Florar grădinar

Publicat pe Actualizat pe

A trecut și luna mai, una dintre cele mai frumoase din an, e cald dar nu să te coci și  înfloresc toți copacii și arbuștii în explozii parfumate. E vorba de salcâm, soc și tei, florar se simte chiar și în centrul orașului, printre betoane. Provocarea mea de luna asta a fost să fac mai multe rețete cu flori, dar am ratat în stil mare, n-am ajuns să adun liliac, am luat flori de salcâm pentru gogoși, dar copiii le-au mâncat așa, am confundat iasomia noastră cu cea din care asiaticii și arabii își fac ceaiuri delicioase. N-am numai scuze, spre sfârșit, în ultimele zile din lună, am reușit să fac socată, iar adunatul de iasomie a fost terapie curata, am stat o ora într-un aer foarte parfumat, acum florile sunt la uscat, nu și-au pierdut mirosul și mă gândesc să-i folosesc pentru niște săculeți parfumați, în combinație cu altceva, poate cu lavandă.

socata

socata, the making of

iasomie

copiii au participat cu încântare olfactivă la proiectul ”iasomie”

Tot pentru ei, special cred, s-au copt căpșunile. Noi nu le-am îngrijit deloc, n-am avut timp să le rărim, ba chiar le-am abandonat invadate de veșnicele și nesuferitele mure, și totuși am cules căpșuni cu gust care-mi amintește de copilărie, de când mergeam la furat în curtea lui Fuse. Neapărat le mutăm în toamna asta, co-autorul plănuiește să le plantăm în niște tuburi.

mai8

Spre marea mea dezamăgire, o parte din ce am pus nu a răsărit deloc. Nu regăsesc multe în grădină, era curioasă de ceapa ornamentală de exemplu, dar cel mai rău îmi pare de cimbru, a fost dragoste la prima vedere anul trecut, anul ăsta mi-a ieșit un singur fir.  Perenele sunt …înfloritoare, lavanda e vedetă, au apărut și albăstrelele, uitasem de ele, iar black eyed susan e o tufă imensă și îmbobocită.

lavanda

mai9

lupin

Lupinul cu inflorescența lui enormă a fost înflorit o bună parte din mai și acum are semințe.

Cel mai nou locatar al grădinii este o floricică deloc aspectuoasă, mică și necăjită, înflorește după apusul soarelui și pare un fel de buruiană. Dar când treci pe lângă ele, te iau de nas, parfumul se răspâdește în toată răcoarea serii, din cauza asta se plantează de obicei în jardiniere, pe balcon sau pe terasă, la intrarea în casă. Atât de mult mi-a plăcut, încât i-am mai făcut un pic de loc și am mai pus niște semințe în speranța că de anul viitor se va descurca și fără ajutorul meu.

sericică

Sericică, noapte parfumată, Matthiola longipetala subsp bicornis

În afară de flori, mai este luna de început pentru legume. Din mai multe cauze, deocamdată nu pun prea multe legume, câte ceva ca să avem bunătăți gustoase pe masa familiei și experimentez cu altele, și din curiozitate, dar și ca să stabilesc niște soiuri noi pentru viitor. Legumele au fost încercarea de anul ăsta, am săpat vadurile, am instalat confortabil răsadurile din roșiile enorme, roșiile curcubeu și pe cele din soiurile de anul trecut, vinetele rotunde, ardeii gogosar și capia și am plecat liniștită acasă. Spre surprinderea mea, a doua zi cam 20% din rosii erau ofilite, moarte-întinse pe sol. Nu mă așteptam, anul trecut nu am pierdut nici un răsad. Nu-i nimic, mi-am zis, ăla a fost norocul începătorului, și le-am înlocuit. În ziua următoare,  mai bine de o treime din roșii erau duse. Nu le-am înlocuit că n-aveam timp, a mai trecut o zi și se duseseră vreo jumătate din răsaduri. Am luat-o eroic de la început, și în timp ce plantam răsadurile, o plantă abia pusă a început să danseze chiar lângă lângă mine. Găsisem dusmanul dar a fost greu de ucis, a continuat să decimeze din roșii, aș spune că eu și coropișnița am făcut remiză până la urmă. Gângania nesuferită mi-a decimat aproape toate soiurile de roșii mari, până la urmă vom avea roșii, dar cherry și încă vreo două soiuri de roșii mici.

