar fi inmultirea jujubului care creste langa curtea tatalui meu. Am cerut un pui, vecinul m-a refuzat. Am plantat din cuttings (marcote?) recoltate in august cand rata de succes este foarte mica si am obtinut o planta care a murit ulterior. Anul urmator am incercat cu seminte si iarasi cu cuttings in primavara. Nimic.

jujub4

Nu m-am lasat, cum a venit toamna le-am spus copiilor sa nu mai scuipe samburii, sa mi-i dea mie. Aveam mereu samburi umezi de jujube in buzunar, Eva chiar mi-i aducea si p-aia de la fructele care fusesera in pachetelul ei de scoala. Am decis ca nu perseverenta imi lipseste, ci cunostintele, asa ca m-am pus temeinic pe cautat date si am reusit in final sa am 7 plantute de jujub obtinute din samburi. Intr-adevar e o „mecheie” la mijloc, asa cum zice Filip.
Se aleg samburii cei mai rotunzi, mai plini si se sparg cu cheia franceza, pe latura lunga a samburelui, apasand gradat ca sa nu se distruga miezul. Miezul se pune la germinat intr-o cutie, pe un servetel de hartie umezit bine cu apa, se acopera cu alt servetel umezit, apoi cu un capac transparent si se plaseaza intr-un loc cald.

jujub5

Dupa cateva zile avem plantule, nu toate semintele germineaza, rata de germinare e in jur de 50%, nu stiu de ce, probabil pentru ca n-au fost stratificate.

jujub6

Le-am plantat in niste cutii inalte si le-am invelit cu o folie transparenta. Aici intervine greseala mea, toate astea au fost plantate la inceputul lui decembrie, luna absolut lipsita de soare, ziua a fost in scadere, in plus motanul Nelson nu si-a cedat deloc usor locul de la fereastra bucatariei si le-a rasturnat in mod repetat.

jujub1

Cand au inceput sa se inalte, am dat folia la o parte si am incercat sa le ajut tragand usurel de coaja aceea (imi lipseste complet limbajul de specialitate, bine ca-l am in engleza).

jujub0

Destul de repede apare si prima frunza adevarata. S-a terminat si decembrie si au venit cateva zile insorite, astfel ca plantutele ramase au parut sa se intremeze. Cred ca au fost 9 in total. Doua le-am facut cadou, doua sunt si acum la fereastra, una chiar s-a ramificat si pare sa se lemnifice la baza, celelalte au murit, fie ca n-am reusit sa le scot cojita aia din cap, fie au fost ucise de vajnicul motan Nelson. Impotriva lui si spre protectia jujubilor a fost conceput un sistem special cu sarma si bete de frigaruie. Fereastra nu mai poate fi deschisa decat batant, geamul nu mai poate fi spalat, dar cui ii pasa, mie nu, pitbullul sare in continuare la creanga lui.

jujub3

Cum inmultirea unui arbore prin seminte nu-i cea mai fericita metoda, mai incerc si la primavara cu cuttings, mai ales ca acum am aflat cate ceva despre stimularea inradacinarii si tunelul de ceata. Am cumparat doi jujubi de la o pepiniera, dar eu imi doresc in special de la acel jujub pentru ca il stiu rezistent la ger, neingrijit, plantat in umbra si totusi plin de fructe in fiecare toamna.

Lasă un răspuns

