Violeta

Publicat pe

Spuneam că stăm în bloc cu alde Peiu, așa cum azi îi dau ca reper pe Corcodei. Alde Peiu săreau în ochi, între soți era un contrast puternic, ea, o țigancă tânără și trupeșă, el, mic și slab. Violeta stătea toată ziua pe fereastra dormitorului,sprijinindu-și pe pervaz sânii revărsați din capotul înflorat, fumând Snagov și țipând la cei patru copii. În contrapartidă, și ei se postau sub geam și o strigau la fiecare 5 minute:
Mami, Gelu mă bate!
Nu o mai bate, mă nenorocitule, că vin jos și te snopesc!
Mami, Lumi nu-mi dă din înghețata ei!
Dă-i, fă, fetei din înghețată până nu cobor la tine!
Și acum îmi sună în urechi strigătul care o consacrase pe Violeta, ieșea jumate pe geam și-și numea din toți rărunchii copiii, în ordinea descrescătoare a vârstei: GeluLumiOliChichi, la maaaasăăăă! iar ei o auzeau de pe oriunde eram băgați la joacă și fugeau în casă, fără târguială, Violeta nu ținea ciorba caldă ca să-i aștepte.
În zile călduroase ca asta ieșeam la scară și ne jucam elasticul. Lumi sărea fluturându-și codițele împletite, noi țineam elasticul, apoi Oli sărea, și ea avea codițe îngrijit împletite, aveau grijă cu rândul de Chichi, o mucoasă de 3-4 ani care se băga tot timpul în joc. Adică o plesneau cu rândul, iar ea le injura urât, era ciudat să auzi cuvinte atât de vulgare din gurița unui țăști-bâști. Învățase de la mă-sa care chiar se lăuda râzând copios că primul cuvânt spus de Chichi a fost numele popular al organului bărbătesc. Nu, nu o învățase mă-sa intenționat, copiii învață mai ușor prin imitație, Violeta injura la fiecare 5 vorbe, la început eram speriată și jenată, la țară, de unde veneam eu, oamenii vorbeau frumos, rar scoteau câte o injurătură și atunci era cu draci sau moarte. Acum mi se par mai acceptabile înjurăturile cu diverse perversiuni sexuale ale Violetei, decât vorbele lu’ mamaie „lua-te-ar moartea!” sau ”mânca-te-ar viermii”, e drept, direcționate mai mult spre animale decât spre oameni.
Am întrebat-o pe Lumi de ce o lasă mă-sa pe cea mică să vorbească atât de urât, iar de la ele nu se aud astfel de cuvinte. Fata mi-a spus mândră că și ea va vorbi așa, dar după ce face 14 ani, atunci o să aibă voie.. O asemenea drămuială a vulgarității în raport cu vârsta mi s-a părut invenție copilărească, i-am replicat că nu o cred.
Mamăăăăă! Mamăăăă! a strigat Lumi sub geam
Ce vrei, fă? Violeta apărea imediat ce o strigau copiii de parcă era o jucărie d-aia ascunsă într-o cutie.
Uite, Ana nu mă crede că o să ne lași, pe mine și pe Oli, să spunem cuvinte d-alea.
Ce cuvinte, fă?
Știi tu!
Pulă, fă?!
A-ha.
Să nu vă prind până la 14 ani că vă crăp capetele, ai înțeles.
Da, mamă, doar am întrebat.
Ai auzit? se întoarce Lumi spre mine, deși doar surd complet nu auzeai tignalul mă-sii
Fă, Lumino, scoate iar Violeta capul pe geam, să nu te aud cu p_la în gură, că altfel n-aveți voie până vă măritați, eu nu vreau curve la ușa mea, ai înțeles?!
Da, mamă! confirmă Lumi și se întoarce la jocul nostru de elastic, aruncându-mi priviri victorioase și reluând țopăiala de unde o întrerupsese.

10402461_906637699375195_4122207709710741625_n

Foto de Ilknur Can

Lasă un răspuns