mai12

mai13Unul dintre experimentele mele se numește ”roșii în detenție”, am plantat vreo 10 fire de roșii dintr-un soi cu fructe foarte mici  într-un spațiu îngrădit, am văzut sistemul acesta de susținere pe net, să vedem dacă va funcționa.

mai11

Un alt experiment este tutunul, am câteva fire, pusesem mai multe dar răsadul a fost prea mic ca să supraviețuiască. N-am văzut niciodată plantă de tutun și sper că va fi util, am tot citit despre cât este de eficient ca tratament bio pentru bolile altor plante.

Bobul este al treilea experiment, a mers ce-a mers până a obosit. Bietul bob pare s-o fi pățit urât de tot, toată luna mai l-am săpunit, adică l-am stropit cu o solutie de apă și săpun contra afidelor,  doar pe moment scapă de insecte. Din fericire, nu toate plantele sunt invadate, poate voi găsi o soluție curată pentru bob, copiilor le place, mănâncă boabele crude, direct din păstaie, am făcut și salată din frunze, li s-a părut foarte bună.

mai2

mai10

După câteva zile mai ploioase, boabele s-au umflat, păstăile au crescut, și l-am găst pe bob lungit în tranșee, nu știam că trebuie susținut, i-am pus câțiva araci.

Tot din categoria legume, am pus la începutul lunii doar câteva cuiburi de dovlecel, fasole cățărătoare cu păstăi lungi pe lângă un gard din plasă, castraveți, kiwano și lufe. Am ratat proiectul diverse soiuri de dovleci, îmi doream pe porțiunea din spate, dar n-am găsit un utilaj un mai mic care să desțelenească solul.

În mai au apărut două probleme: afidele de pe trandafiri, bob, șofrănel și o boală la pomi, culmea că s-a instalat la cei sălbatici, corcoduși și pruni, sunt plini de niște excrescențe negre din care curge un lichid. Cei plantați de noi sunt ok și așa sper să rămână, i-am stropit într-adevăr cu piatră vânătă.  Nu știu dacă am ce să le mai fac, din tratatul de pomicultură pe care l-am început și de care n-am timp, am înțeles că tratamentele bio sau chimice sunt destul de ineficiente dacă nu sunt practice pe o arie mai largă. Adică stropesc eu, dar e inutil dacă vecinul stă cu mâinile în sân.

La pomi nu prea am avut de lucru, doar că am plantat în grădină cei doi jujubi  pe care i-am crescut din semințe și pare să le meargă bine, aveau niște rădăcini enorme în ghivece și stagnau.

jujub

Acesta a fost florarul, parfumat și colorat ca un miez de căpșună coaptă.

mai15

Grădinăritul lună de lună este un proiect al bloggerilor care nu se tem să se și murdărească. Alte isprăvi grădinărești sunt aici:

Miez – Andreea are o grădină mare, plină cu de toate

Viața ca un cupcake –  grădină care adună în ea toate grădinile prin care a trecut Raluca

Flying umbrellas – Vica are un balcon ca un vis frumos

Stanciova – are gospodărie seriosă cu animăluțe multe

10 gânduri despre „Florar grădinar

    […] – Andra, pe blogul ei Copilăria de la A la F: Florar grădinar […]

