Cartea

Publicat pe Actualizat pe

11898581_930129990359299_4415125936427209615_n - Copy

Ma duceam de cateva ori pe zi „pe deal”, o luam prin gradina, fugind pe poteca si sarind peste joardele de vita de vie, cu fustita fluturand si cu cainele dupa mine. Intram in curte prin spate, pe la atelierul unde tataie rindeluia, incleia, construia scaune, dulapuri, cosciuge, usi si ferestre, stand de vorba cu cate un vecin. Tataie era un intelept, oamenii veneau adesea sa-i ceara sfatul, asa a imbatranit si a murit, cu judecata limpede si curiozitatea vie.
Acolo l-am gasit intr-o zi pe domnul Tatu, stand pe un scaun si mancand dolangaci dintr-o farfurie pusa pe menghina. Era prea tarziu sa ma intorc, intrasem cu tam-tam, izbisem poarta, gonisem cainele si strigasem cat ma tinea gura, m-am rusinat brusc si abia de am ingaimat un buna ziua subtirel, rotind calcaiele a fuga. Ma speria profesorul de romana al celor mari, cu burta lui enorma si vocea baritonala. Venise zilele trecute in clasa si ne spusese ca daca am terminat tot alfabetul ne asteapta cat mai curand pe la biblioteca sa luam carti. Nici prin gand nu-mi trecea, era ca si cum as fi intrat in barlogul unui urias rau.
Domnul Tatu nu stia ce ganduri imi trec prin cap, dar mi-a oprit retragerea rusinata scotand din buzunar o bomboana. M-a chemat sa stau langa el, mi-a spus ca a fost profesorul mamei si m-a pus sa promit ca vin la biblioteca. Fortata si cu spaima din gat schimband gustul bomboanei, am spus tot ce simteam ca le-ar placea adultilor sa auda si, intorcandu-ma pe calcaie, dusa am fost.
Promisesem si mai ales imi era frica sa nu vina dupa mine in clasa, n-aveam de ales, m-am dus la biblioteca. In scurt timp, mi-am dat seama ca domnul Tatu era un urias bland, am devenit prieteni, ma duceam des la biblioteca, i se parea ca inapoiez cartile prea repede si imi punea intrebari sa vada daca intr-adevar le-am citit, apoi imi recomanda altele sau ma lasa sa intru printre rafturi si sa-mi caut eu, rasfoind, citind pe sarite, stand si cate o ora acolo. Tot el mi-a dat in clasa a III-a o carte mirosind a nou, cu coperta luxoasa si lucioasa, cartea copilariei mele, o citeam si o rasciteam, cand trecea termenul i-o inapoiam domnului Tatu, doar ca s-o mai imprumut inca o data.
Stii ceva, mi-a zis intr-o zi, tie iti place tare mult Cipi, asa-i? Uite, ia-o, sa fie a ta, sa ai grija de ea, dar in schimb trebuie sa vii cu mine la clasa a VIII-a si sa le povestesti elevilor mei despre Cipi.Vrei?
N-as fi vrut, normal ca nu, mi-era rusine, cum sa vin eu in fata unor copii asa de mari, dar tot domnul Tatu m-a luat de la ora si m-a dus la a VIII-a. Imi amintesc si acum, eu am povestit, iar ei au stat si chiar m-au ascultat, la inceput aveam vocea alba de emotie, dar am prins curaj si entuziasm povestind despre Cipi, piticul urias.
Ne-am mutat cand intram in a V_a, m-am dus la biblioteca noii scoli, dar bibliotecara era o acritura cu voce repezita, mi-a zis sa nu „clenfăn” guma in fata ei si nu m-am mai dus. Cu domnul Tatu m-am mai intalnit, ma intreba mereu ce mai citesc si s-a intristat cand a auzit ca sunt la Politehnica. „Pacat, mare pacat, mi-a spus, n-ai avut profesori buni, tu erai de Litere.”
Domnul Tatu nu mi-a fost niciodata profesor, dar m-a incurajat si m-a indrumat mai mult decat oricare dintre profesorii mei. As vrea sa-i fi spus asta acum 10 ani cand inca mai era in viata. Sa stie ca i-am cumparat fetitei mele „Cipi, acest pitic urias” si ca mi-au dat lacrimile rasfoind si mirosind cartea.
„Azi” este ziua internationala a cartii pentru copii. Sper ca toti copiii sa intalneasca un domn Tatu si sa aiba parte de carti minunate care sa le legene copilaria.

fotografie de Viktoria Sorochinski

Lasă un răspuns