    Andreea a spus:
    2 Iunie 2015 la 4:14 PM

    Ce de flori frumoase la tine în grădină! Am tot sădit și eu, dar încă nu a înflorit nimic, iar multe nu au ieșit. Cred că la anul voi încerca să fac cât mai multe răsaduri de flori anuale pentru a mă asigura că vor crește. Îmi pare rău de roșiile tale, îți doresc să-ți rodească cât mai mult cele rămase! Răsadurile mele au nimerit din fericire în mare parte în solar, un spațiu mai ferit, unde nu au prea fost probleme, dar îmi imaginez ce provocare trebuie să fie să le pui și să le îngrijești afară. Abia aștept și eu să gust bobul. Tu cred că l-ai semănat mult mai devreme ca mine și totuși și la tine au fost invadat de afide. Al meu încă nu pare stingherit de acestea. E plin de flori, dar voi vedea mai departe cum se dezvoltă. Eu nu l-am stropit deocamdată cu nimic. Dar nu mă mai lungesc. Să ne reauzim cu bine! Abia aștept poveștile de luna viitoare!

      adra_bell a răspuns:
      2 Iunie 2015 la 4:21 PM

      Eu am renunțat să le mai aștept pe unele, și am semănat altceva, ce am mai găsit prin cutia cu semințe. Singura de anul ăsta care a înflorit este sericica, celelalte sunt perene. Am văzut că au mai răsărit niște crini, mai am câteva echinaccea și niște flori necunoscute, fii-mea a cumpărat cât de multe semințe a putut.
      Solar n-avem, încă nu stăm acolo, poate când ne vom muta, deși mă sperie ideea, mi se pare o treabă de expert.
      Da, bobul e pus la începutul lui martie, firele care au fost invadate au înflorit dar nu au mai făcut păstăi.
      Mulțumesc că m-ai implicat, nu știu dacă altfel mă mobilizam să scriu ceva:)

        Andreea a spus:
        2 Iunie 2015 la 4:40 PM

        Și eu m-am încurajat să îmi iau acest angajament datorită Vicăi. Altfel nu cred că aș fi povestit atât de regulat despre evoluția grădinii, mai ales că în ultimul timp am cam neglijat blogul, fiind prinsă cu alte treburi mai urgente. Mă bucur oricum că ne iese. Și eu îți mulțumesc că ni te-ai alăturat!
        Cât despre solar, poți începe cu unul simplu, de tip tunel, precum cel pe care l-am înălțat noi pentru vinete. A costat întru totul vreo 400 de lei și a fost construit în câteva ore, din plasă zincată, niște pari din fier beton și folie groasă. Am găsit pe Pinterest fel de fel de tutoriale. Plasa de tipul ăsta asta se cheamă ”cattle panels” în caz că vrei să te uiți vreodată. Roșiile se lăfăie în solar, recolta bogată fiind asigurată. Mătușă-mea nu a avut niciodată vreo problemă cu plantele puse acolo (roșii și ardei mai ales). Iarna poate fi folosit pentru creșterea de verdețuri rezistente la frig. Astă iarnă, afară era zăpadă, iar în solar creșteau salăți, ceapă și pătrunjel, un peisaj care nu are cum să nu te umple de bucurie.
        M-am îngrijorat și eu acum cu bobul. Poate ar trebui să îl ajut un pic. Mâine trec pe-acolo. Să văd cu ce aș putea să-l stropesc.

    […] – Andra, pe blogul ei Copilăria de la A la F: Florar grădinar […]

    Gradina cu flori din Antwerpen | Viata ca un cupcake a spus:
    3 Iunie 2015 la 10:57 PM

    […] ♥Andra, pe Copilaria de la A la Z – Florar gradinar […]

    Mai în gopodărie | Stanciova a spus:
    4 Iunie 2015 la 11:31 AM

    […] Continui seria de postari impreuna cu Miez, Vica, Raluca şi Andra. […]

    Alexandra Teodor a spus:
    13 Iunie 2015 la 7:16 PM

    la ce folositi florile de philadelphus?🙂

      adra_bell a răspuns:
      13 Iunie 2015 la 10:12 PM

      o să fac niște săculeți parfumați în combinație cu lavanda. pentru haine

    Gradina cu flori din Antwerpen | călădor a spus:
    14 Septembrie 2015 la 11:46 AM

    […] ♥ Andra, pe Copilaria de la E la F – Florar gradinar […]

Lasă un răspuns

